Nowe badanie przeprowadzone przez Aalto University pokazuje, że aż 80% firm nie wykorzystuje korzyści płynących ze sztucznej inteligencji i to nie technologia jest winna. Zdaniem naukowców prawdziwy problem leży w emocjonalnych i behawioralnych reakcjach pracowników na nowe narzędzia AI. Firmy mogą dużo inwestować w sztuczną inteligencję, ale jeśli liderzy nie zajmą się emocjonalną stroną adopcji, ryzykują porażkę. Badania wskazują, że pracownicy często nie ufają sztucznej inteligencji nie dlatego, że nie działa dobrze, ale dlatego, że czują się z nią niekomfortowo. W studium przypadku firmy konsultingowej pracownicy stawali się coraz bardziej odporni na narzędzia sztucznej inteligencji, które śledziły ich codzienne czynności, manipulując danymi, aby wyglądać na bardziej kompetentnych. Badanie sugeruje, że zaufanie – zarówno emocjonalne, jak i poznawcze – ma kluczowe znaczenie dla sukcesu sztucznej inteligencji, a liderzy muszą angażować uczucia i obawy pracowników. Czy zatem adresowanie emocji może być kluczem do uwolnienia pełnego potencjału AI w firmie?
Czy zaufałbyś sztucznej inteligencji w śledzeniu Twoich codziennych czynności w pracy?