Polski
Gamereactor
Videos
HQ

Phil Harrison Interview

Having spent more than a decade at PlayStation, as well as time at both Atari and Microsoft, Phil Harrison is one of the most well travelled executives in the games industry. We sat down for a chat with him at Gamelab to learn more about his views on the medium as a whole, on his latest investment in the AR/VR space, on Brexit and more.

Audio transcriptions

"Po kilku próbach w końcu udało nam się zaprosić Phila Harrisona do Gamelab.
Dziękujemy, że do nas dołączyłeś.
Miło jest tu być i przepraszam, że zajęło to rok dłużej niż powinno."

"To nie była twoja wina, byłeś twardy, prawda?
Tak, dokładnie. Miałem wypadek rowerowy, ale na szczęście już tu jestem.
Czujesz się już lepiej?
Tak, dziękuję, że pytasz."

"Mieliście dzisiaj panel o tym, że cały świat gra w gry, co teraz?
To pytanie, które zadałeś publiczności. Jaka jest twoja odpowiedź?
Nie znam wszystkich odpowiedzi, ale moje pytanie brzmi: teraz miliardy ludzi na całym świecie grają w gry.
i tak naprawdę nie musimy już wyjaśniać, czym jest gra komputerowa."

"ze względu na sukces platform mobilnych i konsolowych.
Jesteśmy w bardzo ekscytującym, niemal złotym wieku gier komputerowych i interaktywnej rozrywki.
Dysponujemy narzędziami, dzięki którym treści są łatwo, łatwo i tanio dostępne.
Mamy dystrybucję, mamy platformy, mamy technologię do umieszczania rzeczy online."

"Mamy całą moc do naszej dyspozycji i teraz powinniśmy zrobić coś niesamowitego z tą mocą.
Powinniśmy opowiadać historie, które naprawdę dotykają naszych serc i dusz w inny sposób.
I to było pytanie, które zadałem, co zrobimy z tą mocą teraz, gdy mamy wszystkie te możliwości?
Porównałem to do historii Hollywood."

"I jeśli cofniesz się do 1927 roku, to był pierwszy film fabularny, Śpiewak jazzowy, 1927.
Następnie przesuń zegar o 40 lat do przodu, do roku 1967.
Spójrz na filmy, które wyszły w 1967, 68 roku i jest to 2001: Odyseja kosmiczna, to Cool Hand Luke, to In The Heat Of The Night, to Aladdin, to Chitty Chitty Bang Bang, jedne z najbardziej niesamowitych historii, jakie kiedykolwiek opowiedziano."

"W tym roku mija 40 lat istnienia gier komputerowych.
I moje pytanie brzmi, czy oddajemy taką samą sprawiedliwość naszej technologii?
Czy oddajemy taką samą sprawiedliwość naszym graczom?
Myślę, że jest kilka przykładów, ale za mało."

"Rozmawialiśmy o tym wcześniej.
Jednym z tych przykładów może być na przykład wnętrze.
Myślisz, że to tylko kwestia pomysłów?
kwestia talentu połączonego z nową technologią, którą teraz mamy?
Jak myślisz, co jest kluczem do wymyślania tak świetnych tytułów w dzisiejszych czasach?
Myślę, że zawsze chodzi o talent."

"I myślę, że jako branża musimy znaleźć sposoby dla twórców historii spoza gier.
aby weszli do naszego świata i byli bardziej otwarci.
Podam ci przykład.
Rozmawialiśmy o wnętrzu, ale to oczywiście zrobione przez bardzo doświadczony zespół."

"Ale świetny przykład świata, o którym naprawdę chciałem dowiedzieć się więcej i chciałem go zrozumieć.
I kiedy wspomniałem o tym przed chwilą na scenie, Słyszałem, jak ludzie na widowni klaskali i mówili, Tak, zgadzamy się, wiesz, to wydawało się rezonować z ludźmi."

"Ale jest też inny przykład, Joseph Farris, facet, który zrobił Brothers.
To nietradycyjny twórca opowieści o grach.
Wywodzi się z branży filmowej.
Jestem więc podekscytowany coraz większą liczbą takich pomysłów, takich kolaboracji."

"Teraz, gdy narzędzia są dostępne, jak możemy przyciągnąć bardziej zróżnicowanych twórców treści, kobiety i mężczyzn, różnorodność wiekową, etniczną, geograficzną?
To są rzeczy, które moim zdaniem są ekscytujące."

"To ciekawe, że wspomniałeś o Josephie, ponieważ, oczywiście, wcześniej był facetem od filmów.
A teraz interesuje go głównie interaktywność między dwoma graczami dla dwóch projektów."

"Jest to więc bardziej związane z rozgrywką niż fabułą.
Więc może potrzebujemy czegoś innego niż opowieści, innowacji w rozgrywce i prezentacji rozgrywki.
Myślę, że to prawda."

"Oczywiście opowiadacz historii sam w sobie nie jest w stanie stworzyć świetnej gry.
Muszą współpracować z twórcami oprogramowania, projektantami, inżynierami, artystami.
Ale mam nadzieję, że w ten sam sposób, w jaki Netflix całkowicie zmienił model pisania telewizji, Mam nadzieję, że siła dystrybucji online, a ostatecznie VR i AR wprowadzą do naszego świata nowy typ gawędziarza."

"A co z inwestycjami?
Nie wiem, czy podzieliłeś się z widzami jakąś radą na ten temat, na przykład studia szukające inwestycji i odwrotnie, inwestorzy, gdzie znaleźć talent do zainwestowania."

"Czy podzieliłeś się z nimi jakąś radą?
Nie otrzymałem dziś żadnych konkretnych pytań na ten temat, ale zawsze radzę skupić się przede wszystkim na zespole.
Jako inwestor zawsze patrzę na zespół, zanim spojrzę na projekt."

"Kiedy zainwestowałem w Supercell, zainwestowałem w nich, ponieważ zespół był świetny a narzędzia, które mieli, oznaczały, że będą bardzo łatwo i szybko zmienić grę, jeśli pierwsza gra nie okazała się sukcesem.
Nie stawiałem na to, że pierwsza gra zakończy się sukcesem."

"Chodzi o posiadanie świetnej drużyny.
Chodzi o bycie we właściwym miejscu we właściwym czasie i posiadanie odpowiedniej technologii, aby wprowadzić Twoje pomysły na rynek.
Trochę się martwię, szczególnie w obszarze mobilnym, jest to, że jest tak wiele kopiowania, braku innowacji."

"To trochę przygnębiające, ale zawsze tak było.
A co z platformami?
Oczywiście Supercell jest mobilne, jak powiedziałeś, ale wspomniałeś też o VR.
Zgaduję, że jesteś zainteresowany inwestowaniem również w VR."

"Myślę, że jesteś.
Co możesz nam powiedzieć o wyborze pierwszej platformy jeśli chcesz robić biznes w tej branży, a następnie przejść do zespołu?
W rzeczywistości dzisiaj ogłosiłem inwestycję w startup VR o nazwie Dream Reality Interactive, firmę z siedzibą w Londynie która została założona przez kilku bardzo inteligentnych byłych członków zespołu Sony."

"Budują oni firmę VR AR.
Sposób, w jaki myślę o świecie jest taki, że VR będzie przystawką a AR będzie daniem głównym.
Nie wiem jak to powiesz, ale jak tapas i danie główne."

"Co mówisz?
Myślę, że ostatecznie świat będzie światem AR.
To zajmie trochę czasu.
Mówię o pięciu i więcej latach."

"Ale pamiętaj, że iPhone ma dziś zaledwie 10 lat.
Już teraz zastanawiam się nad tym, czym jest post-mobilny świat.
Być może ten zespół, o którym właśnie wspomniałeś, w który inwestujesz stworzy kolejny pomysł na rozgrywkę."

"Ponieważ na VR nie mamy jeszcze wglądu.
Czy uważasz, że ten przełomowy, genialny pomysł już się wydarzył?
Tak i widzę wartości produkcyjne w VR rosną w znacznie szybszym tempie, niż się spodziewałem."

"Myślę, że jakość produkcji trafiających do VR jest bardzo ekscytująca.
Jest to również dość przerażające, ponieważ oznacza to, że koszt produkcji również rosną bardzo szybko.
Ale na rynku zawsze był mały wyścig zbrojeń."

"Mówiąc o platformach i oczywiście z twoim ogromnym zapleczem PlayStation, Muszę cię zapytać, jak to wygląda w twoich oczach?
obecnego PlayStation 2, PlayStation, które znamy z lat 90. i 2000?
Myślę, że Sony wykonało świetną robotę tworząc PlayStation 4 bardzo popularną na całym świecie."

"Co mnie zastanawia i może trochę martwi jest to, że zarówno Microsoft, jak i Sony rozwijają rynek?
Czy budują i inwestują w zawartość i poszerzają doświadczenia, aby przyciągnąć więcej graczy?
Przynajmniej tak mi się wydaje z ich publicznych zapowiedzi że coraz bardziej dążą do tego samego rodzaju hardkorowego gracza."

"Natomiast Nintendo Switch, jak sądzę, ma szansę trafić do szerszego grona odbiorców.
Będzie więc naprawdę interesujące zobaczyć, jak rozwinie się dynamika rynku w ciągu najbliższych trzech lub czterech lat w konsoli.
Jak myślisz, jak Switch zmieni panoramę dla graczy?
Nie tylko hardkorowi gracze mają go jako drugą platformę."

"ale także wprowadzenie nowych graczy, którzy nie ograniczają się tylko do gier mobilnych.
Mogę więc odpowiedzieć tylko z własnego doświadczenia z dwoma chłopcami, ośmioma i sześcioma.
Switch jest zdecydowanie najczęściej wybieraną konsolą.
W domu mój najstarszy syn gra dużo w Zeldę i razem grają dużo w Mario Kart."

"Myślę więc, że Switch nadal będzie konsolą numer jeden w naszym domu przez pewien czas.
Ale mój najstarszy syn również gra w FIFA i Forza i coraz bardziej interesuje się zaawansowanymi grami konsolowymi."

"Zaskakująco przydatna jest za to możliwość grania na drugim ekranie Switcha.
Mimo że mamy szczęście mieć w domu więcej niż jeden telewizor jest wiele domów, które tego nie mają i myślę, że tak będzie w przyszłości.
naprawdę dużą korzyścią dla wielu ludzi."

"To interesujące.
A co z Państwową Wyższą Szkołą Filmową i Telewizyjną?
W jakie inicjatywy jesteś obecnie zaangażowany?
jeśli chodzi o gry i dotarcie z nimi do szerszego grona odbiorców?
Dołączyłem więc do zarządu Krajowej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej."

"cztery, może pięć lat temu.
A powodem, dla którego dołączyłem, było to, że właśnie założyli kurs gier jako część szkoły filmowej i telewizyjnej.
I byłem podekscytowany skrzyżowaniem tworzenia gier a produkcją filmową i telewizyjną oraz wszystkimi umiejętnościami które mogą pracować w różnych mediach."

"I robią wielkie postępy w budowaniu fantastycznej szkoły.
Dla mnie to przyszłość storytellingu.
Jeśli możesz mieć studenta, który dostaje się do szkoły filmowej i rozumie, jak tworzyć gry telewizyjne i filmy, to jest to niesamowite."

"To będzie pełne Josepha Faresa.
Może właśnie stamtąd będą pochodzić następni gawędziarze.
Na zakończenie chcę cię zapytać o Brexit.
Jak myślisz, jaki to będzie miało wpływ?
Mieliśmy to samo pytanie w zeszłym roku."

"To już był gorący temat.
Zapytaliśmy Davida Bravena i Iana Livingstone'a.
Jak myślisz, jak wpłynie to na obecną przestrzeń rynkową?
obecne firmy, a także przyszłe talenty w Wielkiej Brytanii którzy chcą wejść do szeroko pojętej branży gier wideo w Europie i na świecie?
Tak więc minął rok od głosowania."

"A ja wciąż nie mogę uwierzyć, że mamy odchodzić.
Wciąż jestem smutny i przygnębiony rzeczywistością.
I myślę, że odnosi się to do rozwoju gier w Wielkiej Brytanii, największą obawą jest dostęp do talentów i swobodny przepływ inteligentnych ludzi."

"We wszystkich udanych studiach, które prowadziłem lub z którymi byłem związany lub w które zainwestowałem w ciągu 30 lat, Wszystkie najlepsze studia miały zróżnicowaną mieszankę kultury z różnych krajów.
I to właśnie tworzy świetny proces twórczy."

"A jeśli, i nie wiem, co się stanie, ale jeśli w wyniku Brexitu, utrudnimy Europejczykom przyjazd i pracę w Wielkiej Brytanii a Brytyjczykom pracę w Europie, Myślę, że wszyscy tracą."

"Więc to jest rzecz, o którą martwię się najbardziej.
Teraz, politycznie, myślę, że istnieje duża presja aby zapewnić, że przepływ talentów z kraju do kraju zostanie utrzymany.
Może nie będzie całkowicie otwarty i wolny, ale będzie miał niskie tarcie."

"I myślę, że jeśli w wyniku negocjacji w sprawie Brexitu, skończymy z najniższymi możliwymi tarciami w przepływie talentów, to będzie to najlepsze wyjście ze złej sytuacji.
Mam nadzieję. Dziękuję bardzo za twój czas, Phil."

"Przyjemność. Cóż za bardzo przygnębiające pytanie na koniec.
Zakończmy to z uśmiechem.
W każdym razie, miło cię widzieć. Dziękuję bardzo."

Gamelab

Więcej

Video

Więcej

Zwiastuny filmów

Więcej

Zwiastuny

Więcej

Wydarzenia

Więcej