Polski
Gamereactor
recenzje
EA Sports WRC

EA Sports WRC

Zespół odpowiedzialny za Dirt Rally 2.0 wprowadza teraz swoją pierwszą oficjalną grę WRC, a nasz ekspert rajdowy przetestował ją.

HQ
HQ

Bądźmy całkowicie szczerzy, od samego początku. WRC Generations było kiepską grą rajdową. Wydawało się, że samochody unoszą się 12 centymetrów nad ziemią, przesunięcie środka ciężkości było żałośnie źle naśladowane, poczucie prędkości było poniżej normy, skalowanie otoczenia okropne (w tej grze są skrzynki pocztowe, które są większe niż samochód, którym jedziesz, gdy je mijasz), a dźwięk był katastrofalny. Kiedy ogłoszono, że Kylotonn Games nie będzie już tworzyć oficjalnych gier WRC, które zamiast tego będą produkowane przez zespół odpowiedzialny za Dirt Rally i Dirt Rally 2.0, biłem brawo tak mocno, że moje dłonie paliły się przez wiele dni. Żadna wiadomość związana z grami wyścigowymi nie mogła mnie bardziej ucieszyć. Teraz, gdy pierwsza oficjalna gra Codemasters WRC jest już dostępna, oczywiście przeanalizowałem każdy mikromilimetr.

W przeciwieństwie do WRC Generations, Dirt Rally 2.0 to fantastyczna gra rajdowa. Nie był jednak bezbłędny. Samochody trochę za bardzo ślizgały się po nawierzchni, przyczepność na suchej nawierzchni z nowymi oponami była nierealistycznie słaba, a liczba unikalnych odcinków specjalnych była zdecydowanie za mała. Grafika była i pozostaje niesamowicie wspaniała, ale ilość rozkwitu i nadmierna kolorystyka sprawiły, że wyglądała bardziej arkadowo, niż była i czasami jest. W EA Sports WRC Codemasters, pod kierownictwem producenta Rossa Gowinga, próbowało to wszystko naprawić.

EA Sports WRC
Samochody WRC 2023 są superszybkie, a pod względem podwozia super przyjemne w prowadzeniu, ale przyczepność jest nieco zbyt wysoka, co jest oczywiście realistyczne i poprawne, ale eliminuje część "ryzyka" rajdów.
To jest reklama:

EA Sports WRC zawiera tyle samochodów, co Dirt Rally 2.0, a silnik fizyki jest taki sam, wszystko inne jest nowe. Codemasters zamieniło stary zastrzeżony Ego Engine na Unreal Engine 4 (4.8) i podczas gdy poprzednia gra tego zespołu zawierała 19 mil unikalnej drogi rajdowej, zawiera ona ponad 65 mil unikalnej drogi. W ofercie znajduje się 17 krajów, 204 etapy i 82 samochody, a także tryb kariery, tryb budowania samochodów, w którym możesz stworzyć swój wymarzony samochód oraz tryby gry online, które pozwalają na codzienne wyzwania i Nadchodzące turnieje, w których oczywiście zostanie ukoronowany najlepszy wirtualny kierowca rajdowy na świecie. Powiedzieć, że ta gra jest bogata lub pełna treści, byłoby niedopowiedzeniem.

Jedną z rzeczy, o których Codemasters rozmawiało z nami w Gamereactor w lutym, było to, że udało im się przenieść fizykę samochodu z Dirt Rally 2.0 do Unreal Engine i EA Sports WRC bez strat. Dzięki bardziej szczegółowemu siłowemu sprzężeniu zwrotnemu i lepszej fizyce opon łatwiej było mi kierować samochodem za pomocą hamulca i przesuwając środek ciężkości w odpowiednich momentach, być w stanie ustawić samochód dokładnie tam, gdzie powinien. Część mnie czuła pewien sceptycyzm, że ilość przyczepności mogła być tutaj nieco przesadzona, ale po kilku tygodniach z gotową grą i możliwością przeskakiwania między Dirt Rally 2.0 a tym w naszym Racing Rig, jestem przekonany, że rzeczywista fizyka samochodu i odczucia za kierownicą - są tutaj lepsze, na wskroś.

EA Sports WRC
Fizyka samochodu została przeniesiona z Dirt Rally 2.0 i jeszcze bardziej udoskonalona, a siłowe sprzężenie zwrotne jest wyraźnie lepsze niż ostatnim razem.

Wrażenia z jazdy są tutaj zdecydowanie najlepsze w oficjalnych rozgrywkach WRC. Waga samochodów, sposób odczuwania zawieszenia w kierownicy i sposób, w jaki opony trzymają się nawierzchni jest bardzo dobrze wykonany i chociaż poziom trudności jest wysoki i chociaż EA Sports WRC jest trudny, nie jest bezwzględny w sposób, który sprawia, że jazda jest po prostu nierówna, a samochody niekontrolowane, czego często doświadczam w rajdowym klasyku Richard Burns Rally, między innymi. Poczucie prędkości nie jest tak histeryczne jak w Dirt Rally 2.0, ale jest bardzo dobre i bardzo realistyczne. Wynika to częściowo z faktu, że same drogi stały się tutaj węższe. Drogi w niektórych krajach są tak wąskie, że wydaje się, że tuż za lusterkami wstecznymi rosną drzewa, a jazda samochodem z lat 90. przez Japonię wymaga dużo cierpliwości i dużo praktyki.

To jest reklama:
EA Sports WRC
Grafika jest czasami absolutnie oszałamiająca, a innym razem nieco nudna.

System siłowego sprzężenia zwrotnego dla wszystkich, którzy jeżdżą tylko kierownicą, wraz z wyostrzoną fizyką samochodu, stał się ciaśniejszy, bardziej szczegółowy i wydaje się, że jest teraz punkt centralny, środek, w którym masa i ruch samochodu są symulowane i komunikowane, co nie ma miejsca w przypadku Dirt Rally 2.0. W tej grze siłowe sprzężenie zwrotne jest wyraźnie zatwierdzone, ale jasne jest również, że nic się nie dzieje na kierownicy, dopóki kierowca nie przechyli kół i nie osiągnie kąta poślizgu opon. Dopóki wszystkie cztery koła są skierowane prosto przed siebie, kierownica wydaje się martwa - a tak nie jest w przypadku EA Sports WRC.

Największym i najważniejszym powodem, dla którego Codemasters w tej grze (i po raz pierwszy) porzucili własny Ego Engine i przeszli na Epic Games' super-popularny Unreal Engine, było to, że ich własny silnik gry nie pozwalał na odcinki specjalne dłuższe niż 13 kilometrów, podczas gdy EA Sports WRC mieści sceny dwa razy dłuższe. To, wraz z faktem, że edytor Epic Unreal sprawił, że tworzenie etapów jest łatwiejsze i szybsze, i sprawia, że zmiana tutaj ma sens, delikatnie mówiąc. Wraz ze zmianą z Ego Engine, grafika oczywiście się zmieniła i część mnie tęskni za rozkwitem z Dirt Rally 2.0 i uważa, że nieco surowy, kontrastowy i antyaliasingowy wygląd i styl Unreal Engine może nie zawsze idealnie sprawdzać się w rajdach, ale nie ma wątpliwości, że jest to świetnie wyglądająca gra. Wersja beta, w którą grałem nieco ponad miesiąc temu, cierpiała z powodu tekstur o niskiej rozdzielczości, problemów z optymalizacją i boskich promieni z możliwością trochę zbyt dużego krwawienia obrazu, ale na szczęście utalentowany zespół graficzny Codemasters naprawił większość z nich. W niektórych krajach wciąż istnieją tekstury podłoża, które nie są do końca na najwyższym poziomie i myślę, że światło słoneczne w Meksyku, na przykład, jest tak silne, że wygląda na to, że zwiększyłeś jasność i kontrast w telewizorze do 100%, ale EA Sports WRC wygląda świetnie. Nie myśl inaczej. Jest również bardzo dobrze zoptymalizowany. Lepiej zoptymalizowany niż prawie pięcioletni Dirt Rally 2.0.

EA Sports WRC
Samochody WRC z 1997 roku, w tym kultowa Xsara Loeba, są najlepsze w grze, a Rajd Kenii jest niewiarygodnie zabawny.

Dźwięk też jest dobry, choć nieco nierówny. Zespół dźwiękowy Codemasters zmniejszył ilość pogłosu i zamiast tego starał się uchwycić prawdziwy, surowy dźwięk każdego modelu samochodu i to widać. Dźwięk różni się bardziej między różnymi samochodami niż w Dirt Rally i Dirt Rally 2.0, a niektóre samochody brzmią absolutnie niebiańsko. Niesamowicie dobrze. Podczas gdy inne brzmią trochę za cienko, trochę za słabo i tęsknię za matami żwirowymi przy podwoziu. Mam nadzieję, że w przyszłym patchu Codemasters dołożą znacznie, znacznie więcej mat żwirowych.

Najlepszą częścią EA Sports WRC są odcinki specjalne, które nie tylko wyglądają bardziej jak kraje, w których się odbywają, są bardziej zróżnicowane i pełne wrażeń, zawierają średnio więcej zakrętów na kilometr, są bardziej techniczne, a przez to bardziej wymagające. Wiele z nich jest wzorowanych w skali 1:1 na prawdziwych odcinkach WRC i to widać. Jazda odcinkami specjalnymi w, powiedzmy, Chile lub Kenii, które trwają 22 minuty, jest co najmniej męczącym doświadczeniem i oczywiście wymaga nieludzkiej koncentracji, i dobrze, że notatki tempa są tutaj lepsze niż w Dirt Rally 2.0. Jon Armstrong napisał wszystkie notatki, które są czytane przez Jonathana Jacksona, który jest absolutnie genialny.

EA Sports WRC
Mieszanka nowych samochodów i starych klasyków jest znakomita.

Tryb kariery był czymś, czego brakowało w Dirt Rally 2.0 w momencie premiery, ale został dodany poprzez aktualizację około 18 miesięcy później za pośrednictwem "Colin McRae Flat Out", który pozwolił nam grać jako Colin przez kilka godzin i ścigać się przez jego legendarną karierę jako legenda rajdów. W EA Sports WRC Codemasters stworzyło tryb kariery, który bardziej przypomina ten w WRC 10 od Kylotonn Games i wierzę, że wielu bez wątpienia się spodoba. Nie jestem wielkim koneserem trybu kariery, jeśli chodzi o simracingi i nie byłem szczególnie rozbawiony tym, co jest tutaj oferowane. Nie dlatego, że jest źle, ale dlatego, że nigdy nie jestem tak naprawdę uwikłany w różnego rodzaju wyzwania i progresje, które oferuje. Myślę, że staje się to trochę bezosobowe i trochę staroświeckie - tak jest również w tym przypadku. Tryb budowniczego, w którym w EA Sports WRC mamy szansę zbudować własny samochód rajdowy, jest zabawnym i satysfakcjonującym sposobem na uzyskanie większego i głębszego wglądu w to, czego potrzeba, aby złożyć konkurencyjny samochód WRC, ale szkoda, że budowa samochodu nie jest powiązana z przepisami w, na przykład WRC lub WRC 2, ale jest bardziej "samochodem fantasy".

EA Sports WRC
W tej chwili nie ma prawdziwego wsparcia dla potrójnych monitorów, ale Codemasters obiecuje wprowadzić je bliżej końca roku.

Największym i być może jedynym prawdziwym minusem, jaki znalazłem w tej grze, są uszkodzenia samochodów, które są gorsze i mniej realistyczne niż w Dirt Rally 2.0, co jest rozczarowujące. Jestem prawie pewien, że ma to związek z licencjami WRC i marudnymi producentami samochodów, ale to nie czyni mnie mniej rozczarowanym. Przebicie opony w tej grze jest o wiele, wiele za trudne, a zderzenie samochodu jest również zbyt trudne. Wjechanie w pień fińskiej jodły z prędkością 170 km/h z włączonym ustawieniem "Realistyczne uszkodzenia" oznaczałoby oczywiście, że samochód zamienia się w posypkę, a jak wygląda na premierę, tak nie jest. Zamiast tego nierzadko zdarza się, że samochód jest prawie w ogóle uszkodzony przez taką awarię, a Codemasters będzie musiało to naprawić po wydaniu gry. To musi się wydarzyć.

EA Sports WRCEA Sports WRCEA Sports WRC
Codemasters i EA zamierzają wydawać nową grę WRC co roku przez pięć lat.

Dzięki EA Sports WRC Codemasters przyćmiło wszystkie gry WRC opracowane przez Kylotonn, co oczywiście jest imponujące. Sama jazda jest genialna, odcinki wspaniałe, ilość treści niewiarygodna, a prezentacja audiowizualna naprawdę imponująca. System menu nie jest czymś, o czym można krzyczeć, a uszkodzenia samochodów muszą zostać naprawione, ale poza tym jest to fantastyczna gra rajdowa, z którą spędzę tysiąc godzin. Już teraz mogę to zagwarantować.

08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Genialna fizyka samochodu. Świetne wrażenia z jazdy. Mnóstwo treści. Fantastyczne utwory. Najlepsza grafika/dźwięk.
-
Nudny system menu. Nieco nierówna grafika. Zdecydowanie zbyt wytrzymałe samochody.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

0
EA Sports WRCScore

EA Sports WRC

RECENZJA. Przez Petter Hegevall

Zespół odpowiedzialny za Dirt Rally 2.0 wprowadza teraz swoją pierwszą oficjalną grę WRC, a nasz ekspert rajdowy przetestował ją.

0
Rozmawiamy z Codemasters o EA Sports WRC

Rozmawiamy z Codemasters o EA Sports WRC

PUBLICYSTYKA. Przez Petter Hegevall

W końcu ogłoszono, że gra, którą my w Gamereactor po raz pierwszy mieliśmy do zaprezentowania w lutym, a w tym wywiadzie rozmawiamy z producentem Rossem Gowing oraz projektantem i zwycięzcą WRC 2 Johnem Armstrongiem.



Wczytywanie następnej zawartości