Dzisiaj jest dzień, w którym wszyscy spodziewaliśmy się, że rozpoczniemy naszą podróż w feudalnej Japonii w Assassin's Creed Shadows. Ambitny projekt miał wystartować 15 listopada 2024 roku, ale po całym szeregu problemów i sprzeciwu został opóźniony i przesunięty aż do lutego 2025 roku. To prawda, że nie jest to ogromne opóźnienie w ogólnym rozrachunku, ale ponieważ Shadows byłaby jedną z ostatnich dużych premier w 2024 roku, zwracamy naszą uwagę z powrotem na oczerniany tytuł, aby przypomnieć wam, co się stało i dlaczego gra musiała zostać przepchnięta. Zacznijmy od początku.
Po różnych plotkach, Ubisoft w końcu uchylił rąbka tajemnicy podczas jednego ze swoich Forwards i zaprezentował Codename Red. Ten roboczy projekt w końcu zabrał Assassin's Creed do Japonii, co praktycznie natychmiast zapoczątkowało ogromną rzeszę fanów dla tych, którzy w końcu zobaczyli, jak spełniają się ich Assassin's Creed marzenia. W tym momencie nie wspomniano o dacie premiery poza tym, że prawdopodobnie zadebiutuje gdzieś po 2023 roku.
Zaczęła krążyć plotka, że Codename Red szykuje się do premiery w 2024 roku, a wszystko to dzięki stłumionemu postowi Ubisoftu na LinkedIn, który został szybko naprawiony. Jednak, mimo że od oficjalnego ogłoszenia minął już prawie rok, nic więcej nie zostało ujawnione.
Krąży kolejna plotka, że Codename Red będzie miał swoją właściwą premierę w maju i że zagramy w ten tytuł już w listopadzie.
Ubisoft niemal potwierdza te plany, wspominając w swoich raportach finansowych, że Codename Red został zaplanowany na rok podatkowy 2024, tj. między 1 kwietnia 2024 a 31 marca 2025 roku. Technicznie rzecz biorąc, jest to nadal aktualne.
Ubisoft ogłasza oficjalną nazwę Codename Red, ujawniając, że zostanie ona nazwana Assassin's Creed Shadows i że dowiemy się więcej o grze w tym miesiącu, zanim prezentacja rozgrywki na szerszą skalę na Ubisoft Forward w czerwcu. Nadal nie ma potwierdzenia daty premiery.
Pełne ujawnienie następuje około tygodnia później, w którym otrzymujemy kinowy zwiastun prezentujący podwójnych bohaterów Naoe i Yasuke. Dowiadujemy się, że data premiery to 15 listopada, a także zaczynamy dostrzegać pewną reakcję z powodu niezadowolenia szczególnie japońskich fanów ze sposobu, w jaki reprezentowana jest feudalna Japonia. Ponieważ jest to zwiastun kinowy, wielu lekceważy te problemy i zamiast tego czeka na główne ujawnienie rozgrywki w czerwcu.
W tym miesiącu po raz pierwszy poznamy Edycję Kolekcjonerską, która obiecuje różne fizyczne gadżety, a także trzy dni wczesnego dostępu w listopadzie oraz dodatek Season Pass.
Zobaczymy dużą część rozgrywki Shadows w akcji, a wraz z nią dowiemy się więcej o czasami błędnie przedstawianej Japonii. Możemy zobaczyć, jak Naoe i Yasuke różnią się w akcji, a także mamy okazję porozmawiać z twórcami i zobaczyć rozgrywkę za zamkniętymi drzwiami, która jest bardzo podobna do oficjalnej solucji przedstawionej na Ubisoft Forward.
Ta rozgrywka jest miejscem, w którym problemy naprawdę zaczynają narastać, gdy japońscy fani są wściekli na autentyczność kraju w grze, co wkrótce sprowadza się do poważnej reakcji, która staje się publiczna w następnym miesiącu.
Najbardziej znaczący sprzeciw pojawił się w formie petycji podpisanej przez tysiące japońskich fanów, którzy prowadzą kampanię na rzecz anulowania Shadows. Twierdzą, że gra jest "poważną zniewagą dla japońskiej kultury i historii", dodając jednocześnie, że "Ubisoft nadal nie rozumie natury i roli samurajów".
Petycja domaga się natychmiastowego zamknięcia gry, a niektórzy historycy nie mają na to wpływu nawet wtedy, gdy dzielą się swoim spojrzeniem na tę sprawę i na to, że historia Japonii ma białe plamy, które mogłyby sugerować, że niektóre części życia Yasuke pasowałyby do adaptacji Ubisoftu.
Doprowadziło to do tego, że Ubisoft wystosował przeprosiny, w których stwierdza, że gry Assassin's Creed nie są zgodne z prawdą historyczną i że "mają na celu wzbudzenie ciekawości i zachęcenie graczy do odkrywania i uczenia się więcej o historycznych sceneriach, które nas inspirują". Ubisoft dodaje również, że jego zespół "intensywnie współpracował z zewnętrznymi konsultantami, historycy, badacze i wewnętrzne zespoły w Ubisoft Japan, które informują o naszych kreatywnych wyborach", ale doprowadziło to do tego, że "niektóre elementy w naszych materiałach promocyjnych" wywołały niepokój wśród społeczności.
Francuska firma twierdzi, że będzie nadal konsultować się i współpracować, aby odpowiedzieć na krytykę, z jaką spotkała się gra, ale nie planuje również opóźnić gry ani zmienić sposobu implementacji Yasuke w sposób, w jaki domaga się tego wielu japońskich fanów.
Więcej rozgrywki jest prezentowanych zgodnie z Gamescomem. Materiał filmowy pokazuje więcej Japonii oraz działania i umiejętności, które Yasuke i Naoe mogą wykonywać w grze. Chociaż krytyka jest mniej głośna niż we wcześniejszych etapach lata, w społeczności nadal słychać hałas wyrażający niezadowolenie z gry, co bez wątpienia prowadzi do kolejnego dużego rozwoju we wrześniu.
Ubisoft ma plany dotyczące Tokyo Game Show. Francuska firma, której siedziba znajduje się w Japonii, przygotowuje się do zorganizowania pokazu na targach, ale wycofuje się w ostatniej chwili bez żadnego ostrzeżenia lub istotnego wyjaśnienia. Fani i prasa zaczynają pytać dlaczego, a wkrótce potem planowane wydarzenia prasowe również są odwoływane, co wyraźnie pokazuje, że Ubisoft ma zamiar dokonać dużej zmiany w swoim kalendarzu wydawniczym w 2024 roku.
Nie trzeba długo czekać, aż ogłoszenie stanie się oficjalne, a Assassin's Creed Shadows zostanie przesunięty z 15 listopada 2024 r. na 14 lutego 2025 r. Ubisoft zaznacza, że potrzebuje więcej czasu na dopracowanie i dopracowanie doświadczenia, a opóźnienie będzie oznaczać, że zamówienia przedpremierowe zostaną zwrócone, a osoby, które zamówiły w przedsprzedaży, również otrzymają pierwsze rozszerzenie za darmo.
Rozpoczyna się raport, w którym zagłębia się w problemy związane z Shadows i jego opóźnieniami. Zauważa, że wszelkie plotki o szalonych wyborach i zmianach w rozgrywce w tym okresie są w dużej mierze fałszywe i że opóźnienie nastąpiło z tego samego powodu, co większość opóźnień: zbyt napięty harmonogram rozwoju, konieczność dopracowania, a także próba rozwiązania frustracji japońskiej społeczności. W raporcie zauważono, że Yasuke nadal będzie ważną częścią gry, a mówiąc wprost, Shadows nie był w miejscu, w którym byłby gotowy do oddania go w ręce fanów od listopada.
Ubisoft wykorzystuje również tę wiadomość o opóźnieniu, aby usunąć kolekcjonerską figurkę, która przedstawiała zarówno Yasuke, jak i Naoe w stylu chibi na zepsutej bramie Torii. Przedmiot kolekcjonerski został uznany za "niewrażliwy kulturowo" i dlatego został wycofany ze sprzedaży.
Na koniec Ubisoft decyduje, że problemy i opóźnienie wymagają oddania fanom pewnej przysługi, a tym samym duża Collector's Edition gry otrzymuje obniżoną cenę, głównie z powodu braku Season Pass, ponieważ wielu i tak otrzyma pierwsze rozszerzenie za darmo, po prostu zamawiając grę w przedsprzedaży.
To w zasadzie podsumowuje kontrowersje związane z Assassin's Creed Shadows aż do 15 listopada, pierwotnie planowanej daty premiery. Studnia... pomijając fakt, że Ubisoft wydaje się chcieć co pół roku oddawać w ręce fanów grę Assassin's Creed...