Kiedy Cyberpunk 2077 w końcu dotarł w moje ręce w grudniu 2020 r., Chwyciłem go z taką siłą, że przez pierwsze kilka godzin byłem całkowicie nieświadomy koncentracji błędów i błędów wizualnych, które nie pasowały do tego, co CD Projekt RED obiecał milionom graczy, którzy zaczynali nasze życie jako "najemnicy" w Night City. I pomimo chęci i entuzjazmu, które włożyłem w grę, musiałem poczekać kilka miesięcy, zanim tytuł zaoferował mi akceptowalne wrażenia na moim starym PS4.
Mimo to zrobiłem prawie wszystko, co sugerowała gra, i udało mi się ukończyć jej historię i zobaczyć wszystkie możliwe zakończenia historii Johnny'ego Silverhanda i V (w tym "tajne zakończenie"). Kiedy więc ogłoszono Phantom Liberty, byłem naprawdę zaintrygowany tym, co ten nowy rozdział może zaoferować (zakończenie podstawowej gry jest tak ostateczne, jak jest). Zanim jednak przejdę do omówienia Phantom Liberty, jego nowej historii i nowego obszaru, w którym możemy bawić się naszą bronią i cyberoprogramowaniem, opowiem o "rozszerzonej rozgrywce". Ponieważ Cyberpunk 2077 zmieni się teraz radykalnie dla wszystkich graczy dzięki bezpłatnej aktualizacji 2.0.
Aktualizacja 2.0 to coś więcej niż tylko ulepszenie policyjnej sztucznej inteligencji Night City i dodanie walki opartej na pojazdach. Wszyscy wrogowie poruszają się teraz bardziej realistycznie, tworząc bardziej rozbudowane strategie ataku i obrony, w tym taktykę flankowania i osłony, aby walka była trudniejsza. Nie wystarczy już tylko opróżniać magazynki lub biegać z kataną lub pazurami modliszki, aby wypatroszyć członków gangu. Będziesz musiał przeplatać użycie różnych broni i poruszać się, aby uniknąć ostrzału z wielu kierunków. A po bitwie dostępnych będzie mniej różnorodnych łupów.
Większość przedmiotów i elementów odzieży odgrywa teraz mniejszą rolę, ponieważ statystyki pancerza elementów odzieży zostały usunięte i chodzi o implanty i cyberoprogramowanie. Stwarza to problem, jeśli (tak jak ja) stworzyłeś V skupiając się bardziej na umiejętnościach broni lub cielesności, ponieważ wszystkie statystyki zostały zmienione i teraz waga spada na cyberware i (przynajmniej tak to postrzegam) umiejętności netrunnera.
Wszystkie modyfikatory zbroi i ataku są teraz oparte na tym, co robią dla ciebie bandyci Night City i czy masz wystarczająco dużo szczęścia, aby znaleźć ich w walce (lub masz wystarczająco dużo hedis, aby za nie zapłacić). Chociaż rozumiem powody, dla których budowanie postaci skupia się na ulepszeniach (wcześniej trzeba było zmieniać ubrania co jakiś czas, aby zdobyć jeden lub dwa punkty zbroi), być może najbardziej zauważalne są drzewka umiejętności: znacznie prostsze, ze zmienionymi atrybutami do wzmocnienia, a w niektórych dziedzinach (takich jak broń palna) nie jest jasne, gdzie ich brak jest teraz rekompensowany.
I chciałbym, żeby było to jaśniejsze dla mnie jako gracza, ponieważ moim następnym przystankiem było zajęcie się inną z nowych funkcji Cyberpunk 2077 2.0: Max-Tac. Nowy system pościgu policyjnego jest, więc każdy może się przyzwyczaić do tego pomysłu, tak trudny jak 5-gwiazdkowe GTA V. Teraz nie będzie tak łatwo unikać patroli NCPD z drobnymi wykroczeniami, a wręcz niemożliwe będzie, gdy osiągniemy wyższe poziomy pościgu i wyślą siły specjalne. Czy uda ci się przetrwać Max-Tac? Tak, ale będzie to jedna z najtrudniejszych bitew w całej grze i prawdopodobnie zużyjecie większość zapasów pakietów zdrowia i amunicji.
Walka pojazdów była tą, na której polegałem najmniej, chociaż jeśli dostaniecie rozszerzenie Phantom Liberty, otrzymacie nawet nową linię misji pobocznych z uzbrojonymi pojazdami. Zasadniczo możesz strzelać z automatycznym celowaniem podczas jazdy z pełną prędkością przez Night City, ale zamiast być nową funkcją, widzę to jako kolejną opcję w istniejącym zakresie możliwości gry.
Do tej pory mówiłem o tym, co znajdą wszyscy gracze, jeśli ponownie zainstalują Cyberpunk 2077, ale dla tych, którzy wracają do V i chcą zobaczyć więcej, czeka nas nowa historia, która z pewnością zachwyci miłośników kina. Początek Phantom Liberty przypomina klasyk Johna Carpentera z 1981 roku, Escape from New York. Tajemniczy netrunner o imieniu Songbird dzwoni do nas, aby zaoferować nam rozwiązanie naszego "problemu" z Relic i Johnnym Silverhandem, ale w zamian będziemy musieli przyjąć ryzykowną misję: uratować prezydenta New United States of America, Rosalind Myers, z Dogtown.
Wahadłowiec, którym podróżuje, zostanie zestrzelony nad "wolnym" miastem Night City przez milicję Kurta Hansena, byłego pułkownika armii i militech, który przejął absolutne dowództwo nad Dogtown i rządzi żelazną pięścią dzięki handlowi bronią i jego milicji, Barghest. Ponownie, jeśli jesteś miłośnikiem filmów, inspiracja dla tej postaci w Pułkowniku Kurtzu Marlona Brando w Apocalypse Now z pewnością nie umknie również tobie.
I podczas gdy te dwa wątki zbiegają się i skręcają w wir szpiegów i spisków rządowych, są historie Solomona Reeda (Idris Elba) i Songbird, których nie będę wchodził w szczegóły z oczywistych powodów, z wyjątkiem stwierdzenia, że obie postacie są fascynujące, a ciężar decyzji (i pewnych wyborów w Phantom Liberty) może odblokować nowe kanoniczne zakończenie postaci V/Johnny'ego Silverhanda.
Phantom Liberty oferuje dziesiątki dodatkowych godzin zabawy w podstawowej grze. Oprócz eksploracji opartej na fabule, Dogtown jest strefą totalnej wojny. Najbardziej szalone i mroczne postacie w całym Night City są tutaj, a pojawią się dwa nowe powtarzające się typy misji: "paczka lotnicza" i "kurier". Jeśli nowe zadania fixera, cyber-psychopatów i tym podobnych nie wystarczą, nie będziesz się nudzić.
Podsumowując, Phantom Liberty i aktualizacja 2.0 dają tytułowi CD Projekt RED drugie życie. I chociaż wielu może już uważać, że ich czas w Night City dobiegł końca, ta nowa historia może dać ci więcej niż kilka niespodzianek.