Polski
Gamereactor
recenzje
Death Stranding Director's Cut

Death Stranding Director's Cut

Kojima prezentuje pełniejszą i lepiej wyważoną wersję swojego arcydzieła.

HQ
HQ

Death Stranding Hideo Kojimy podzieliło wiele osób, kiedy ukazało się w 2019 roku i całkowicie rozumiemy, dlaczego. To niekonwencjonalna gra wideo, która prezentuje się jako coś, czego nigdy wcześniej nie zrobiono i czego możemy już nigdy nie zobaczyć. W swej istocie jest to gra polegająca na przejściu z punktu A do punktu B i z powrotem do punktu A, z niewielką ilością walki lub jej brakiem pomiędzy. Niektórzy uznali to za nudne, a nawet nazwali „prawdziwym symulatorem chodzenia". Jednak Death Stranding jest czymś o wiele więcej.

Death Stranding to przede wszystkim gra o połączeniu. Jest tu fabuła, obracająca się wokół ponownego zjednoczenia miast Ameryki po niszczycielskim wydarzeniu zwanym Wdarciem Śmierci. To zawiła fabuła, z przesadną ekspozycją i długimi przerywnikami filmowymi, ale także świetną grą aktorską, niesamowitym budowaniem świata i oszałamiającymi twistami. W zasadzie klasyczny Hideo Kojima. Naprawdę podobała nam się fabuła i postacie, a budowanie świata jest jednym z najbardziej oryginalnych i genialnych, jakie kiedykolwiek widzieliśmy od dłuższego czasu. Nie wyjaśnimy tego, ale sposób, w jaki „plaże", Bridge Babies, technologia chiro, DOOMS, pustki i wszystkie inne szalone rzeczy działają i są zintegrowane z fabułą i rozgrywką... nie możemy zrozumieć, jak ktoś wymyślił takie rzeczy. To jest genialne.

To powiedziawszy, nie to naprawdę czyni Death Stranding arcydziełem. Podczas gdy fabuła dotyczy połączenia, prawdziwe połączenie w Death Stranding jest wśród graczy - nieznanych graczy, którzy nigdy tak naprawdę nie widzą się ani nie wchodzą ze sobą w interakcje, ale których połączenie jest naprawdę odczuwalne i doceniane. Gra celowo utrudnia przechodzenie z punktu A do punktu B, dlatego zachęcamy do ułatwienia sobie życia poprzez tworzenie struktur, budowanie dróg oraz umieszczanie drabin, lin i innych obiektów. Jest to jednak herkulesowe zadanie dla każdego pojedynczego gracza i tu właśnie wkracza do gry asynchroniczny tryb wieloosobowy.

To jest reklama:
Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut

Najlepszym tego przykładem są drogi i właśnie wtedy gra naprawdę klika dla większości ludzi, mniej więcej w połowie trzeciego rozdziału. Nie możesz budować dróg kiedy tylko chcesz, musisz zamiast tego "karmić" zestaw maszyn do budowy dróg, które zbudują określone fragmenty drogi. Maszyny te wymagały ogromnych ilości materiałów, a samo karmienie wszystkich tych maszyn wymagałoby dużo czasu i wysiłku. Ale ponieważ wszyscy gracze wniosą do nich swój wkład, praca stanie się łatwiejsza i wszyscy na tym skorzystają. Na tym właśnie polega Death Stranding - ułatwiając życie twoje i innych, gdy wszyscy pracują razem.

Nie oczekuj jednak, że wejdziesz do gry i zbudujesz wszystko dla siebie. Zanim zaczniesz korzystać z konstrukcji innych graczy i pomagać na danym obszarze, najpierw musisz dotrzeć do siedlisk tej strefy, a następnie musisz wprowadzić je online, łącząc ich bazę z ogólną siecią chiralną. Gdy to zrobisz, będziesz mógł korzystać z konstrukcji innych graczy i vice versa. Nie jesteśmy pewni, jak działa kod gry, ale przypuszczamy, że w grę wchodzi jakiś algorytm, ponieważ tylko część konstrukcji innych graczy zostanie udostępniona - będziesz musiał wypełnić resztę, w rodzaju „ty otrzymasz tyle, ile dasz".

Death Stranding to także gra o pozytywnych opiniach, ponieważ "lajki" można pozostawić innym graczom. Powiedzmy, że znalazłeś linę innego gracza, która naprawdę ułatwiła ci życie - możesz zostawić polubienia temu graczowi jako uznanie. To wspaniałe uczucie wejść do gry i obserwować, jak raporty mówią, że polubiłeś dziesiątki innych graczy i że twoje konstrukcje pomogły tak wielu.

To jest reklama:

Dlatego Death Stranding to arcydzieło.

Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut

Chociaż fabuła jest świetna, mogłaby zostać opowiedziana jako film, program telewizyjny lub książka, tak jak historie w wielu innych grach. Jej ogólne przesłanie mogło jednak zostać przekazane tak skutecznie dzięki rozgrywce. Musisz przejść przez naprawdę trudne i frustrujące części gry, aby później docenić połączenie i pomoc innych graczy. Jasne, możesz o tym przeczytać w tym i innych artykułach, ale aby naprawdę zrozumieć przesłanie, które przekazuje Kojima, musisz zagrać w Death Stranding i dlatego jest to arcydzieło - wykorzystuje to medium do swojego prawdziwego potencjału.

Oczywiście fabuła, aktorstwo, budowanie świata, doskonałe wartości produkcyjne, grafika, muzyka... wszystko to przyczynia się do jeszcze lepszych wrażeń, ulepszonych w tym przejściu na PlayStation 5. Największą różnicą w stosunku do wersji na PS4 jest możliwość grania w 60 klatkach na sekundę. Możesz grać w 30 klatkach, z nieco lepszą grafiką, ale tryb 60 klatek ma znacznie większy wpływ na ogólne wrażenia.

Edycja Director's Cut zawiera również kilka nowych funkcji i poprawek, które zapewniają bardziej zbalansowaną rozgrywkę. W oryginalnej wersji drugi rozdział był dość trudny i bolesny i to właśnie tam większość graczy opuściła grę. To wciąż prawda w wersji reżyserskiej, ale wprowadzenie nowej broni, nowego egzoszkieletu dla szybszego ruchu, trybu ćwiczeń i lepszych samouczków naprawdę sprawia, że są to lepiej zbalansowane wrażenia. Czasami jest to uciążliwe, ale nie jest to w takim stopniu, w jakim było wcześniej. Przesłanie wciąż tam jest, ale bez cierpienia i otępienia.

To samo dotyczy reszty gry, z wprowadzeniem nowych typów mostów, katapult, wyścigów i sprzętu. Oprócz tego otrzymasz również dodatki z wersji Steam, w tym misje i przedmioty związane z Half-Life i Portalem, a także współpracę Cyberpunk 2077 (motocykl inspirowany Cyberpunkiem jest świetny). Istnieje również nowy obszar wewnętrzny, który możesz zbadać, promujący rozgrywkę w stylu Metal Gear Solid, z większym naciskiem na skradanie się. Będziesz jednak musiał do niego wracać, ponieważ dostęp do obszarów obiektów będzie możliwy tylko stopniowo. Jest tu również historia, ale zostawimy ją do odkrycia.

Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut

Director's Cut zawiera również rampy na wycieczki i tory wyścigowe z dołączonymi tablicami wyników, jeśli chcesz wydobyć swoją bardziej konkurencyjną stronę. Nowa wersja gry wykorzystuje również funkcje Dual Sense i dźwięk Tempest 3D. Jest fajnie i dodają do ogólnego zanurzenia, ale musimy powiedzieć, że spodziewaliśmy się zobaczyć więcej z umysłu Kojimy. Naszym zdaniem Returnal i Playroom to wciąż najlepsze przykłady wykorzystania unikalnych funkcji PS5.

Jeśli chodzi o graczy PS4, tak, możecie przenieść swój zapis gry do wersji PS5, ale najpierw musicie użyć do tego wersji PS4. To denerwujący proces, ale przynajmniej jest. Jeśli chodzi o aktualizację, należy zapłacić 10 euro, aby uzyskać wersję na PS5.

Naprawdę wierzymy, że Death Stranding to arcydzieło, a ta edycja Director's Cut jest rzeczywiście ostateczną edycją gry, ale wciąż ma błędy. Podobnie jak w wielu innych grach Kojimy, jest po prostu zbyt wiele ekspozycji i przez większość czasu jest to trudne. Niektóre momenty mogą być naprawdę frustrujące, z ciągłymi przerwami ze strony innych postaci, najczęściej po prostu po to, by powiedzieć coś oczywistego. Grę można było edytować znacznie wydajniej, ale można to powiedzieć o każdym Metal Gear, więc fani Kojimy wiedzą, w co się pakują. Przeciętna sztuczna inteligencja ludzkiego wroga może być również znacznie lepsza i mechanika jazdy jest naprawdę okropna poza drogami.

W takim razie wadliwe arcydzieło, ale arcydzieło. To gra jak żadna inna, gra, która działa dokładnie tak, jak powinna - jak gra wideo. Ta wersja reżyserska po prostu czyni to arcydzieło lepszym, oferując bardziej zbalansowane wrażenia, fantastyczną rozgrywkę w 60 klatkach na sekundę, dużo więcej treści i świetne nowe narzędzia, które zwiększają możliwości gracza w podejściu do każdej sytuacji. Może to być zbyt frustrujące lub „nudne" dla niektórych graczy, ale jeśli w końcu zdecydujesz się spróbować (szczególnie biorąc pod uwagę, że drugi rozdział jest teraz nieco łatwiejszy), po prostu zrób to ze świadomością, że możesz grę zrozumieć dopiero w połowie trzeciego rozdziału. Z pewnością jest to zobowiązanie, ale na wiele sposobów wynagrodzone.

HQ
Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut
Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut
Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut
Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut
09 Gamereactor Polska
9 / 10
+
Growe arcydzieło; dodatki oferują więcej opcji i zapewniają bardziej zrównoważone doświadczenie; świetnie działa w 60 klatkach na sekundę.
-
Czasami zbyt patetyczna; poprawiono balans rozgrywki, ale przerywnikom filmowym i dialogom też przydałyby się zmiany.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości