Polski
Gamereactor
wiadomości

Shuhei Yoshida, kiedy dowiedział się o pierwszym PlayStation: "wow, Ken Kutaragi jest kłamcą!"

Japoński wykonawca wspomina, jak dołączył do Sony Interactive Entertainment w 1993 roku, kiedy PSX było "niemożliwym" pomysłem.

HQ

Shuhei Yoshida był w Bilbao w weekend, aby odebrać nagrodę honorową konferencji BIG. Podczas swojego panelu przypomniał, jak umowa z SquareSoft i Enix zmieniła losy PSX w latach 90., a także powiedział Gamereactorowi , jak bardzo jest podekscytowany PS VR2 i dlaczego. Ale japoński dyrektor podzielił się także swoimi wspomnieniami z początków w Sony i o tym, jak narodziło się PlayStation:

"Dołączyłem do Sony Corporation w 1986 roku prosto z college'u w Japonii", wspomina Yoshida-san swoją pierwszą pracę. "W tym czasie Sony nie tworzyło gier wideo; Sony tworzyło komputery osobiste, które grały w gry, a ja byłem wielkim fanem gier wideo i myślałem, że może w przyszłości Sony będzie robić gry wideo (śmiech).

"Tak się złożyło, że w lutym 1993 roku, siedem lat po tym, jak dołączyłem do Sony, zostałem wezwany przez mojego byłego szefa w Sony, abym spotkał się z tą osobą, Kenem Kutaragi" – wspominał Yoshida nieznanego wówczas organizatora PSX. "W tym czasie pracowałem w dziale PC, grupie biznesowej, pomagając Apple Computer. Nie wiem, czy wiedzieliście, że Sony stworzyło pierwszego przenośnego Macintosha o nazwie PowerBook 100, najmniejszy, który Sony zaprojektowało i wyprodukowało na zlecenie Apple Computer. Byłem więc w tej grupie, kontaktując się z ludźmi Apple, ale ponieważ mój były szef wiedział, że jestem wielkim fanem gier wideo, chciał, żebym spotkał się z Kenem Kutaragim.

"W tym czasie – kontynuował – [Kutaragi-san] powiedział: "Tworzę system gier wideo tak potężny jak stacja robocza Silicon Graphics i zamierzam sprzedać go za 500 dolarów". A ja na to: "Wow, ta osoba kłamie (śmiech). To niemożliwe!". Ale będąc dumnym, pomyślałem: "Och, Kutaragi-san, to niesamowite!" Wróciłem więc do mojego byłego szefa i powiedziałem: "Wow, Ken jest kłamcą, prawda?" A mój były szef powiedział: "Nie, ufam temu, co mówi Ken". A ja na to: "Naprawdę? Czy mogę dołączyć do tej grupy?" Okazało się, że to był wywiad. Na szczęście udało mi się dołączyć do grupy Kena. W tym czasie Ken miał tylko inżynierów tworzących pierwsze PlayStation, a ja byłem pierwszą nietechniczną osobą, która dołączyła do zespołu, ponieważ w tamtym czasie nie wiedziałem, że firma próbuje przenieść projekt Kena z etapu badań i rozwoju na rzeczywisty etap biznesowy.

Oczywiście inżynierowie Sony musieli zoptymalizować zasoby, skrócić kilka zakrętów tu i tam, zmniejszyć rozdzielczość i sprawić, by konsola była wydajna do gier, więc nie była to stacja robocza Silicon Graphics, ale stała się pierwszym wielkim sukcesem firmy w grach wideo.

Jakie są twoje najlepsze wspomnienia z ery PSX, Saturn i Nintendo 64?

Shuhei Yoshida, kiedy dowiedział się o pierwszym PlayStation: "wow, Ken Kutaragi jest kłamcą!"


Wczytywanie następnej zawartości