LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Polski
      Gamereactor
      recenzje
      Ancestors: The Humankind Odyssey

      Ancestors: The Humankind Odyssey

      Małpi biznes.

      HQ
      Ancestors: The Humankind Odyssey

      W trakcie produkcji gra obiła mi się o uszy kilka razy - nie widziałam jednak większego powodu, by się nią interesować. Dopiero gdy premiera zbliżyła się na tyle, by o szczegółach tytułu nie dało się nie słyszeć, dotarło do mnie, że Ancestors może być tym, czego nie podjęto się aż od 2008 roku, kiedy to na rynku zawitało Spore.

      RULES OF NATURE

      Ciśnięci w afrykańską dżunglę sprzed milionów lat mamy do dyspozycji niewielkie stadko i nietknięty ręką ludzką świat pełen zasobów i niebezpieczeństw. Ancestors ma opowiadać historię początków człowieka, pierwszym gatunku naczelnych, który posłużył za korzenie ludzkości, jaka istnieje do dzisiaj - ich dokonaniom, które w tamtych czasach stanowiły odkrycia na poziomie dzisiejszych wypraw kosmicznych. Gra ma charakter przede wszystkim survivalu, lecz tym razem dbać musimy nie tylko o przeżycie jednego osobnika - ale o przyszłość całego stada.

      Zanim przejdziemy dalej, pozwólcie, że ponarzekam na interfejs. Nieco wydłużone intro i piekielnie długi ekran ładowania oraz garstka niewielkich bugów sprawiają, że przez chwilę wątpiłam, że gra odpali jak powinna. Przy odpowiednich ustawieniach wskazówek przypomina za każdym razem o sterowaniu w przypadku każdej czynności z osobna - lecz nigdzie nie można sprawdzić obecnego celu. Z tego powodu za pierwszym razem - zupełnym przypadkiem - w ogóle pominęłam część samouczka, bo moja małpka znalazła dom zamiast kryjówki, w której powinna się schować i czekać na pomoc rodzica.

      To jest reklama:
      Ancestors: The Humankind Odyssey
      Ancestors: The Humankind Odyssey

      Samo przemierzanie dżungli wymaga ostrożności i stałej czujności. Do wyboru mamy zmysły i zdrowy rozsądek, które pomogą nam zidentyfikować różne elementy otoczenia. Nie oznacza to na szczęście, że każdy ruch będziemy musieli poprzedzać powtarzalnymi sekwencjami tych samych przycisków: w Ancestors dźwięk otoczenia wzbudzi nasz niepokój na długo nim zrobi to wzrok czy węch, a wyłącznie nieostrożność sprawi, że znienacka wypadnie na nas wygłodniały drapieżnik. A ten czyha wszędzie - w trawie, wśród koron drzew, pod wodą bagna. Niekiedy sam powrót do osady będzie największym wyzwaniem - o minimapie możemy zapomnieć, a świat dookoła zapamiętamy przez bliskość wartych zapamiętania elementów.

      To jest reklama:

      Nie doświadczymy także typowego paska zdrowia - ale jednie poziom wytrzymałości, który będzie ograniczony przez stan zdrowia, wiek i dbałość o potrzeby. Nasza małpka wyraźnie da też znać, kiedy trawi ją pragnienie, a kiedy minęło zbyt wiele czasu od ostatniego odpoczynku. Nawet jedzenie naszpikowane jest pułapkami: przed wgryzieniem się w posiłek warto go najpierw obwąchać, aby uchronić się przed zjedzeniem czegoś zgniłego. Większość owoców dżungli poza wartością odżywczą oferuje też szereg wzmocnień: czasowej odporności na jad i zimno, lub leczenia ich objawów. Naturalnie, nie za darmo: z początku roślinożerny organizm naszego gatunku reaguje kwaśno na mięso, grzyby czy jaja.

      Rozwój gatunku i rozwój jednostki idą ze sobą w parze. Odkrywanie świata i stosowanie wiedzy w praktyce pozwalają małpce na sprawniejsze i bardziej skomplikowane interakcje. Naturalnie, by do nich dotrzeć, należy się uczyć. A uczy się najlepiej w otoczeniu młodych. Umiejętności odblokowują się dzięki energii gromadzonej w czasie wypraw; jej ilość jest większa, gdy towarzyszyły nam młode. Oznacza to tyle, że szybszy rozwój wymaga ryzyka utraty członków klanu. Co więcej, tylko część zyskanych zdolności przejdzie na następne pokolenie, co gra rekompensuje losowymi mutacjami przy narodzinach.

      Ancestors: The Humankind Odyssey
      Ancestors: The Humankind Odyssey

      Liczny klan i dostęp do surowców, które pozwalają mu się rozwijać, to recepta na zwycięstwo. Droga do ewolucji jest długa i wymaga zdominowania podległego naszemu gatunkowi terenu. I czasu. Ogromnej ilości czasu - przez co tym, którym nie pasują survivale, gra może się znudzić nim dojdą do pierwszego stadium ewolucji.

      Narzędzie stworzyło człowieka

      Na początku gry umiejętności i wybór narzędzi są bardzo ograniczone, sprawiając, że aby do czegoś dojść, będziemy musieli sporo się nabiegać.

      Ancestors: The Humankind Odyssey
      Ancestors: The Humankind Odyssey

      Gra pod żadnym pozorem nie trzyma nas za rączkę. I to właśnie stanowi zarówno jej zaletę, jak i wadę. Z jednej strony wszystkie zdobycze rozwoju zależą od naszej własnej umiejętności eksplorowania świata i jego zasobów - z drugiej zaś minie naprawdę sporo czasu, nim uda nam się do czegoś dotrzeć, sprawiając, że powtarzalność czynności przyćmiewa jej potencjał. Nigdzie nie jest napisane, co trzeba zrobić, aby poprawnie wykorzystać narzędzie.

      Jednak gdy to nastąpi, wyraźnie da się odczuć ekscytację: jeszcze nigdy wcześniej nie czułam większej dumy, niż gdy udało mi się zaostrzyć patyk zamiast połamać go na kawałki. Naszym przodkom nie brakło inteligencji potrzebnej do zauważenia zależności „twardy kamień-wściekły guziec", przy odrobinie treningu nie brak też zręczności w operowaniu nimi. Szybko jednak okazuje się, że wytworzenie nawet najprostszego narzędzia wymaga o wiele więcej zachodu, niż tylko kliknięcie jednego przycisku; wyobraźnia i spryt odnośnie stosowanej siły sprawiają, że zaczynam odczuwać podziw wobec przodków, którzy do wszystkiego musieli dojść, nie mając niczego za przykład.

      Najlepszym wyznacznikiem celu są te części dżungli, które jawią się jako nieznane. Aby jednak nie polec, będziemy musieli korzystać z wszystkiego, co do dyspozycji dała nam natura. Dostaliśmy klocki, a nie zapewnienie o tym, że wiemy, jak je poukładać. Temu, że nam się udało, zasługujemy nasze istnienie dzisiaj.

      Ancestors: The Humankind Odyssey
      Ancestors: The Humankind Odyssey

      W pustyni i w puszczy

      Jeśli chodzi o oprawę gry - mnie się podoba. Przestrzeń wypełnia piękna, bujna roślinność, a jakość graficzna, choć daleka od ultrarealistycznej, nie pozostawia wiele do życzenia. W trakcie rozgrywki towarzyszyć będzie nam plemienna, relaksująco-przygodowa muzyka i lekkie, miłe dla oka efekty.

      Przemierzanie dżungli jest przyjemne - nasi podopieczni nie mają problemów ze wspinaniem się na większość skał i drzew, które dodają cały nowy wymiar przestrzeni mapy. Tej odysei daleko do Assassin's Creed, ale równie łatwo roztrzaskać sobie czaszkę źle wymierzonym skokiem. Na szczęście małpki są dobrymi wspinaczami i często instynktownie chwycą listowia czy innych gałęzi w drodze lotu. Na ruch wpływają też naturalnie urazy i zatrucia.

      Do sterowania gra poleca kontroler - z czym się zdecydowanie zgadzam. Pierwsza rozgrywka w Ancestors: The Humankind Odyssey powinna być rozgrywką testową, gdzie przez kilkanaście minut przyzwyczajamy się do komend. Przyciśnięcia, kliknięcia, podwójne kliknięcia, wychylenia - osobiście polecam zapamiętać zależności, a potem pozbyć się wskazówek na rzecz imersji i zacząć grę od początku. Część komend klawiatury w wersji na PC nie została nawet przetłumaczona, lecz nie na tyle, by uniemożliwić płynną rozgrywkę.

      Ancestors: The Humankind Odyssey
      Ancestors: The Humankind Odyssey

      Dodatkowo gra raczy małymi detalami, na które miło patrzeć. Członkowie stada chętnie skorzystają ze zdobytej przez nas wiedzy: po zidentyfikowaniu źródła pokarmu czy wody jako zdatne do spożycia, podchodzą z nich skorzystać. Nauczenie ich, jak obrabiać patyk, zajmie o wiele więcej wysiłku, lecz jest równie satysfakcjonujące. Samo AI członków wyprawy raczej nie kuleje, choć niekiedy zdarza im się utknąć na drzewie.

      Gra ma mnóstwo potencjału, który będzie można rozwijać dalej, i garść wad, które odbijają się na wszystkim - a których nie dało się w tytule tego typu uniknąć. Niemniej jednak dla wielbicieli gatunku - i tych, którzy chcieliby spróbować czegoś innego - będzie stanowić świeże, ciekawe źródło rozrywki i wyzwania.

      07 Gamereactor Polska
      7 / 10
      +
      Potencjał; imersja; coś świeżego.
      -
      Nieco powtarzalna; mogłaby być bardziej doszlifowana.
      overall score
      to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

      Powiązane teksty



      Wczytywanie następnej zawartości