Ponieważ twórcy gier borykają się z gwałtownie rosnącymi budżetami i wydłużonymi cyklami tworzenia gier, stało się jasne, że wydajność jest kluczem do zapewnienia, że wszelka niepewność jest tak ograniczona, jak to tylko możliwe. Sposobem na to jest najwyraźniej nowa technologia.
Według badania przeprowadzonego przez Unity, 96% programistów, z którymi rozmawiał, wykorzystuje takie czy inne narzędzie AI w swoim przepływie pracy. 79% deweloperów stwierdziło również, że przynajmniej w pewnym stopniu pozytywnie odnosi się do wykorzystania sztucznej inteligencji w przyszłości branży gier.
Chociaż sztuczna inteligencja mogła na początku brzmieć jak rozwiązanie problemów programistów, nie była to cudowny lek, na który liczyła branża, a zamiast tego najwyraźniej programiści odkrywają, że jest to tylko kolejne narzędzie spośród wielu. Mimo to większość problemów, z którymi borykają się dziś deweloperzy, najwyraźniej wynika z aspektu organizacyjnego, czegoś, co można rozwiązać tylko wewnętrznie, bez integracji bardziej pomocnych narzędzi przy tworzeniu gry.