Suno pozwany za kradzież muzyki
Duńska organizacja zajmująca się prawami autorskimi KODA pozywa SUNO za naruszenie praw autorskich.
Serwis muzyczny AI SUNO został pozwany za kradzież bardzo konkretnych dzieł sztuki, w tym utworów takich jak "Barbie Girl" Aqua, "Final Song" MØ, "A Beautiful Life" Christophera, "Sleeping My Day Away" D-A-D, "MOVE Your Feet" Junior Senior i "Sunshine Reggae" Laid Back.
Jest to, zgodnie z komunikatem prasowym KODA, oparte na "konkretnych dowodach". Choć takie działanie prawne wydaje się mniej istotne ze względu na wielkość organizacji, powinno być postrzegane jako konsekwencja podobnego pozwu sądowego z zeszłego roku, w którym RIAA, reprezentująca takie firmy jak Universal Music Group, Sony Music i Warner Music Group, pozwała SUNO i UDIO, również za naruszenie praw autorskich.
Dla KODA kluczowym aspektem jest to, że autorzy piosenek nie wyrazili na to zgody, ani nie otrzymali żadnego wynagrodzenia.
"Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał i może służyć jako inspirujące i kreatywne narzędzie. Ale w tym przypadku amerykańska firma technologiczna świadomie ukradła duńskie dziedzictwo muzyczne i teraz wykorzystuje je do budowania własnego, konkurencyjnego biznesu. To nie jest innowacja - to największa kradzież muzyki w historii. Jest to nielegalne i zagraża gospodarce duńskiej muzyki i naszej wspólnej kulturze.
Gorm Arildsen, dyrektor generalny KODA.
Według własnego raportu KODA, muzyka oparta na sztucznej inteligencji może spowodować utratę przychodów o 28% w ciągu najbliższych pięciu lat, pozbawiając w ten sposób branżę bardzo potrzebnych przepływów pieniężnych.
"To całkowicie niedopuszczalne, że potrzeba pozwu sądowego, aby zmusić Suno i podobne usługi AI do płacenia za muzykę, której używają. Jeśli chcemy, aby w przyszłości utalentowani artyści nadal tworzyli nową duńską muzykę, musimy chronić nasz przemysł muzyczny i nie pozostawiać go cynicznym firmom technologicznym i ich algorytmom w celu kształtowania i opowiadania naszej historii. Istnieje pilna potrzeba podjęcia działań politycznych w celu zapewnienia, że usługi muzyczne oparte na sztucznej inteligencji będą rozwijać się w sposób odpowiedzialny we wszystkich dziedzinach. Potrzebujemy odpowiednich i odpowiedzialnych ram, uczciwych wynagrodzeń dla artystów i prawodawstwa, które jasno określi, że kiedy używasz muzyki do szkolenia sztucznej inteligencji i oferujesz usługę AI na rynku, musisz za to zapłacić" – wyjaśnia Nicky Trebbien, dyrektor ds. prawnych i politycznych.
