Sensacyjne turnieje, których stawką są miliony dolarów. Gracze, którzy są widoczni w prawie wszystkich kanałach cyfrowych to tylko niewielka część fenomenu, jakim stał się Counter-Strike na przestrzeni lat. Miałem szczęście doświadczyć tego od samego początku. Grałem w tę serię, gdy był to tylko mod do Half-Life. Czas mijał, a ja mogłem śledzić stale aktualizowaną serię. Teraz doszliśmy do zmiany między sukcesem Global Offensive a tym, co Valve nazywa oficjalną kontynuacją oryginału. Czy to Counter-Strike 2 czy Global Offensive 1.5 to pytanie, na które postaram się odpowiedzieć i co myślę o oferowanym nam doświadczeniu.
Counter-Strike opiera się na dwóch drużynach grających na zmianę jako antyterroryści i terroryści. Cele różnią się w zależności od trybu gry, ale najpopularniejszy tryb gry obraca się wokół rozbrajania bomby jako pierwszej i podkładania jej jako drugiej. Aby ułatwić każdej ze stron, istnieją bronie w różnych kategoriach, które można kupić za różne ceny. Wygrywając rundy, można kupować coraz lepszy sprzęt. Pierwsza drużyna, która odniesie 13 zwycięstw w rundzie, wygrywa mecz. To trochę różnica w stosunku do poprzednich odsłon serii, w których celem było wygranie 16. Zmiana oznacza, że seria zbliża się do swojego konkurenta Valorant w nieco więcej niż liczba rund na mecz. Nawet system uzbrojenia jest podobny. Opiera się na systemie uzbrojenia, w którym wybierasz szereg broni w różnych kategoriach, które możesz następnie kupić podczas meczu. W związku z tym nie możesz zabrać wszystkich broni w jednym meczu, ale musisz przełączać się między zapałkami.
Najbardziej oczywistą zmianą w stosunku do przeszłości jest grafika. Silnik Source 2 tworzy jaśniejszy i bardziej imponujący wizualnie obraz. Dźwięk jest ulepszony, a broń brzmi znacznie lepiej i mniej jak pudełka po butach uderzające o ścianę. Niestety, niektóre dźwięki mogą wprowadzać w błąd. Brakuje mu precyzji, która była obecna w jego poprzedniku. Myślę, że jest to coś, co zostanie naprawione, ale martwi mnie, że dźwięki nie pochodzą z miejsc, z których zostały stworzone. Nie zdarza się to cały czas, ale częściej, niż bym chciał. Kolejnym problemem, który mam, są hitboxy (niewidoczne pudełka, które strzelasz, aby zarejestrować trafienia w grze), które wydają się niedokończone. Trzecia krytyka dotyczy kursów i trybów gry. Counter-Strike 2 został uruchomiony ze znacznie mniejszą liczbą map i trybów gry niż jego poprzednik. Kultowe mapy, takie jak Pociąg, nie są uwzględnione, a inne, takie jak Milicja, zniknęły. Valve usunęło zawartość i zmusiło cię do grania z mniejszą ilością niż dzień przed premierą drugiej gry.
Mimo to większość niezbędnych elementów jest na miejscu. Popularny system zmiany wyglądu broni, skrzynek z łupami i innych przedmiotów jest dostępny bezpośrednio. System skórek charakteryzuje całe doświadczenie. Jest bardziej w twojej twarzy niż wcześniej. Masz tradycyjny tryb treningowy, tryb rywalizacji i tryb premier. Niektóre z trybów casual są również dostępne, takie jak deathmatch, ale niestety nie są ulubionymi, takimi jak Arms Race. To dziwny przegląd, ponieważ Global Offensive nie jest już dostępny do grania. Nie jest jasne, czy te tryby gry powracają. Przecieki sugerują, że tak jest i że nowe tryby gry, takie jak Surf, są w drodze, ale to nie jest pakiet, który mamy teraz. Nie wszystko jest negatywne, trafienie wrogów jest łatwiejsze niż kiedykolwiek dzięki przeprojektowanemu systemowi tick rate. Chociaż nie jest to w pełni na swoim miejscu, Counter-Strike 2 przypomina grę na Faceit w porównaniu ze starym doświadczeniem w głównym kliencie. Granaty dymne są ewolucją gry o granaty i uwielbiam tę zmianę. Dym rozbłyskuje i dynamicznie zajmuje miejsce na mapie, a także możesz kontrować zwykłymi granatami ręcznymi, aby tymczasowo zdmuchnąć dym. Brzmi to jak mała zmiana, ale zmusiło mnie do ponownego przemyślenia tego, jak gram od podstaw.
Chociaż jestem pewien, że wkrótce dostaniemy jaskrawoczerwone granaty ręczne dzięki nowym animacjom wyświetlania, prawie wszystko inne jest nienaruszone. Niewielka, ale dobra poprawa może być widoczna w systemie zakupów. Nie jestem całkowicie sprzedany na okrągłym menu, które kupowałeś po zastąpieniu, ale nie można zaprzeczyć przeglądowi, który masz, gdy widzisz wszystko. Możesz także zobaczyć, co kupują twoi koledzy z drużyny, ponieważ kropki w menu zakupów w ich kolorach pokazują, jaką broń i inne przedmioty kupili. Przytrzymując przycisk, możesz teraz również kupować i automatycznie rzucać broń potrzebującemu partnerowi bez uprzedniego rzucania broni, którą nosisz. To są zmiany, z którymi mogę żyć. To proste, jasne i lubię widzieć, co gracze drużynowi kupują, bez konieczności pytania lub rozglądania się. Gdy mecze się rozpoczną, jest to Counter-Strike, do którego jesteś przyzwyczajony.
Inne kluczowe zmiany to interfejs użytkownika i sposób działania systemu rankingowego. Premier pozwala gromadzić punkty za zwycięstwa, a otrzymasz liczbę, a nie medal, który pokazuje umiejętności. Zwykły tryb rywalizacji z poprzednika daje teraz rangę dla każdej mapy. To może brzmieć jak ból w dupie, ale wierzę w system. Jesteśmy różnie dobrzy na różnych mapach. Nie gram tak dobrze w Dust 2 jak w Office, ani tak dobrze w Vertigo jak w Train. Uzyskując ranking na każdej mapie, mogę mieć lepsze wrażenia podczas dopasowywania się do innych graczy. Jest to już zauważalne i doceniam to. Oznacza to również, że możesz sam zobaczyć kontrasty między poziomami i to, na czym musisz trenować więcej. Ostatnią zmianą, którą chcę podkreślić, jest interfejs użytkownika. Podoba mi się prostota, z jaką możemy to dostosować, dostosowując widoczność i inne rzeczy. Jednak nie jestem sprzedany w systemie kart, który błyszczy i świeci u dołu ekranu. To trochę wtapia się w otoczenie i tak naprawdę nie działa dla mnie. Mam nadzieję, że można to również dostosować. Inne aktualizacje, które łatwo przeoczyć, to to, że radar pokazuje teraz, jak duży obszar może usłyszeć dźwięki, które wydajesz. To jest świetne i daje graczowi ważną informację zwrotną.
Counter-Strike 2 jest solidnym pakietem pod wieloma względami. Nadal jest najlepszy w swoim podgatunku i widzę siebie grającego w niego przez tysiące godzin, tak jak zrobiłem to z jego poprzednikami. Ma swoje wady i nie zawsze wydaje się być pełnym pakietem. Brakuje map, trybów gry i sposobów dostosowywania całego interfejsu użytkownika. Mam nadzieję, że wkrótce znów zagram w Train. Pod innymi względami jest to rozwój, na przykład dzięki nowemu systemowi rankingowemu, w którym poszczególne mapy dają unikalny ranking. Chciałbym zwrócić uwagę na nowy i ulepszony system stawek tickowych. Czuje się zarówno szybszy, jak i dokładniejszy podczas fotografowania. Kule nie znikają magicznie, a pojedynki wydają się bardziej sprawiedliwe. Duża część ekosystemu dla konkurencyjnego Counter-Strike'a jest na miejscu, ale zwykła strona otrzymała krótką słomkę. Z dużą ilością treści w drodze, nadal czuje się trochę słabo w tej chwili. Jeśli podobał Ci się Counter-Strike: Global Offensive, nie widzę powodu, aby to pominąć, jest to ogólnie ulepszenie, nawet jeśli zostało wydane z kilkoma mapami i trybami gry. Obecnie jest to platforma, którą Valve musi zbudować i rozbudować o więcej map, broni, trybów gry i innych.