Polski
Gamereactor
recenzje
Mafia II: Definitive Edition

Mafia II: Definitive Edition

Czy Mafia II powinna była dalej spać z rybkami, czy może remaster oznacza triumfalny powrót popularnej gry gangsterskiej?

HQ
HQ

Mafia II powróciła, tym razem zapakowana w ozdobne pudło z uroczym dopiskiem Definitive Edition, zawierające zremasterowaną wersję oryginału oraz całą dodatkową zawartość wydaną po premierze gry. Wiele się wydarzyło, odkąd Mafia II po raz pierwszy ujrzała światło dzienne jako młoda, trzecioosobowa gra akcji o otwartej strukturze. Postanowiliśmy więc po raz kolejny ukończyć kampanię produkcji, aby przekonać się, czy wciąż trzyma się dobrze mimo upływu całej dekady.

Największą siłą Mafii II jest bez wątpienia jej narracja i pycha, z jaką jest ona dostarczana. Akcja rozgrywa się w latach 40. i 50. XX wieku w Empire Bay, fikcyjnej przeróbce Nowego Jorku wypełnionej klasycznymi samochodami i eleganckimi mieszkańcami, którzy zajmują się swoimi codziennymi sprawami. Wcielając się w młodego imigranta z Sycylii, Vita Scalettę, mamy za zadanie wyrobić sobie imię w tym oszałamiającym świecie zorganizowanej przestępczości.

Pierwsze wrażenia są świetne i, ogólnie rzecz biorąc, Mafia II radzi sobie całkiem nieźle w 2020 roku. Vito Scaletta, pomimo swojej wątpliwej moralnie ścieżki kariery i kryminalnych ciągotek, jest ciekawą i intrygującą postacią, nawet jeśli to wyszkolony zabójca, który często wykorzystuje swoich przyjaciół. Sam scenariusz jest jednak zaskakująco zróżnicowany i zawiera masę świetnych scen, w tym szybką wycieczkę do Włoszech podczas II wojny światowej, gdzie Vito zostaje wysłany, by uniknąć więzienia po złapaniu podczas nieudanego skoku.

To jest reklama:

Krótka misja we Włoszech, choć nietypowa pod względem lokalizacji, nadaje misji ton różnorodności, a sama gra wciąż dobrze sobie radzi z opowiadaniem historii poprzez bogaty i unikalny gameplay, na który w większości składają się popełniane na różne sposoby przestępstwa. Niezależnie od tego, czy grozimy pracownikom doków, czy rabujemy budynki rządowe, misje Vita rzadko się powtarzają podczas kampanii fabularnej, co sprawia, że 15-godzinna fabuła nawet dziś angażuje i zachwyca. Większość misji szybko zamienia się w standardowe strzelaniny, ale mimo to zawierają one tyle głębi i historii, że nie można przejść obok nich obojętnie.

Mafia II: Definitive Edition

Szkoda tylko, że wszystkie te chwile są przeciągane bezsensowną jazdą po Empire Bay, a kluczowe lokalizacje często znajdują się po przeciwnych stronach mapy. Na początku, kiedy miasto wciąż stanowi dla odbiorcy jakąś nowość, eksploracja miejscówek za kierownicą klasycznego kabrioletu to czysta przyjemność, ale po jakimś czasie zaczyna się odczuwać nudę. Nie pomaga też rozmieszczenie checkpointów, przez które często należy powtarzać lwią część gry po popełnieniu prostego błędu, na przykład wchodząc prosto na linię ostrzału wroga, choć jeszcze sekundę temu ulica była pusta.

Ciągle przemieszczanie się po mieście tylko uwydatnia wady tego otwartego świata, który według dzisiejszych standardów jest po prostu pusty i nieciekawy. W Empire Bay nie ma zbyt wiele do roboty poza główną kampanią, gracz nie ma też żadnej motywacji do schodzenia z utartych szlaków poza szukaniem pornograficznych przedmiotów kolekcjonerskich i plakatów, a szkoda, bo narracja w grze tak wciąga, że aż chciałoby się spędzić w jej świecie więcej czasu.

To jest reklama:
Mafia II: Definitive EditionMafia II: Definitive Edition

Na szczęście mamy towarzystwo w postaci bardzo zapamiętywalnych i charakterystycznych bohaterów. Większość czasu spędzimy z najlepszym przyjacielem i bratem Vita, Joem Barbaro. Obecność Joego sprawia, że całość staje się jeszcze bardziej żywa i wiarygodna, a spory między postaciami wydają się realne dzięki dobrze napisanym dialogom i wysokiej jakości aktorstwu. Joe napędza większość akcji i jest integralną częścią całego doświadczenia, zarówno pod względem rozgrywki jak i narracji.

Joe jest także główną gwiazdą jednego z fabularnych rozszerzeń dostępnych w edycji definitywnej. The Betrayal of Jimmy oraz Jimmy's Vendetta to dwuczęściowy dodatek niemający nic wspólnego z głównym wątkiem gry, w którym występuje zupełnie nowa postać, z kolei Joe's Adventures to krótkie DLC, w którym nasz porywczy brat staje się grywalną postacią. Rozszerzenie wpasowuje się w ogólną strukturę narracji i zawiera zupełnie nowe misje oraz lokacje, stanowiąc znaczący dodatek do całego pakietu, który znacznie wydłuża czas gry i daje nam możliwość spędzenia dodatkowych godzin z jedną z najciekawszych postaci.

Mafia II: Definitive Edition

Jakość samego odświeżenia również jest całkiem dobra. Dzięki rozmaitym warunkom pogodowym i przemyślanemu projektowi środowiska Mafia II trzyma się nieźle, biorąc pod uwagę jej wiek. Remaster wciąż jednak zmaga się z klonami NPC-ów, starymi błędami i naprawdę dziwnym natężeniem ruchu na ulicach, które czasem są całkowicie puste bez wyraźnego powodu. System walki mimo upływu lat nadal jest przyjemny dzięki ukochanym przez graczy osłonom, ukrytym zabójstwom i szerokiej gamie klasycznych broni do wyboru. Modele głównych bohaterów również zostały mocno podrasowane, nie wspominając o ścieżce dźwiękowej, która jest po prostu absolutnie genialna.

Biorąc do kupy wszystkie fabularne rozszerzenia i główny scenariusz pełen intryg i niezapomnianych emocji, Mafia II: Definitive Edition jak najbardziej jest warta uwagi graczy w 2020 roku. Zwłaszcza jeśli nie miało się okazji zagrać w oryginał. Wygląda dobrze (przeważnie), działa dobrze (przeważnie) i oferuje wiele godzin rozrywki (pomimo paru nudnawych momentów) każdemu nawet odrobinę zainteresowanemu podróżą w czasie do powojennych klimatów. Oczywiście, wydanie nie jest pozbawione wad, ale świetnie bawiliśmy się z Vitem Scalettą i jego włosko-amerykańskimi przyjaciółmi. Druga Mafia to jedna z tych gier, które warto wykopać po latach i odkurzyć pomimo niezaprzeczalnych mankamentów.

Mafia II: Definitive Edition
07 Gamereactor Polska
7 / 10
+
Trzyma się całkiem nieźle; przyzwoite odświeżenie; dużo DLC; dobrze opowiedziana historia; piękna ścieżka dźwiękowa.
-
Otwarty świat jest zbyt pusty; za mało punktów kontrolnych; atak klonów wśród NPC-ów; stare błędy.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

0
Mafia II: Definitive EditionScore

Mafia II: Definitive Edition

RECENZJA. Przez Mike Holmes

Czy Mafia II powinna była dalej spać z rybkami, czy może remaster oznacza triumfalny powrót popularnej gry gangsterskiej?



Wczytywanie następnej zawartości