Polski
Gamereactor
artykuły o sprzętach

PlayStation VR2

Druga wyprawa Sony na VR jest znacznie bardziej udanym produktem niż jego poprzednik na każdym froncie. Ale cena i niepewność co do przyszłego wsparcia pierwszej strony mogą rzucić klucz w prace.

HQ

Kiedy Sony rzuciło swoją nazwę do kapelusza VR ponad sześć lat temu, było w powijakach obecnego formatu technologicznego. Entuzjazm był wysoki w niektórych obszarach, sceptycyzm prawie tak samo ze strony innych, więc granice zostały wyraźnie nakreślone między tymi, którzy "widzieli światło", a tymi, którzy głównie postrzegali PSVR jako sztuczkę, która zabiera zasoby z gier na płaskim ekranie, które woleliby, aby Sony spędzało czas na rozwoju. Był to czas, kiedy można było zaimponować ludziom stosunkowo niewiele, ponieważ technologia mogła wnieść zupełnie inną fizyczność i skalę niż wcześniej. I dlatego, że faktycznie zadziałało, co wydawało się zaskoczyć więcej osób, niż mogłoby się wydawać.

Tutaj w 2023 roku sytuacja jest nieco inna, ponieważ ani sceptycyzm, ani entuzjazm nie są na tym samym poziomie. VR stał się powszechny i niewielu wątpi, że faktycznie działa i może zapewnić różne doświadczenia, ale odwrotnie, wielu nadal powie, że technologia jest nadal zbyt niezgrabna, a zestawy słuchawkowe zbyt drogie. Istnieje powszechne postrzeganie VR jako nieco egzotycznego niszowego produktu w grach, który prawdopodobnie nigdy nie stanie się głównym nurtem.

PlayStation VR 2
To jest reklama:
PlayStation VR 2

To nie jest najbardziej wdzięczny rynek, że musi wysłać akcesorium o wartości prawie 530 £ / 600 € - szczególnie biorąc pod uwagę globalną sytuację gospodarczą. Pogłoski o dostosowaniu produkcji PS VR2 do połowy tego, co pierwotnie planowano (plotka, której Sony jednak zaprzecza) nie pomogły, podobnie jak stosunkowo cicha kampania marketingowa, a posiadanie tylko kilku zapowiedzianych gier first-party przywodzi na myśl nieistniejącą PS Vita.

Ale zamiast rozwodzić się nad podobieństwami rynkowymi między obiema maszynami, wolałbym pozostać optymistą i skupić się na innej paralelnej: mianowicie na wyższej jakości, którą obie posiadają w porównaniu z poprzednikiem. PSVR był pod wieloma względami połową rozwiązania. Sam zestaw słuchawkowy był wygodny i dobrze zaprojektowany, ale łączność była zwykłym bałaganem przewodów, które mogły doprowadzić nawet najbardziej cierpliwego gracza na skraj szaleństwa. Śledzenie było wadliwe, a potem pojawiły się beznadziejnie przestarzałe kontrolery Move, które przyczyniły się do obciążenia zarówno twórców, jak i rozgrywki - to nie przypadek, że najlepsze gry zestawu słuchawkowego są kontrolowane za pomocą zaufanego DualShocka 4.

Z drugiej strony PS VR2 jest dość spójnym produktem. Jest wygodny, łatwy w podłączeniu i konfiguracji, nowe kontrolery są doskonałe, nowe funkcje, takie jak śledzenie wzroku i dotykowe sprzężenie zwrotne w samym zestawie słuchawkowym, działają znakomicie, a następnie znacznie ulepszone specyfikacje zapewniają ładny, czysty obraz.

To jest reklama:

Jak również wspomniałem w mojej zapowiedzi, komfort jest niemałym czynnikiem, jeśli chodzi o zestawy VR. Na przykład ciężar Quest 1 jest słabo rozłożony, co może powodować ból szyi podczas długotrwałej gry. PS VR2 to niezwykle wygodny zestaw słuchawkowy. Nie ma co do tego wątpliwości. Rozkład ciężaru jest rozsądny, istnieją dobre opcje regulacji jego umiejscowienia na głowie zarówno z przodu, jak iz tyłu - co powinno być również zaletą dla użytkowników w okularach - można regulować IPD, a następnie materiały, które stykają się z głową, są miękkie i wygodne. Byłem również zachwycony dołączonymi słuchawkami dousznymi, które podłącza się do zestawu słuchawkowego. Po zatrzaśnięciu po prostu wtapiają się w naturalnie, a ich krótkie przewody zapewniają, że nie przeszkadzają podczas gry. Jeśli bardziej lubisz używać własnych, jest to również opcja, ale istnieją doniesienia, że nie wszystkie słuchawki pasują równie dobrze. Musimy jednak również podejść do słonia w pokoju: sznurka. Czy to duża uciążliwość? Nie, nie sądzę, ale zauważyłem to i musiałem go czasami poruszać, aby się nie wysilać. Bezprzewodowy zestaw słuchawkowy byłby oczywiście najfajniejszy, ale jeśli przewód oznacza ładniejszy obraz i mniejsze opóźnienie, jest to kompromis, z którym ostatecznie jestem w porządku.

Kolejną kwestią, w której PS VR2 stoi mocno, jest konfiguracja. Zestaw słuchawkowy podłącza się z przodu PS5 za pomocą wyżej wymienionego przewodu. Następnie wystarczy włączyć konsolę i zestaw słuchawkowy oraz zakończyć niezwykle łatwą konfigurację. PS VR2 ma śledzenie na wylot, więc ku mojej radości nie ma kamer do ustawienia. Ta część zawsze była jedną z wysokiej klasy zestawów słuchawkowych, takich jak Index's i Vive's duża pięta achillesowa, ponieważ po prostu staje się zbyt dobrą rzeczą, aby musieć tynkować mój salon kamerami. VR jest już formą gry, która wymaga wiele od konsumenta pod względem ekonomicznym i przestrzennym, więc konsola, jaką przynosi PS VR2, jest niezwykle mile widziana. Jest to również coś, co może zrobić Quest, ale według mojej wiedzy PS VR2 jest pierwszym wysokiej klasy zestawem słuchawkowym, który naprawdę to ułatwia - na przykład automatycznie skanuje pomieszczenie. Posunąłbym się nawet do stwierdzenia, że konfiguracja jest wręcz głupia i mogę tylko przyklasnąć temu jako mile widzianemu rozwojowi.

Komfort i łatwość konfiguracji to niewątpliwie dobry początek, ale jeśli rzeczywiste wrażenia z gry nie są dobre, będzie to wspaniałe marnowanie wysiłku. PS VR2 jest wyposażony w ekran OLED o rozdzielczości 2000 x 2040 na oko i polu widzenia 110 stopni. Ten ostatni nie może dopasować Index's 130 stopni, ale nadal jest rozsądny, a jako całość specyfikacje, wraz z PS5 oczywiście, dają ładny obraz. Nadal może istnieć odrobina efektu drzwi ekranowych, ale jest minimalna.

PlayStation VR 2

Chociaż obraz jest świetny, to dotykowe sprzężenie zwrotne PS5 i funkcje adaptacyjnych wyzwalaczy odróżniają rozgrywkę od konkurencji. W szczególności dodanie dotykowego sprzężenia zwrotnego w samym zestawie słuchawkowym zwiększa immersję, gdy wibracje z ładowania Thunderjaw w Horizon Call of the Mountain przemieszczają się z rąk do głowy. Z czasem prawdopodobnie stanie się sensacją, do której się przyzwyczaisz, ale na razie jest to ekscytujący dodatek. Kolejnym ekscytującym dodatkiem jest eye tracking. Jeszcze nie wypróbowałem gry, która w znaczący sposób ją wykorzystuje, ale mogę powiedzieć, że działa imponująco dobrze i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak gra taka jak The Dark Pictures: Switchback VR wykorzystuje tę funkcję.

Nie możemy mówić o grach bez zapoznania się z nowymi kontrolerami. Kontroler Move w końcu umarł i został zastąpiony przez ergonomiczne kontrolery dźwiękowe z intuicyjnym i aktualnym układem przycisków. Spośród kontrolerów VR, z których korzystałem, są tam z najlepszymi, wspomaganymi przez wyżej wymienione funkcje. Śledzenie na nich jest również dobre. Kilka razy udało mi się nieco pomylić system - co często zdarza się na przykład podczas krzyżowania rąk - ale nie było to częste, co jest naprawdę imponujące, biorąc pod uwagę, że gra taka jak Horizon Call of the Mountain w szczególności wiele sekwencji wspinaczkowych naraża śledzenie właśnie na to wyzwanie. Żywotność baterii oszacowałbym na około pięć godzin, co jest dopuszczalne, ale nie jest krzykliwe. Długie sesje gry są rzadkie w VR, co łagodzi, ale odwrotnie, nie można ładować kontrolerów podczas gry.

Jak zapewne można wywnioskować z powyższego, jestem mocno podekscytowany nowym zestawem słuchawkowym VR firmy Sony. Może nie być tak solidny w konstrukcji, jak, powiedzmy, Index, podobnie jak pole widzenia może być jeszcze szersze, ale wielki komfort, łatwa konfiguracja, dobra jakość obrazu, doskonałe kontrolery i ekscytujące nowe funkcje, takie jak śledzenie wzroku i dotykowe sprzężenie zwrotne w samym zestawie słuchawkowym, sprawiają, że jest to bardzo udany sprzęt. Pytanie teraz, na ile Sony wesprze PS VR2 unikalnymi tytułami, bo nie słyszeliśmy jeszcze zbyt wiele. Tego rodzaju rzeczy oczywiście wymagają dużej bazy instalacyjnej, aby były opłacalne, ale w nieco paradoksalny sposób wiemy, że potrzeba sprzedawców systemów na tak drogi niszowy produkt, aby dotrzeć do wszystkich, z wyjątkiem najbardziej entuzjastycznych z nas.

Ale kibicuję PS VR2, naprawdę jestem. Ponieważ jest to ekscytujący produkt, który ponownie rozpalił moje zainteresowanie VR, więc mam szczerą nadzieję, że Sony przewodzi grom, które naprawdę pokazują, do czego zdolny jest zestaw słuchawkowy. W końcu mogliby zacząć od Astro Bot: Rescue Mission 2. Na pewno jestem na to gotowy.

HQ
09 Gamereactor Polska
9 / 10
+
Wygodny. Łatwa konfiguracja. Ekscytujące nowe funkcje. Dobra jakość obrazu. Najlepsze kontrolery w VR.
-
Drut czasami przeszkadza. Trochę mniejsze pole widzenia, niż można by się spodziewać.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

PlayStation VR2

PlayStation VR2

ARTYKUŁ O SPRZĘCIE. Przez Ketil Skotte

Druga wyprawa Sony na VR jest znacznie bardziej udanym produktem niż jego poprzednik na każdym froncie. Ale cena i niepewność co do przyszłego wsparcia pierwszej strony mogą rzucić klucz w prace.



Wczytywanie następnej zawartości