Polski
Gamereactor
artykuły

Recenzja książki: The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64

Chris Scullion dostarcza encyklopedię odpowiednią dla tych, którzy potrzebują książek związanych z grami, aby ozdobić swój stolik kawowy lub po prostu tęsknią za Nintendo 64.

HQ

Chris Scullion, zgodnie z opisem autora, jest graczem od ponad 30 lat. W ciągu 15 lat pracy zawodowej w branży szkocki dziennikarz zajmujący się grami wideo pisał również dla kilku zakładów. Jego CV zawiera takie nazwy jak brytyjski Official Nintendo Magazine (plus Official PlayStation i Xbox Magazines, więc nie ma tam fanboyyzmu), Retro Gamer, Polygon, The Guardian i Video Games Chronicle (VGC). Przy tak długiej i produktywnej karierze nietrudno uwierzyć, że Scullion posiada ogromną wiedzę na temat gier wideo i konsol. Na szczęście postanowił podzielić się z nami tą wiedzą, pisząc i publikując książki.

Scullion napisał wcześniej trzy nieoficjalne przewodniki dla Nintendo Entertainment System (NES), Super Nintendo Entertainment System (SNES) i Sega Mega Drive, z których każda obejmuje każdą grę wydaną na te konsole na rynek zachodni. Czwarta książka Sculliona ukazała się w sierpniu 2022 roku (lub w grudniu 2022 roku, jeśli mieszkasz w Stanach Zjednoczonych), a tym razem poszedł o krok dalej, włączając również wszystkie gry wydane wyłącznie na rynek japoński. Może to wydawać się obszerne, ale biorąc pod uwagę, że konsola, o której mowa, to Nintendo 64, zadanie nie jest tak zniechęcające, jak można by się spodziewać.

Recenzja książki: The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64
Encyklopedia N64 to czwarta książka z serii Chrisa Sculliona, w której mapuje wszystkie gry wydane na konsolę.

Chociaż całkowita biblioteka gier na Nintendo 64 była znacznie mniejsza niż zarówno jej dwóch poprzedników, jak i jej największego konkurenta, Sony PlayStation, książka Sculliona nadal obejmuje w sumie ponad 400 gier na 256 stronach. Oznacza to, że bez względu na to, jak ograniczone mogą być twoje wrażenia z Nintendo 64, nadal znajdziesz kilka dedykowanych słów do swojego najmilszego wspomnienia z konsoli, niezależnie od tego, czy wybrana gra jest jednym z klasyków, takich jak Goldeneye 007, Super Mario 64, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, czy mniej znane tytuły, takie jak Bass Hunter 64, Power Rangers Lightspeed Rescue, czyli jedna z gazillionowych gier zapaśniczych (ile z nich naprawdę potrzebujesz?)

To jest reklama:

Po krótkim wprowadzeniu na temat samej konsoli, które mogłoby być dłuższe, nawet jeśli książka koncentruje się na grach, a nie na N64 lub jego miejscu w historii gier, Scullion idzie od razu i zaczyna w kolejności alfabetycznej (co oczywiście oznacza, że 1080 ° Snowboarding jest pierwszą grą). Każda gra jest wymieniona z pełnym tytułem, rokiem premiery, deweloperem, wydawcą i trzema symbolami wskazującymi, w których regionach gra została opublikowana. Najlepsze gry (lub, w przypadku Supermana 64, te najbardziej znane) otrzymują całą stronę dla siebie, podczas gdy mniejsze tytuły i wiele tytułów sportowych dostają pół strony lub nawet zaledwie ćwierć strony. Dokładne informacje na temat gry mogą się różnić, ale głównie chodzi o miejsce gry w jej serii (jeśli jest częścią jednej), prezentację, odbiór, wydajność, wyzwania napotykane podczas tworzenia lub przemyślenia na temat wartości rozrywkowej gry. Książka nie ma na celu zrecenzowania każdej gry, ale nadal możesz wydobyć informacje o tym, czy jest dobra, zła, czy tylko dla naprawdę zainteresowanych entuzjastów na podstawie tego, co zostało napisane.

Recenzja książki: The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64Recenzja książki: The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64
Wszystkie gry są skatalogowane ze zdjęciami, tekstem i ciekawostkami. Niektóre gry mają pełną stronę, inne tylko jedną czwartą.

Niezależnie od tego, czy masz wcześniejszą wiedzę lub związek z grami, łatwo jest zatopić się w materiale i przewracać stronę po stronie, aby przejść przez bibliotekę konsoli. Dzieje się tak dzięki lekkiej i przyjemnej naturze książki, w której Scullion nie boi się rzucić kiepskiej gry słów (zanim przeprosi za swój głupi humor), aby urozmaicić sytuację. Żarty nigdy nie rozpraszają ani nie są okrutne, co należy docenić. Miłym bonusem jest to, że artykuł o każdej grze ma swój własny ciekawostkę lub ciekawość, a te są napisane we własnych dedykowanych bąbelkach, dzięki czemu łatwiej je znaleźć, gdy później ponownie wyszukują grę. Wszystko to sprawia, że książka jest zarówno łatwiejsza w czytaniu, jak i przyjemniejsza niż podobne tytuły w tym samym gatunku, gdzie jakość waha się od fantastycznej do amatorskiej, szczególnie wśród nieoficjalnych przewodników. Zauważyłem jednak kilka drobnych błędów w książce, które można było łatwo poprawić za pomocą większej korekty przed publikacją (naliczyłem tylko trzy w całej książce, co jest prawdopodobnie mniejsze niż to, co można znaleźć w tej recenzji, biorąc pod uwagę, że jest napisana przez obcokrajowca mówiącego po angielsku). Żaden z tych błędów nie jest na tyle poważny, aby wyrzucić cię z rytmu podczas czytania, więc należy je traktować tylko jako drobne szczegóły, a nie przekonujące argumenty przeciwko czytaniu lub kupowaniu książki.

Wszystkie gry,

To jest reklama:
Recenzja książki: The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64
które zostały wydane tylko w Japonii, są również zawarte w książce, w tym gry 64DD.

Wszystkie gry są sparowane ze zrzutami ekranu wykonanymi przez samego Sculliona. Niektóre zrzuty ekranu mogą być rozproszone i niejasne, ale jest to tak samo świadectwo jakości graficznej gier w tamtym czasie, jak talentu estetycznego autora. Mówiąc o obrazach, największą wadą książki jest to, że nie zawiera grafiki pudełkowej dla każdej gry. Może być wiele powodów, dla których zostało to pominięte: przestrzeń jest najbardziej oczywista, może być trudno znaleźć idealne kopie każdego pudełka z grą Nintendo 64, jeśli jest to w ogóle możliwe, a okładki często różniły się w zależności od regionu. Mimo to wielu z nas ma wiele wspomnień związanych ze zwykłą grafiką pudełkową tych starych gier, więc kolaż wszystkich pudełek z tyłu byłby miłym dodatkiem.

To, co dostajesz, to sekcja na ostatnich stronach książki, w której omówione są wszystkie ekskluzywne gry w Japonii, co jest miłym bonusem, biorąc pod uwagę, że Scullion nie był w stanie omówić tych gier w swoich poprzednich książkach, ponieważ zachodnie biblioteki są wystarczająco duże. Sekcja zaczyna się od dziesięciu gier wydanych na 64DD, dodatku do dysku magnetycznego wydanego wyłącznie dla Japończyków oznaczonego w 1999 roku, zanim został wycofany w 2001 roku. Ta sekcja jest wyjątkowo soczysta dla czytelników, którzy chcą poszerzyć swoje horyzonty tak bardzo, jak to możliwe, i można łatwo zrozumieć, czytając, dlaczego większość z tych gier nie otrzymała międzynarodowego wydania ze względu na ich niszowy charakter (trudno zrozumieć, dlaczego mielibyśmy potrzebować tutaj gazillion gier mahjong, mimo że dostaliśmy taką liczbę gier zapaśniczych). Mimo to niektóre z tych wydawnictw mogły mieć potencjał poza Japonią i szkoda, że nigdy nie dostali szansy. Sin and Punishment lub Tetris 64 to tylko dwa przykłady, które mogłyby odnieść sukces zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Europie, ale największą niespodzianką jest to, że Nintendo pominęło okazję do opublikowania gry Pokémon poza Japonią. Książka może powiedzieć, że Japonia otrzymała nie dwie gry Pokémon Stadium, ale trzy, ponieważ pierwsza gra z serii o nazwie Pocket Monsters' Stadium była ekskluzywna dla Japonii. Gra była nieco słaba, ponieważ zawierała tylko 42 potwory, ale biorąc pod uwagę, że została wydana w 1998 roku, kiedy szaleństwo Pokémonów dopiero zaczynało się na Zachodzie, nie można nie myśleć z perspektywy czasu, że gra sprzedawałaby się dobrze. Z drugiej strony, Pokémon Puzzle League została wydana tylko na terytoriach zachodnich, więc chyba żaden region nie złapał ich wszystkich ...

Recenzja książki: The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64
W książce nie dostajemy zbyt wiele z historii konsoli, informacji technicznych czy materiałów promocyjnych związanych z Nintendo 64, choć tutaj widzimy przykład tego ostatniego.

Ci, którzy są fanami książek referencyjnych o grach wideo, historii gier wideo i / lub Nintendo 64, dostaną swoje pieniądze dzięki Encyklopedii N64. Styl pisania Sculliona jest radosny i łatwy do odczytania, struktura ułatwia znalezienie konkretnych gier, których możesz szukać, wartość produkcyjna jest solidna dzięki świetnym materiałom i łatwym do odczytania czcionkom, a ilustracje są w większości dobre, choć niektóre zrzuty ekranu mogłyby być lepsze. Mam nadzieję, że Scullion nie jest jeszcze zmęczony pisaniem, a podczas gdy czekamy na jego następną książkę, jest jego katalog, który teraz chcę sprawdzić.



Wczytywanie następnej zawartości