Polski
Gamereactor
artykuły o sprzętach

Asetek Forte Wheelbase

Najnowszy rozstaw osi duńskich królów chłodzenia cieczą to prawdziwa bestia o wysokich osiągach.

Duńska firma Asetek jest, jak wszyscy wiemy, najbardziej znana ze swoich genialnych systemów chłodzenia wodą, które od wielu lat są idealnym wyborem dla szalonego na punkcie wydajności konstruktora komputerów do gier. Kilka lat temu, za pośrednictwem swojego kochającego wyścigi dyrektora generalnego, rzucili się na oślep w stale rozwijający się świat simracingu, a ja wcześnie napisałem recenzję bardzo przereklamowanych pedałów Invicta, które nie bardzo mi się podobały. Dziwne rozwiązania konstrukcyjne i dziwacznie brutalny opór w hamulcu, który obejmował najkrótszą drogę jazdy w świecie sim-racingu, sprawiły, że był to niezwykle drogi zestaw bardzo przeciętnych pedałów. Na szczęście ich rozstawy kierownic z napędem bezpośrednim są lepsze i bardziej przemyślane gadżety.

Asetek Forte to ich opcja "średniej klasy", podczas gdy Invicta to flagowa edycja z najwyższej półki, a La Prima to ich "budżetowa" alternatywa. Wszystkie trzy rozstawy osi kierownicy są zaprojektowane w oparciu o silniki i technologię sterowania z fińskiego Simucube i jeśli dobrze rozumiem, ta baza to w zasadzie Simucube 2 Pro - w wyraźnie niższej cenie niż fiński oryginał. Należy również powiedzieć, że Asetek Forte czuje się lepiej niż Simucube 2 Pro, mimo że ma te same ustawienia i jest zbudowany na dokładnie tych samych założeniach. Nazwanie tej bazy "przystępną cenowo" jest zatem prawdziwym niedopowiedzeniem, ponieważ kosztuje tylko 900 funtów, co w tej kategorii produktów jest imponujące.

Asetek Forte Wheelbase
Szybkozłącze jest genialne, a efekty siłowego sprzężenia zwrotnego są doskonałe.

W Forte Wheelbase znajduje się serwomotor o mocy 18 Nm i podobnie jak w przypadku konkurencyjnych rozstawów osi, wiemy dzisiaj, że 18 Nm jest więcej niż wystarczające i że chodzi bardziej o stosunek mocy szczytowej do trwałej siły, a nie o to, jak mocno może dostarczyć siłę w ułamku sekundy. Asetek Forte Wheelbase sprawia wrażenie mocnego, co najmniej tak mocnego jak mój starszy, 25 Nm Fanatec DD1, co wiele mówi o samym stałym momencie obrotowym i o tym, że protokoły siłowego sprzężenia zwrotnego używane w bazie Forte są o kilka lat nowocześniejsze niż te, których używam na co dzień.

Konstrukcja rozstawów kierownic Asetek różni się od Simucube pod wieloma względami, plasując się gdzieś pomiędzy Fanatec CSL DD z wyraźnymi "radiatorami" po bokach i z detalami, takimi jak paski RGB, które można pokolorować, aby pasowały do innego oświetlenia w twoim sim-rigu. Ma też inną szybką wersję w porównaniu do Simucube i to lepszą, jeśli o mnie chodzi. Rozwiązanie Asetek jest bardzo dobre, wyraźnie na równi z szybkim wydaniem inspirowanym Mozas /Logitech /Simagic NRG i tylko nieznacznie ustępuje wiodącemu w branży wariantowi Krontec firmy Fanatec. Jeśli mamy mówić tylko o wyglądzie (co jest prawie nieistotne, gdy mówimy o rozstawie kierownic w symulatorze), nie do końca podoba mi się wygląd rozstawów kierownicy Asetek. Nie podoba mi się plastikowa obudowa, paski na niej, logo Forte (które wygląda, jakby zostało wyjęte z pudełka Lego Bionicles ) ani elementy RGB. Motywy są wszędzie, a baza Forte nie ma stylowego i mechanicznego charakteru, który oferują na przykład Fanatec Clubsport DD Extreme lub Simucube 2 Pro.

To jest reklama:
Asetek Forte Wheelbase
Pod względem designu duński Asetek jest niestety naprawdę "wszędzie". Wiele różnych tematów walczących ze sobą, jeśli chodzi o czystą estetykę.

Opcje montażu i wydajność są jednak jeszcze lepsze. Podobnie jak podstawę Simucube, można ją zamontować z przodu za pomocą specjalnego wspornika przystosowanego dla tych, którzy prowadzą aluminiowe zestawy z profilami 80/40 lub od dołu, przy płaskiej płycie lub stole. Nie myślcie jednak, że możecie zamontować to za pomocą małego plastikowego zacisku wokół biurka, aby wbić Eau Rouge ze sprzężeniem zwrotnym 18 Nm, ponieważ w przeciwnym razie biurko rozpadnie się na kawałki i będziesz miał 15 kilogramów serwomotoru upuszczonego prosto na palce. Będziesz potrzebował poważnego sprzętu, aby mieć co najmniej solidny rozstaw osi kierownicy.

Jeśli chodzi o sam występ, łatwo jest naprawdę polubić Asetek Forte Wheelbase. Siłowe sprzężenie zwrotne we wszystkich testowanych przeze mnie grach (Raceroom, Automobilista 2, Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione ) jest naprawdę dobre z prawdziwą siłą, dużą ilością szczegółów oraz płynną i przyjemną jazdą, która nigdy nie staje się zbyt wyboista. Tylko Fanatec DD Extreme przewyższa ilość szczegółów i krystalicznie czyste sprzężenie zwrotne, na przykład z pasków dudniących i przesunięcia środka ciężkości w podwoziu, które oferuje Forte. W tym przedziale cenowym i w tej chwili najnowszy model Fanatec z nowym protokołem jest nadal liderem w branży. Forte Wheelbase ma również tendencję do nagrzewania się, gdy ustawiam go na wysokie ustawienia, aby wykorzystać wszystkie 18 Nm momentu obrotowego - w rzeczywistości bardzo gorące. To powiedziawszy, prawie nie ma sytuacji, w której musisz podkręcić ustawienia do maksimum pod względem czystego momentu obrotowego - połowa lub nieco ponad 10 Nm zwykle wystarcza, dla każdego, we wszystkich grach.

Asetek Forte Wheelbase
Niedroga i mocna to chyba najłatwiejszy sposób na opisanie tej podstawy kierownicy.
To jest reklama:

Naprawdę nie ma wątpliwości, że jest to bardzo dobra podstawa kierownicy, która sprzedawana jest w bardzo atrakcyjnej cenie. Możesz kupić tę bazę już dziś za 900 funtów, czyli mniej niż Fanatec Clubsport DD Extreme i znacznie mniej niż Simucube 2 Pro. I to jest naprawdę, naprawdę dobry interes.

08 Gamereactor Polska
8 / 10
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości