W lutym ubiegłego roku byliśmy jednymi z pierwszych, którzy dostali w swoje ręce nowy i poprawiony Dungeons & Dragons Monster Manual w Fifth Revised Edition, znanym również jako D&D (2024) lub, nieoficjalnie, D&D 5.5E. To cyfrowe wydanie Monster Manual uzupełniło triadę książek niezbędnych dla tej nowej ery Dungeons and Dragons, a teraz, w końcu, zaczyna być lokalizowane na więcej języków, dzięki czemu "największa na świecie gra fabularna" staje się dostępna dla jeszcze większej liczby poszukiwaczy przygód. Międzynarodowi wydawcy będą stosować ten sam schemat wydawniczy, co oryginalne wydanie angielskie, a w tym przypadku mamy już dostępny Player's Handbook (2024).
W naszym przypadku w tej recenzji przeanalizowaliśmy wydanie hiszpańskie, więc załączone zdjęcia, które za chwilę znajdziesz, pochodzą z tego wydania. Mieliśmy jednak dostęp do innych najnowszych zlokalizowanych wersji (niemieckiej, włoskiej, francuskiej), a wynik zarówno pod względem druku, jak i treści jest równie dobry. Pamiętaj o tym, jeśli czytasz z terytorium, na którym występują te języki.
Załóżmy, że podręcznik ten jest pod niemal pod każdym względem ulepszoną i rozszerzoną wersją poprzedniego Player's Handbook z 2014 roku. Player's Handbook (2024) jest idealnym towarzyszem dla każdego gracza D&D, a także regularnym punktem odniesienia podczas sesji gry, jeśli zaczynasz nową grę i chcesz być na bieżąco ze zmianami w Fifth Edition. Nie chodzi o to, że jest to wystarczająco głęboka zmiana, aby spełnić definicję Sixth Edition i prawdopodobnie będziesz w stanie szybko dostosować swoje karty postaci zgodnie z zasadami z 2014 roku do 2024 roku bez konieczności przełączania się na połowę kampanii, ale uważam, że jest to książka, do której powinieneś się udać, jeśli zaczynasz nową kampanię lub zaczynasz w Dungeons & Dragons w 2025 roku.
Na początek jest to bardziej obszerna instrukcja, z 384 kolorowymi stronami (poprzednia wersja miała 316 stron) poświęconymi tworzeniu postaci, wybieraniu każdego aspektu, który chcesz je szczegółowo opisać, ekwipunku, ułożenia, zaklęć, a nawet sposobu, w jaki mówią, reagują lub kichają. Jego struktura konsultacji i czytania jest teraz o wiele przyjemniejsza, zaczynając od więcej niż koniecznego wyjaśnienia dla wszystkich odbiorców (stąd jest to punkt wyjścia dla każdego nowego gracza fabularnego) tego, czym jest odgrywanie ról, czym jest Dungeons and Dragons i jak różne sceny dialogów między postaciami a NPC, eksploracje, spotkania, handel wymienny i, oczywiście, Rozwijane są tury w walce.
Oczywiście przerobienie systemu D&D od góry do dołu pociąga za sobą wiele zmian, a także ważne zmiany w sposobie tworzenia postaci, który jest teraz znacznie bardziej intuicyjny. Na przykład pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że możemy teraz zrezygnować z modyfikatorów rasy, podrasy lub gatunku. Teraz nie musisz poświęcać żadnych aspektów fizycznych, aby zyskać pewne przewagi rasowe, jak to miało miejsce w D&D 5E w 2014 roku. Zamiast tego te bonusy i statystyki będą teraz zdobywane poprzez pochodzenie postaci i różne umiejętności w miarę zdobywania kolejnych poziomów.
Character Classes również zostały całkowicie zbalansowane, a nowe podklasy zostały dodane, co daje w sumie cztery klasy (od Level 3. Teraz możesz tworzyć jeszcze bardziej dynamiczne i zabawne kombinacje bez konieczności rezygnowania z punktów lub wieloklasowości (choć oczywiście jest to nadal dostępne). Podczas gdy prawie wszystkie klasy skorzystały na zmianach, niektóre z nich, takie jak Druid, wydają się tracić nieco ze swojego uroku, ponieważ zmiana punktów życia zarówno w Wild, jak i Regular Form sprawia, że są teraz bardziej podatne na ataki. Uczciwe zrównoważenie, tak, ale takie, którego DM może chcieć "uniknąć" w swojej przyszłej grze, w tym przypadku.
Podczas gdy klasy takie jak Bard, Barbarian, Warlock czy Cleric rozszerzyły swój zakres i wszechstronność, inne, takie jak czarodzieje i czarnoksiężnicy (które, być może, były bardziej zrównoważone w przeszłości) są teraz mniej dotknięte zmianami. Kolejną ważną atrakcją tego nowego Player's Handbook jest to, że rozszerzona lista Equipment, Weapons, Spells i Spells jest znacznie dłuższa, czerpiąc ze zmienionej zawartości Xanathar's Guide to Everything i Tasha's Cauldron of Everything.
Player's Handbook (2024) to nie tylko rewizja zasad tworzenia i wykorzystywania postaci w grach. Ta wersja jest znacznie łatwiejsza do odczytania i zrozumienia nawet dla tych, którzy wciąż są nowicjuszami w grze. Jego tabele przeglądowe są łatwiejsze do znalezienia i bardziej intuicyjne, wypełniając luki pozostawione przez poprzednie wersje Handbook. Jego rozszerzona baza zaklęć i broni sprawia, że jest znacznie bardziej niezależny od innych podręczników, a wyjaśnienia dotyczące działania gry fabularnej, wyjaśnienia tworzenia zadań i sytuacji w grze sprawiają, że prawie możliwe jest stworzenie gry używającej go tylko jako odniesienia. Jednak wkrótce europejscy czytelnicy będą mieli również zlokalizowane wersje Dungeon Master's Guide i Monster Manual i z pewnością rozpocznie się nowy rozdział w historii D&D dla wszystkich.
"Przygoda czeka... "