W ostatnich latach debata na temat płci i inne nonsensy woke naprawdę wpadły w amok, nie tylko w świecie popkultury. Często mówi się nam, że kobiety w grach są źle przedstawiane i niedostatecznie reprezentowane, ale raz po raz odkrywam, że większość moich ulubionych bohaterów zawsze była bohaterkami, a dzięki dodatkom takim jak Aloy i Amicia nie ma wątpliwości, że świat gier jest domem dla wielu dobrze napisanych, zapadających w pamięć, zniuansowanych, silnych kobiet, które kopią tyłek bardziej niż sam Kratos. Oto kilka (i to nie prawie wszystkich) moich ulubionych.
Walka z Czarną Zarazą, milionami przerośniętych szczurów, bagiennych stworzeń i dzierżących miecze inkwizytorów, jednocześnie broniąc swojego małego, bezbronnego młodszego brata Hugo - i wyglądając przy tym fajnie jak diabli, nie jest oczywiście łatwym zadaniem. Amicia udaje się to zrobić w grach A Plague Tale, z pewnością siebie, dlatego w stosunkowo krótkim czasie stała się jedną z moich nowych ulubieniczek. W tych grach jest tak wiele dobrze ugruntowanych emocji wyrażonych w tak ludzki i dobrze napisany sposób, że nie sposób nie dać się porwać podróży Amicii.
Ukochana przygoda twórcy Killzone w otwartym świecie jest nie tylko przesiąknięta tożsamością i oryginalnością dzięki kontrastowi między ludźmi z epoki kamienia łupanego a zaawansowanymi technologicznie robotycznymi zwierzętami, ale także wypełniona dobrze napisanymi, dobrze zmotywowanymi postaciami, które wydają się żywe i prawdziwe. Aloy jest najlepszą z nich wszystkich i jedną z najlepszych postaci Sony pod względem osobowości.
Początkowo myślałem, że nieco zapomniany Oxenfree będzie "tylko" uroczą opowieścią przygodową z fantazyjnym stylem projektowania, ale dość wcześnie stało się jasne, że niezależny deweloper Night School chce zaoferować coś więcej, coś głębszego i transformującego. Główna bohaterka Alex i jej proces żałoby po stracie brata to jedna z najlepiej napisanych postaci w historii gier. Silna, ale wrażliwa, jej złożone podejście do przyjaźni, których stara się nie niszczyć w trakcie gry, to coś, co rzadko sprawdza się w formie gry. Przynajmniej nie tak dobrze.
Najnowszym bohaterem fińskiego studia Alan Wake /Max Payne Remedy jest (jak wszyscy oczywiście wiemy) Saga Anderson (Alan Wake 2 ), ale to nie ją chcę umieścić na tej liście, a Jesse z Control - stworzoną przez to samo studio. Jesse jest trochę skrzyżowaniem kobiety Ethan Hunt i Neo, z długimi, rudymi, falującymi włosami. Jest twarda jak skała. Nieustępliwie twardzi i kryjący w sobie moce, które sprawiłyby, że najtwardsi z Federal Bureau of Control agenci drżeliby ze strachu.
Jeśli jest jedna gra niezależna, z której jestem przeszczęśliwy, że zostałem "zmuszony" do zrecenzowania tutaj na Gamereractor w ostatnich latach, to z pewnością jest to Night in the Woods, która pozostała w mojej świadomości i pojawia się od czasu do czasu w postaci małych krótkich przerywów pamięci. Kiedy tak się dzieje, zawsze myślę o Mae i jej zmaganiach ze zdrowiem psychicznym. Bo chociaż ta gra wygląda jak program dla dzieci, a bohaterami są zwierzęta (Mae to ciemnoszara kotka), jest przesiąknięta człowieczeństwem, wrażliwością, a tym samym oferuje emocjonalne głębokie zanurzenie, które utrzymuje się przez lata.
Pamiętam doskonale, że prawie nigdy nie grałem Resident Evil w roli Chrisa Redfielda. Zawsze wybierałem Jill i nie miało to nic wspólnego z poziomem trudności. Po prostu pomyślałam, że wygląda fajnie w swoim czarnym berecie myśliwskim i tak jest do dziś. Zawsze uwielbiałam grać jako Miss Valentine, co osobiście uważam, że Capcom w pewnym stopniu zaniedbał. Jill jest bardzo silna i myślę, że wszyscy pamiętamy ją z Resident Evil 3, kiedy po raz pierwszy została zaatakowana przez Nemesis i uciekła jak odporna łasica.
Jest niesamowita, Alyx. Niezależny, zaradny, bezkompromisowy, silny, bystry i lepszy bohater w bezpośrednim porównaniu do Gordona Freemana i jego łomu. Zostało to udowodnione w ekskluzywnym dla VR Half-Life: Alyx, w którym zapuściła się w City 17 w poszukiwaniu Combine skalpów i próbując uratować swojego tatę. Gdybym miał wybór, moglibyśmy kontrolować zarówno Alyx, jak i Gordona (50/50) w Half-Life 3 i obserwować, jak rozwija się ich związek.
Wszyscy kochamy Larę. W przeciwnym razie nie byłaby lepiej rozpoznawalna i kochana jako maskotka niż samMickey Mouse i tu również kończymy, gdy mamy ją podsumować. Ikona. Ten figurant został stworzony podczas pracowitego weekendu, kiedy producent Toby Gard i mały zespół Core Design zdecydowali się wyciąć swojego bohatera przypominającego Indianę Jonesa, "Marka", nad którym pracowali przez kilka tygodni. Lara przeszła przez wiele różnych wersji na przestrzeni lat i ma zamiar zostać ponownie nieco "przerobiona" naCrystal Dynamics nadchodzącą (nową) trylogię, ale jeśli o mnie chodzi, pierwsza wersja, z pierwszych trzech gier, zawsze będzie najlepsza.
Pamiętam szok. Kiedy Samus okazała się być kobietą, a nie, kopiącym tyłki kosmitą twardzielem o imieniu Roland. Siedziałem skamieniały z szeroko otwartą szczęką, po prostu się gapiąc. Miałem dziewięć lat, a Metroid był pod wieloma względami najwspanialszą rzeczą, jakiej kiedykolwiek doświadczyłem. Reszta jest taka, jak mówisz... Historia. Kultowa, elegancka, zdolna bohaterka Gunpei Yokoi nieco zniknęła w ostatnich latach, ale na szczęście w 2025 roku powraca w wielkim stylu z niesamowicie wyczekiwanym Metroid Prime 4.
Moim zdaniem, jest bardzo, bardzo, bardzo niewiele postaci w grach (w całej historii), które są lepiej napisane niż Ellie z Naughty Dog. Od upartego, zbuntowanego, zagubionego i wściekłego nastolatka do dorosłej, całkowicie zabójczej kobiety z sercem pełnym nienawiści - udało nam się śledzić podróż Ellie Williams i nie ma innych postaci z gry, poza Joelem i Ellie, które regularnie pojawiają się w mojej świadomości, jakby były prawdziwymi ludźmi.