Polski
Gamereactor
recenzje
Age of Mythology: Retold

Age of Mythology: Retold

Klasyk przywrócony do życia z nową oprawą wizualną, ale niestety bez nowej zawartości kampanii.

HQ

Aż trudno uwierzyć, że minęło już ponad 20 lat, odkąd po raz pierwszy zagrałem w Age of Mythology w 2002 roku. Zawsze z sentymentem wspominałem uroczy wygląd i kwestie głosowe nordyckich krasnoludzkich wieśniaków, a także doskonałą ścieżkę dźwiękową, która tak dobrze pasowała do mitologicznego tematu. Przenieśmy się szybko do 2024 roku i przez ostatni tydzień grałem w odnowioną wersję o nazwie Age of Mythology: Retold. Ponieważ gatunek RTS wciąż ewoluuje, ten remake rodzi pytanie: czy to tylko zabawa ze względu na nostalgię, czy też gra z początku 2000 roku może nadal utrzymać się na dzisiejszym rynku?

HQ

Age of Mythology został ponownie wydany w 2014 roku, tym razem z Age of Mythology: Extended Edition. Biorąc pod uwagę, że nawet ta wersja ma dziś 10 lat, więc jest dużo miejsca na nowe ulepszenia, a jednym z najbardziej oczywistych ulepszeń Retold jest jej wizualna przeróbka. Naprawdę doceniam nową grafikę, szczególnie przy zbliżeniu, aby zobaczyć szczegóły jednostek i otoczenia. Kolory są żywe, a animacje jednostek płynne. Uważam, że szczególnie ekscytujące jest oglądanie boskich mocy, takich jak pożary lasów, tornada i deszcze meteorytów. Podobają mi się również walki z udziałem Titans, ponieważ ich potężne uderzenia wysyłają duże ilości jednostek komicznie we wszystkich kierunkach.

Dbałość o szczegóły rozciąga się również na najpopularniejsze jednostki, z pięknie odwzorowanymi słoniami bojowymi, piechurami, bohaterami i mitycznymi bestiami, które ożywiają świat mitologii. Immersję zwiększa również sposób, w jaki budynki otrzymują obrażenia. Budynki pięknie się kruszą, gdy są atakowane, a ich części stopniowo się zapadają, a pożary zaczynają się pojawiać, gdy otrzymują więcej obrażeń.

To jest reklama:

Z punktu widzenia rozgrywki, Age of Mythology: Retold zachowuje klasyczną rozgrywkę z serii Age of Empires, wprowadzając jednocześnie szereg ulepszeń. W swojej istocie gra obraca się wokół budowania i zarządzania swoją cywilizacją, przechodzenia przez różne epoki oraz wybierania bogów i pomniejszych bogów, którzy dają potężne moce. Gracze muszą zbierać zasoby, wznosić budynki i szkolić mieszankę jednostek ludzkich i mitycznych. Skuteczna walka zależy od wykorzystania bohaterów, mitycznych jednostek i niszczycielskich mocy bogów, aby odwrócić losy bitwy.

Dla nowicjuszy Retold oferuje listę interesujących jednostek z unikalną mechaniką. Pod wszystkimi jednostkami ludzkimi, takimi jak włócznicy, kawaleria i łucznicy, kryje się mechanika kamień, papier i nożyce, ale jednostki mityczne i bohaterskie oraz boskie moce dodają dodatkowe warstwy złożoności. Niektóre z moich ulubionych jednostek do tej pory to egipskie mumie, które rzucają klątwy na wrogie jednostki i po ich śmierci tworzą mumie sługusy, no cóż, te lub gigantyczne greckie kraby, które pięknie pływają i doskonale radzą sobie z atakowaniem statków. Każda mityczna jednostka wnosi coś wyjątkowego na pole bitwy, sprawiając, że każda potyczka wydaje się dynamiczna i nieprzewidywalna.

Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold
Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold
To jest reklama:

Wprowadzenie boskich mocy wielokrotnego użytku to kolejny doskonały dodatek do gry. Jednym z moich ulubionych aspektów serii Age of Empires zawsze były przypływy i odpływy bitew, a te boskie moce wielokrotnego użytku dodają kolejną warstwę do tej dynamiki. Dzięki zdolności do przekształcenia ataku wroga w katastrofalną porażkę, te moce zmieniają zasady gry, jeśli są właściwie używane. Na przykład boska moc błyskawic Zeusa jest idealna do natychmiastowego eliminowania celów o wysokiej wartości, podczas gdy kombinacja mocy egipskich bogów może związać armię wroga za pomocą węży i mumii pojawiających się z ziemi, co pozwoli ci zmieść je z powierzchni ziemi za pomocą potężnych meteorów.
Jednak podczas gdy inne części gry zostały znacznie ulepszone, kampanie wydają się być bezpośrednią kopią misji z oryginalnej gry. Dla tych, którzy grali ostatnio w Age of Mythology: Extended Edition, może to być trochę rozczarowanie, jeśli bardziej interesuje cię zawartość dla jednego gracza. Patrząc obok siebie, misje są dokładnie takie, jak wcześniej. Dodatkowo nowe podkłady głosowe wydają się być gorsze od oryginalnych. Zauważyłem, że oryginalne głosy mają w sobie coś komicznego, podczas gdy nowe podkłady głosowe są bardzo poważne, bez żadnej zabawy, co zdecydowanie sprawia, że wydaje się, że jest to downgrade.

Mam mieszane uczucia co do sterowania i interfejsu użytkownika. Z jednej strony istnieje doskonały nowy zautomatyzowany system zbierania wieśniaków. Zamiast mikrozarządzać mieszkańcami wioski, możesz wybrać ustawienie wstępne, na którym mieszkańcy powinni się skupić, na przykład zasoby, aby przejść do następnej epoki. Chociaż w pewnym sensie jest to bardzo nie-Age of Empires ze względu na misternie zaplanowane rozkazy budowy, jest to dobry dodatek dla nowych graczy, którzy wciąż zastanawiają się, które jednostki stworzyć i skontrować. Nie jestem jednak pewien, czy będzie dostępny dla meczów online.

Z drugiej strony, bardzo nie podobają mi się drobne rzeczy, takie jak to, że nie mogę zarządzić ataku dla mojej armii, klikając na obszar na mini mapie. To dodaje niepotrzebnie dodatkowy krok, gdy koordynuję zarówno atak, jak i zarządzam moją bazą. Ponadto myślę, że przyszła aktualizacja powinna skopiować automatyczną sugestię Age of Empires II: Definitive Edition dotyczącą umieszczania nowych farm, ponieważ nadal wymagają one ręcznego umieszczania w tej chwili.

Kolejna krytyczna uwaga dotyczy odnajdywania ścieżek, ponieważ nie zawsze działa ono optymalnie. Na przykład miałem wieśniaków, którzy nie mogli znaleźć placu budowy mojego cudu, gdy przyjeżdżali prosto z centrum miasta. Widziałem też, jak niektóre jednostki utknęły, wpadając na kurczaki. Problemy ze znajdowaniem ścieżek były jednym z głównych problemów w Age of Empires i wygląda na to, że będzie to wymagało więcej pracy, aby rozwiązać problemy z wyznaczaniem ścieżek również w tej grze.

Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold
Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold

Pomimo tych drobnych irytacji, jestem naprawdę pozytywnie nastawiony do Age of Mythology: Retold. Cieszę się, że nowy nordycki bóg Freyr został dodany do gry dla większej różnorodności i cieszę się z dodania innych cywilizacji i bogów, przy czym Chińczycy zostali już potwierdzeni jako pierwsze nadchodzące DLC, zawarte w Premium Edition gry. Podoba mi się również to, jak muzyka w grze została przerobiona, ponieważ wspaniale się jej słucha. Dodatkowo, nowa, piąta "Era Cudów" powinna dodać emocji do dłuższych meczów wieloosobowych, ponieważ oferuje zniżki na boskie moce i bramki wielokrotnego użytku Titan, które wymagają dużej inwestycji.

Wracając do pytania, czy ta gra może się równać z dzisiejszymi grami strategicznymi, jestem przekonany, że nawet nowi gracze mogą docenić solidną rozgrywkę, którą oferuje Age of Mythology: Retold. To świetne połączenie oprawy wizualnej, ciekawej oprawy i klasycznej rozgrywki. Chociaż boskie moce i tytani mogą wstrząsnąć meczem, nie sądzę, że szybko poczują się niesprawiedliwi. Doceniam również brak punktów orientacyjnych, jak widać w Age of Empires IV, ponieważ tutaj utrata bazy nie oznacza końca gry.

HQ

Podsumowując, potyczki bardzo mi się podobały i nie mogę się doczekać, aby zagrać więcej, gdy otworzą się serwery dla wielu graczy. Dla tych, którzy kochali oryginał, Age of Mythology: Retold jest obowiązkową grą, oferującą ulepszoną grafikę, innowacyjne ponowne wykorzystanie boskich mocy i subtelne poprawki rozgrywki, które poprawiają ogólne wrażenia. I nawet dla zupełnie nowych graczy będzie to jedna z najzabawniejszych i najlepiej wykonanych gier strategicznych, w jakie możesz teraz zagrać. Niestety, fragment "Retold" w tytule nie oznacza nowatorskiego podejścia do kampanii w grze, ponieważ są to dokładnie te same kampanie, co w 2002 i 2014 roku.

08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Świetna nowa grafika i muzyka. Nowy bóg Freyrów. Rozgrywka wciąż solidna po 20 latach.
-
Brak nowej zawartości dla jednego gracza. Podkładom głosowym kampanii brakuje magii. Problemy ze znajdowaniem ścieżek jednostek.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości