Polski
Gamereactor
wiadomości
Baldur's Gate III

Projektowanie hipotetycznych scenariuszy w Baldur's Gate III: "Wieloklasowy" scenarzysta według Władimira Gajdenki

Zastępca głównego scenarzysty Lariana opowiada o roli scenarzysty jako zaangażowanej części procesu projektowania gry, a także o niemożliwych scenariuszach, na które musieli odpowiedzieć w wielokrotnie nagradzanej grze RPG.

HQ

Kilka tygodni temu podczas DevGAMM w Gdańsku wysłuchaliśmy interesującej prelekcji Vladimira Gaidenko, Associate Lead Writera w Larian Studios, na temat projektu narracji w Baldur's Gate 3. A po tej rozmowie, w której pisarz podał wiele szczegółów na temat rozgałęziającego się projektu i "co by było, gdyby", które gracz gromadzi, aby stworzyć swoje unikalne doświadczenie w grze poprzez 288 zadań pobocznych.

Jest to trudne zadanie, ale Larianowi udało się stworzyć strukturę "skrzynek możliwości", które służyły do oddzielania zawartości, na którą decyzje graczy nie mają wpływu, od zawartości, na którą mają wpływ (i dlatego należy do niej wracać w miarę rozwoju gałęzi, aby sprawdzić, czy wymaga ona przeróbki). Ale ostatecznie prawie zawsze sprowadza się to do osiągnięcia jednego celu: sprawić, by było fajnie.

HQ

"Cóż, bardzo ważną rzeczą dla nas jest znalezienie tego fajnego czynnika w naszych sytuacjach i zawsze staramy się osiągnąć ten cel. Dlatego ustawiamy nasz proces w sposób, który pozwala nam stale wracać do wcześniejszych etapów, jeśli znajdziemy coś, co może wymagać więcej pracy. Tak, i w tego rodzaju procesie staramy się pracować od małych rzeczy, od podstawowych pomysłów, aby rozszerzyć się na bardziej różne sposoby, różne sposoby podejścia do sytuacji".

To właśnie czynnik ludzki i wspólne doświadczenia dają początek najbardziej pamiętnym sytuacjom w grze, takim jak możliwość przekształcenia swojej postaci w gigantyczne koło sera, jeden z najbardziej czysto D&D momentów znalezionych w grze, który ma miejsce w Akcie 3.

"Zazwyczaj mamy listę scenariuszy, które mamy już wcześniej zaplanowane i staramy się dostosować nasz system tak, aby ułatwić scenarzystom pracę z nimi (...) W przypadku sera był to pomysł jednego pisarza, który przedstawił go bez powiadomienia wielu producentów, a oni nie zdawali sobie z tego sprawy. Ale w końcu sytuacja jest, wszyscy to lubią. Myślę, że to ulubiona sytuacja Svena [Vinckego]. Więc tak, mamy to."

Gaidenko kontynuuje: "W przypadku innych scenariuszy, takich jak scena z piwem [odnosząc się do spotkania z Thisobaldem Stormem w drugim akcie i jednej z możliwości jego pokonania], cóż, było to głównie z filmowego punktu widzenia. Umieścili go również w grze. Kiedy ludzie go widzieli, nie mogli go wyjąć. To zbyt piękne, by tego nie pokazać".

Na koniec dowiadujemy się, że rola scenarzysty w Larian jest "wieloklasowa", obejmująca nie tylko wiedzę i odpowiedzialność za narrację, ale także za projektowanie. Jest to fundamentalna część zdolności do realizacji pomysłów i zawężenia pozornie nieskończonych możliwości Baldur's Gate III. Gaidenko ujmuje to w ten sposób:

"Chcemy mieć tę elastyczność, że scenarzyści są również projektantami, gdy jest to konieczne. I nie tylko być w rękach narratorów, ale raczej pracować zespołowo".

"Właściwie tak właśnie organizujemy pracę. A ponieważ dotykamy wielu rzeczy, pracujemy z wieloma różnymi zespołami, powiedziałbym, że głównym doświadczeniem dla ludzi [którzy chcą przyjść i pracować w Larian] jest tworzenie gier niezależnych. Bo kiedy jesteś niezależnym studiem, kiedy jesteś jednoosobowym studiem, pracujesz ze wszystkim, znasz każdą z różnych dziedzin i starasz się to wszystko połączyć, aby ukształtować cały rodzaj produktu. Tak więc dla gier niezależnych jest to kompletna gra. Dla nas rezultatem jest sytuacja, w której pracujemy z naszej strony nad faktycznym funkcjonowaniem, ale także pomagamy innym zespołom również włożyć tam swoje rzeczy".

Co sądzisz o organizacji pracy scenarzysty w Larian Studios?

Powiązane teksty

Baldur's Gate III na PS5Score

Baldur's Gate III na PS5

RECENZJA. Przez Toni Turren

Pomimo faktu, że w Baldur's Gate 3 są małe błędy, wychodzi jako jedna z najlepszych premier w 2023 roku, choć są pewne wolne części w porównaniu do wersji na PC. Najważniejsze jest, aby zrozumieć, że ta gra jest turowa, więc znacznie różni się od wydania z 2004 roku.

Baldur's Gate 3Score

Baldur's Gate 3

RECENZJA. Przez Patrik Severin

Patrik spakował swój zestaw przetrwania, aby poradzić sobie z długim powrotem na Wybrzeże Mieczy i sprawdzić, czy trzecie Wrota Baldura mają sens zakończyć lato z...



Wczytywanie następnej zawartości