Sztuka, w swojej najbardziej podstawowej definicji, musi być czymś, co generuje uczucie, a następnie debatę. Musi coś w nas obudzić i skłonić do zastanowienia się nad jakąś ideą. Kino, literatura, malarstwo, muzyka... Wszystkie te artystyczne manifestacje są tym, czym są, ze względu na to, co wywołują w odbiorcy. W grach wideo dzieje się to w podobny sposób, chociaż nie wszystkie gry wideo zawsze dążą do tej artystycznej ekspozycji. Na szczęście dla tego medium zawsze znajdą się autorzy, którzy wybierają niekonwencjonalne pomysły, które mogą wywołać ciekawą debatę. Tak jest w przypadku gry Dark Trip, którą znaleźliśmy na DevGAMM w Gdańsku, oraz wydarzenia wspieranego przez InvestGDA, a która zdobyła nagrodę Game Roast jako najlepsza z imprezy.
Dark Trip to dość nietypowa gra VR polegająca na rozwiązywaniu zagadek, ponieważ głównym haczykiem gry jest to, że musimy ukończyć Escape Room, używając po drodze (lub nie) środków psychodelicznych, z bardzo różnymi efektami. Aby uzyskać dobre wyjaśnienie, jak to działa, rozmawialiśmy z producentem gry, Aleksandrem Nasonovem , w wywiadzie, który możecie obejrzeć poniżej z angielskimi napisami.
W szczególności interesował nas główny powód, dla którego zespół zdecydował się na ten projekt, a odpowiedź na nie ma wiele wspólnego z powyższą definicją sztuki i szczerym hołdem dla artystów. "Z artystycznego punktu widzenia, od reżysera Fear and Loathing in Las Vegas, którym jest Terry Gilliam, a także cała sala naszej gry jest poświęcona filmowi Tideland, o dziewczynie i jej uzależnieniu od narkotyków (...) A z biznesowego punktu widzenia musieliśmy zdecydować, dokąd musimy pójść, gdy robimy grę Escape Room, których jest wiele, i chcieliśmy zrobić coś wyjątkowego.
"Spoczywaj w pokoju, David Lynch (...) Staramy się podtrzymywać jego sztandar i tak właśnie działamy. Tak więc narkotyki, psychodeliki, halucynacje, są czymś opresyjnym w zdecydowanej większości sztuki, podczas gdy gry są częścią przemysłu kreatywnego, więc musieliśmy wybrać naszą drogę i wybraliśmy tę drogę".
Ich obraz narkotyków jest realizowany wyłącznie za pomocą pigułek o nazwie Denpa, zainspirowanych częściowo eksperymentami dr Mengele podczas II wojny światowej. Nie są one jednak warunkiem koniecznym do ukończenia gry. W rzeczywistości możesz zdecydować się na przejście przez wszystkie Dark Trip na trzeźwo.
"To tajemniczy Escape Room, a kiedy przez niego przechodzisz, kiedy kończysz grę na trzeźwo, tracisz dowody, które można znaleźć, gdy masz halucynacje. W miarę przechodzenia przez grę, tracisz zrozumienie, co jest rzeczywistością, a co halucynacją, a jeśli chodzi o metagrę i regrywalność, gdy ukończysz grę trzeźwy lub, znajdziesz tylko połowę dowodów, a to oznacza, że musisz ukończyć grę co najmniej jeszcze raz, aby uzyskać wszystkie wskazówki. Wszystkie zdjęcia, wszystkie zeszyty, żeby zrozumieć, co się dzieje".
Gra Dark Trip jest dostępna we wczesnym dostępie w sklepie Meta Quest Store dla systemów Quest 2, Quest 3 i Quest 3.