"Och, to dużo plastiku!" To była moja pierwsza myśl, kiedy rozpakowałem nowy Fanatec Porsche Vision GT CSL Elite Steering Wheel. Ale potem zastanowiłem się nad ceną. 349 funtów. Oznacza to, że jest to produkt budżetowy i jedno z najtańszych specjalistycznych kół na rynku, a z tej perspektywy ta kierownica jest przystępna cenowo, ekscytująca i dobrze zbudowana, bardziej niż cokolwiek innego.
Dla każdego, kto nie jest tego świadomy, jest to reprodukcja koła Vision GT, a dla każdego, kto jest w śpiączce od Gran Turismo 5, Vision GT jest programem modelowym, w którym wiodący światowi producenci samochodów sportowych mają szansę zaprojektować swoje samochody marzeń oparte na wielokątach, które są wydawane wyłącznie w grze. Ferrari, Bugatti, Lamborghini, McLaren i Porsche wprowadziły super fajne kreacje fantasy w ramach projektu Vision GT, a możliwość sterowania samochodem Porsche Vision GT w Gran Turismo 7 za pomocą kierownicy z samochodu jest przyjemnością.
Porsche o Vision GT:
"Porsche Vision Gran Turismo zawiera elementy znane z poprzednich modeli firmy, ale z wyraźnym futurystycznym posmakiem. Samochód został stworzony w tradycyjnych proporcjach samochodu sportowego, charakteryzujący się niską wysokością jazdy i szerokim rozstawem. Oprócz opadającej linii maski i wyraźnego przedniego spojlera, reflektory samochodu zostały wbudowane w zderzak, aby stworzyć czysty, rzeczowy twarz, który nieco przypomina Taycana, co jest odpowiednie, ponieważ Porsche Gran Turismo jest w pełni elektrycznym pojazdem. Tył jest podkreślony prostym, wąskim pasem świateł tylnych, który zapożycza swój design z 911 i Taycana. Podobny motyw można znaleźć we wnętrzu kabiny, gdzie można znaleźć wiele znanych elementów designu Porsche. Zakrzywiony wyświetlacz z hologramem, który wydaje się unosić nad kierownicą, jest umieszczony strategicznie. Niska pozycja siedząca zapewnia kierowcy poczucie, że znajduje się bezpośrednio na szczycie drogi, zapewniając jednocześnie nisko położony środek ciężkości. Przyjrzyj się uważnie użytym tu materiałom, a przekonasz się, że wszystkie mają wysoki poziom szczegółowości".
Fanatec Porsche Vision GT CSL Elite mierzy 310 milimetrów i jest oparty na aluminiowym szkielecie. Jest pokryty nowym, opatentowanym, specjalnym materiałem firmy Fanatec Tactaris, który jest rodzajem Alcantary (tkanina z mikrofibry w dotyku zamszu) o lepszej odporności na pot i trwałości (według samego producenta). Z przodu znajduje się osiem przycisków, z tyłu Hall magnetyczne łopatki zmiany biegów oparte na czujnikach, zabawny przełącznik do wyboru menu i siedem pokręteł przycisków. Dostępny jest również mały wyświetlacz OLED o średnicy 1,7 centymetra, który pokazuje, jaki bieg jest włączony, i jest zapakowany razem z QR2 Lite firmy Fanatec.
Początkowo czułem, że górna część uchwytu, w której położyłem kciuki, była zbyt kanciasta, martwiłem się, zanim zaktualizowałem oprogramowanie w naszym Fanatec DD Extreme, że będzie się obcierać już po około dziesięciu okrążeniach. Jednak z założenia przyczepność powinna być nieco niższa podczas korzystania z tego koła, co stało się widoczne po dwóch okrążeniach wokół Suzuka, ponieważ łopatki z tyłu są również ustawione tak, że przyczepność jest nieco inna niż na, powiedzmy, moim kole Fanatec Podium BMW Motorsport GT4 M4, które jest moim ulubionym wszech czasów. Podoba mi się ergonomiczne myślenie i doceniam to, że Fanatec i Porsche chcieli zrobić coś nieco innego.
Łopatki zmiany biegów są fantastyczne. Są mniejsze niż się spodziewałem pod względem rozmiaru i mają bardziej natychmiastowe "kliknięcie" dzięki mocniejszym magnesom, ale działa to bez zarzutu i idealnie pasuje do rozmiaru i przyczepności koła. Fanatec Porsche Vision GT CSL Elite oferuje wyjątkowe wrażenie zmiany biegów, o którym nie sądziłem, że spodoba mi się tak bardzo, jak teraz, a umieszczenie w nich czujników Hall jest genialne.
Są jednak rzeczy, do których można narzekać. Guziki z przodu wydają się zbyt plastikowe jak na mój gust, ale biorąc pod uwagę cenę, nie ma powodu do narzekań. Zamiast tego moim obowiązkiem jest powiedzieć to tak, jak jest: fakt, że tę kierownicę można kupić za 349 funtów, wydaje się bardzo hojny ze strony Fanatec w czasach, gdy całkowicie zwykłe koło ze zwykłym układem przycisków kosztuje dwa razy więcej, od wielu różnych konkurencyjnych producentów. Trzeba powiedzieć, że jest to produkt bardzo niszowy. Jasne, może być używany w dowolnej grze i oczywiście, świetnie jest sterować GT3 Porsche w Assetto Corsa Competizione mając to w swoich rękach, ale Fanatec Porsche Vision GT CSL Elite jest zasadniczo przeznaczony do użycia z Gran Turismo 7 i tylko Gran Turismo 7, ponieważ należy do bardzo konkretnego samochodu, który istnieje tylko w tej grze. Porsche Vision GT zawiera kilka specjalnych funkcji w bestsellerze Polyphony Digital, które sprawdzają się tylko w przypadku tej kierownicy i odwrotnie. W ten sposób margines użytkowania jest niezwykle ograniczony i wąski, ale nie zmienia to faktu, że jest to naprawdę imponująca kierownica do wyścigów symulacyjnych.