Polski
Gamereactor
artykuły

Od mrówek do zombie: sześć dekad horroru w grach wideo

Bitmap Books zagłębia się w mroczny, niepokojący i ekscytujący świat horrorów.

HQ

Jeśli chodzi o historię gier wideo, niewielu wydawców dostarcza tak konsekwentnie i pięknie jak Bitmap Books. Ich najnowsza produkcja, From Ants to Zombies: Six Decades of Video Game Horror, zanurza się w mroczny, niepokojący i często ekscytujący świat horrorów. Zgodnie z reputacją Bitmap, ta książka nie tylko dobrze wygląda na półce – to głębokie, wzbogacające zanurzenie się w ewolucję całego gatunku.

Pierwszą rzeczą, którą zauważysz, trzymając tę książkę w ręku, jest jej czysta jakość. Bitmap Books opanowało do perfekcji sztukę przekształcania historii gier w fizyczne pamiątki, a ta nie jest inna. Projekt okładki, przedstawiający makabryczny kolaż kultowych obrazów z horrorów, krzyczy "przedmiot kolekcjonerski". Wysokiej jakości papier i żywe wydruki nadają każdej stronie ekskluzywny charakter. Niezależnie od tego, czy przeglądasz makabryczne zrzuty ekranu, czy podziwiasz upiorne grafiki koncepcyjne, grafika jest oszałamiająca. Bitmap nie tylko publikuje książki — tworzy eksponaty muzealne dla graczy.

Książka podzielona jest na sześć dekad, zaczynając od początków horroru w grach takich jak Haunted House (1972) i Monster Maze (1981), a kończąc na współczesnych arcydziełach, takich jak Resident Evil Village i The Last of Us Part II. To, co wyróżnia From Ants to Zombies, to zdolność do kontekstualizacji tych gier w ich okresach czasowych. To nie jest tylko lista tytułów grozy – to analiza tego, jak lęki kulturowe i postęp technologiczny ukształtowały ten gatunek.

Od mrówek do zombie: sześć dekad horroru w grach wideoOd mrówek do zombie: sześć dekad horroru w grach wideo
Bitmap Books
To jest reklama:

Książka świetnie pokazuje, jak wczesne ograniczenia – blokowe sprite'y i podstawowe efekty dźwiękowe – zostały zamienione w mocne strony. Na przykład minimalizm gier takich jak Sweet Home (1989) czy pikselowe horrory Clock Tower (1995) zmusił deweloperów do skupienia się na atmosferze i fabule, a nie na wartości szokującej. Fascynujące jest obserwowanie, jak te wczesne decyzje położyły podwaliny pod dzisiejsze hiperrealistyczne gry z gatunku survival horror.

Podczas gdy zombie nieuchronnie dominują w niektórych sekcjach – dzięki, Resident Evil – książka stara się pokazać różnorodność gatunku. Wykracza poza stereotypowe chaotyczne nieumarłe i zagłębia się w horror psychologiczny (Silent Hill), horror kosmiczny (Eternal Darkness), a nawet horror-komedię (Maniac Mansion).

Tytułowe "Mrówki" reprezentują często pomijane stworzenia z wczesnego horroru, takie jak przerażające pełzacze w It Came from the Desert (1989). To kadrowanie przypomina czytelnikom, że horror nie zawsze polega na brutalności i przerażających skokach - może to być wszystko, co sprawia, że cierpnie ci skóra.

Jednym z najjaśniejszych punktów książki jest zbiór wywiadów z twórcami. Te sekcje zapewniają zakulisowe spojrzenie na to, jak powstały niektóre z najbardziej kultowych gier. Słuchanie umysłów stojących za grami takimi jak Obcy: Izolacja czy Dead Space dodaje głębi, która wykracza poza sam podziw. Wiedzieć, że Silent Hill 2 to arcydzieło, to jedno; Co innego usłyszeć o procesie myślowym stojącym za nawiedzonym, wypełnionym mgłą miastem lub jego psychologicznie dewastującą narracją.

To jest reklama:
Od mrówek do zombie: sześć dekad horroru w grach wideo
Bitmap Books

Wywiady te poruszają również kwestię tego, jak horror ewoluuje wraz z technologią. Na przykład horror VR znajduje się w centrum uwagi, z dyskusjami na temat tego, jak zanurzenie w tym medium zwiększa czynnik strachu. Jest nawet ukłon w stronę przyszłości, spekulując na temat horrorów opartych na sztucznej inteligencji, które dostosowują się w czasie rzeczywistym do lęków graczy.

Bitmap Books zawsze miało oko do sztuki, a From Ants to Zombies nie jest wyjątkiem. Szkice koncepcyjne, materiały promocyjne i zrzuty ekranu z gry są rozrzucone po wszystkich stronach. Układ zapewnia, że każdy obraz ma swój moment, aby zabłysnąć.

Szczególnie fajne jest to, że książka podkreśla mniej znane klejnoty obok mocnych uderzeń. Jasne, są strony poświęcone Resident Evil i Silent Hill, ale jest też miłość do niedocenianych tytułów, takich jak Fatal Frame, Rule of Rose, a nawet dziwacznych gier niezależnych, takich jak Darkwood. Oprawa wizualna jest nie tylko ładna – przypomina, jak rozległy i zróżnicowany jest krajobraz horrorów.

Od mrówek do zombie: sześć dekad horroru w grach wideoOd mrówek do zombie: sześć dekad horroru w grach wideo
Bitmap Books

Żadna recenzja nie jest kompletna bez jednego lub dwóch drobiazgów i chociaż From Ants to Zombies jest fantastyczna, nie jest bezbłędna. Licząca prawie 400 stron książka może wydawać się nieco przytłaczająca, jeśli nie jesteś zagorzałym fanem horrorów. Sama ilość szczegółów - choć doceniana - może ugrzęznąć w przypadkowych czytelnikach, którzy chcą tylko najważniejszych wydarzeń.

Dodatkowo, chociaż książka stara się objąć cały gatunek, opiera się w dużej mierze na zachodnich grach. Japońskie tytuły grozy są z pewnością wyróżnione, ale analiza często wydaje się nieco powierzchowna w porównaniu z głębokim zanurzeniem się w zachodnich klasykach. Bardziej zrównoważone podejście byłoby mile widziane, zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak wpływowi byli japońscy deweloperzy w kształtowaniu gatunku.

Jeśli kochasz gry wideo, horrory lub po prostu pięknie wykonane książki, From Ants to Zombies: Six Decades of Video Game Horror zasługuje na miejsce na Twojej półce. Bitmap Books po raz kolejny udowodniło, że jest złotym standardem, jeśli chodzi o historię gier.

Niezależnie od tego, czy jesteś zagorzałym fanem Silent Hill, czy kimś, kto po prostu pamięta, jak kiedyś straszył go Doom 3, ta książka jest pełna nostalgii, wglądu i oszałamiającej grafiki. To nie tylko celebracja horrorów – to list miłosny do całego gatunku, który wciąż ewoluuje i przeraża.

From Ants to Zombies to nie tylko książka – to wehikuł czasu, który zabierze Cię przez dziesięciolecia grozy, od pikselowych przerażających skoków po kinowe koszmary. Dla każdego, kto kocha historię gier, jest to oczywiste (zamierzona gra słów).

Bitmap Books


Wczytywanie następnej zawartości