Nintendo i The Pokémon Company złożyły niedawno pozew przeciwko Pocketpair, japońskiemu niezależnemu studiu, twórcy Palworld, z powodu naruszenia praw patentowych, blokując premierę gry na PS5 w Japonii.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, Nintendo i The Pokémon Company nie pozywają Pocketpair z powodu naruszenia praw autorskich, mimo że stworzenia o nazwie "Pals" wyglądają bardzo podobnie do stworzeń Pokémon, ale są po prostu na tyle różne, aby uniknąć plagiatu, przynajmniej z prawnego punktu widzenia.
Zespoły prawne Nintendo i Pokémon Company poświęciły czas na przygotowanie sprawy znacznie trudniejszej do odparcia dla Pocketpair: naruszenia patentów związanych z mechanizmami gier, w szczególności odnoszących się do działań polegających na rzucaniu "kulkami" w celu schwytania potworów, rzucaniu tymi kulkami w celu zainicjowania bitwy lub stworzeń.
Patenty te zostały pierwotnie wspólnie wypełnione przez Nintendo i The Pokémon Company w 2021 roku dla gry Pokémon Legends: Arceus z otwartym światem, która zawierała doświadczenie "Pokémonów akcji w otwartym świecie", zanim Palworld zrobił to w 2024 roku.
Jednak według japońskiego rzecznika patentowego Kiyoshi Kurihary, który został zapytany w Yahoo Japan (za pośrednictwem Automaton), ta strategia, która może działać w Japonii, może nie wystarczyć w Stanach Zjednoczonych, gdzie "abstrakcyjne pomysły" oparte na oprogramowaniu takim jak te mechanizmy gier są zwykle odrzucane.
"Można powiedzieć, że (badanie wynalazków związanych z oprogramowaniem) jest generalnie bardziej rygorystyczne w USA niż w Japonii" – powiedział prawnik. Jednak Kurihara odkrył, że niektóre z tych wniosków patentowych w USA są składane w celu priorytetowego procesu przeglądu, co może oznaczać, że Nintendo i The Pokémon Company próbują pozwać Pocketpair również w USA.