Lata 80. są uważane za legendarną dekadę w kulturze rozrywkowej. Jego muzyka, kino i oczywiście gry wideo są zawsze chwalone. W Hiszpanii ta dekada jest uważana za (pierwszą?) Złoty Wiek hiszpańskiego oprogramowania, a duża część tego tytułu jest odpowiedzialna za Dinamic Software, które w tym czasie stworzyło niezliczone tytuły na Amstrada, Commodore 64, MSX i Spectrum. Była to epoka, w której komputery domowe miały świat u swoich stóp, zanim pierwsze konsole domowe przejęły dużą część tortu w latach 90-tych.
Z tamtych lat pozostało wiele wspomnień, ale być może jedną z najbardziej zapamiętanych i lubianych kolekcji jest trylogia Dinamic: Army Moves, Navy Moves i Artic Moves. Strzelanki i platformówki z przewijaniem bocznym, które zachwyciły graczy w 1986 roku. A teraz, 38 lat po pierwotnym wydaniu, ma zamiar powrócić w postaci rebootu dzięki partnerstwu między Dinamic Software i Dunwich Studio, które prezentują Army Moves Overdrive. Rozmawialiśmy z hiszpańską legendą deweloperstwa, Pablo Ruizem, dyrektorem generalnym Dinamic, i Erikiem Ruedą, dyrektorem technicznym Dunwich, na temat tej nowoczesnej wersji gry, aby dowiedzieć się o procesie odrodzenia, w poniższym wywiadzie podczas ostatniego IndieDevDay.
Odzyskanie serii takiej jak Army Moves z przeszłości nie jest łatwym zadaniem, ale pomysł wziął się właśnie z innego hiszpańskiego opracowania remake'u, który pojawił się w 2021 roku, Alexa Kidda w Miracle World DX, stworzonego przez walencki Jankenteam. Tak ujął to Pablo Ruiz:
"Spotkałem Ramóna Nafrię, który stworzył Alex Kidd DX (...) i pomyśleliśmy: 'Czy możliwe jest zrobienie czegoś tak dużego z tytułami Dinamic?', spojrzeliśmy na listę i porozmawialiśmy, aż w końcu zdecydowaliśmy się na Army Moves. Pamiętam niesamowity obraz, który stworzył ilustrator Alfonso Azpiri, i pomyślałem, że w tamtym czasie nie da się tego ruchu wykonać na ekranie, i powiedziałem: "Chcę przenieść ten rysunek wojskowy do prawdziwej i aktualnej gry ze wszystkimi potężnymi narzędziami, które mamy dzisiaj", a ta animowana kreacja Azpiriego ożywa w nowym Army Moves Overdrive ".
Oczywiście dostosowanie się do nowych czasów to trudny proces, ale Dunwich Studio okazało się właściwym wyborem do tego zadania, zwłaszcza, że mieli dużo miłości do oryginału.
"To całkowicie nowoczesna gra, wszystko jest nowe, ale oczywiście z dużym szacunkiem, a cały materiał z oryginału jest czymś, co wzięliśmy, zastosowaliśmy i do czego się odnieśliśmy, i chcemy zarówno nowych graczy, którzy w ogóle nie znają Army Moves, jak i ludzi, którzy grali w oryginał" – skomentował Erik Rueda. "Chcemy, aby zagrali w nową wersję i powiedzieli: "Okej, widzę, co tu robisz, widzę ten jeep w ruchu, widzę skok, widzę tego wroga, widzę te rzeczy, te odniesienia i uderzam w ich".
"Ale chcemy również, aby nowi gracze, którzy grają dzisiaj, wzięli grę i powiedzieli: "Okej, to jest fajne, to jest fajne, to jest coś szybszego, bardziej nowoczesnego, powiedzmy... bardziej »dynamiczny«".
Będziemy musieli jeszcze trochę poczekać, zanim będziemy mogli wypróbować tę nową wersję klasyka, ponieważ produkcja jest wciąż na wczesnym etapie, ale pomysł polega na wydaniu jej zarówno na PC, jak i główne konsole. "Lata 80. powróciły" – mówi Ruiz.