Polski
Gamereactor
recenzje
Age of Wonders 4

Age of Wonders 4

Wciągająca gra 4X, która wciąga Cię w wysoce konfigurowalny świat cudów.

HQ

Jako fan gier strategicznych, takich jak seria Age of Empires i Total War, myślałem, że widziałem większość ważnych, długotrwałych serii gier w tym gatunku. Tak było, dopóki nie natknąłem się na Age of Wonders 4. Nazwa brzmiała jak gra, o której słyszałem dawno temu (pierwsza gra ukazała się w 1999 roku), ale nie miałem jasnego pojęcia, czego się spodziewać. Przed zagraniem w Age of Wonders 4 w ciągu ostatnich kilku tygodni nie spodziewałem się gry tak dopracowanej, dobrze zbalansowanej i pełnej funkcji rozgrywki, jak się okazało. Mimo że zazwyczaj nie przepadam za grami fantasy, ten doskonały tytuł autorstwa Triumph Studios naprawdę mnie wciąga. Co sprawia, że jest tak wspaniały?

HQ

Krótko mówiąc, Age of Wonders 4 to turowa gra strategiczna 4X w świecie fantasy. Kontynuując fabułę z Age of Wonders 3, historia napędzająca Age of Wonders 4 jest następująca: wcześniej wygnani królowie czarodziejów powrócili, potężniejsi niż kiedykolwiek, aby panować jako bogowie (zwani Godirami) wśród śmiertelników. Nie chodzi im jednak tylko o jeden świat, ponieważ tak zwany Astral Sea magicznie łączy wiele różnych światów zamieszkałych przez różne rasy. Jako gracz możesz zostać mistrzem jednej z ras lub grać jako jeden z królów czarodziejów, którzy chcą przejąć jak najwięcej światów. Oznacza to, że gra toczy się w wielu różnych środowiskach, od śnieżnych światów po jałowe i opuszczone królestwa, które są losowo generowane z każdą nową grą.

Większość gry spędzamy patrząc na strategiczną mapę gry, na której zarządzasz swoimi miastami, rozszerzasz się na nowe prowincje, rekrutujesz jednostki wojskowe i wyruszasz na podbój ze swoimi bohaterami i armiami. Mapa ma zarówno wymiar powierzchniowy, jak i podziemny, więc w rzeczywistości jest dwupoziomowa. W przypadku bitwy albo wpadasz w turową bitwę taktyczną, albo decydujesz się na ich automatyczne rozwiązanie. Pod tym względem jest bardzo podobny do gier Total War. Na mapie kampanii musisz zrównoważyć wydatki i inwestycje, wykorzystując wiele różnych zasobów. Imperium, mana, złoto i wiedza należą do zasobów potrzebnych do długoterminowego planowania, ewolucji rasy, dyplomacji i bitew taktycznych. Żywność, produkcja i Draft mają znaczenie tylko dla rozwoju miast i szybkości, z jaką budujesz budynki i szkolisz nowe jednostki.

To jest reklama:

Oprócz gry jako mistrz lub król czarodziejów, istnieje wiele sposobów na dostosowanie każdej gry, w którą grasz. Po pierwsze, wybierasz w pełni konfigurowalny świat, taki jak bogaty w many i bujny świat wypełniony wolnymi miastami lub jałową krainę opanowaną przez demony i erupcje wulkanów. Możesz także stworzyć własną rasę niestandardową, aby grać jako humanoid, kot, krasnolud, elf, gryzonie, a nawet ropuchy. Twoja rasa może zostać jeszcze bardziej zmodyfikowana, z cechami fizycznymi, takimi jak wytrzymałość lub silne ataki w zwarciu, oraz cechami społecznymi, takimi jak bycie świetnymi budowniczymi miast. Cechy te zapewniają różnorodność bonusów, na przykład silniejsze jednostki wojskowe lub pozwalają łatwiej zakładać nowe miasta. Powinowactwo kulturowe dodaje dalsze rozróżnienie, takie jak bycie pracowitą lub ciemną rasą. W moich oczach to naprawdę godne podziwu, co Triumph Studios tutaj zrobił, ponieważ możesz swobodnie tworzyć wyścig i budować imperium zgodnie z wartościami całkowicie według własnych upodobań. Nie przypominam sobie żadnej gry strategicznej oferującej taki poziom personalizacji.

W ten sposób zagrałem w jedną z moich pierwszych gier z wysoką rasą humanoidalną, specjalizującą się w zakładaniu nowych miast, z cechą rasową, która pozwala mojej armii odzyskać zdrowie i szybciej zdobywać PD. Dalsze personalizacje wynikają z użycia magicznych tomów. Pozwalają one gromadzić punkty powinowactwa, przyznając dodatkowe bonusy, które pasują do twojego stylu gry, takie jak możliwość założenia większej liczby miast, zadawanie twoim jednostkom obrażeń od piorunów lub inne bonusy wojskowe. Innym razem rozpocząłem grę zaczynając od podziemia jako mroczny ludzki król czarodziejów prowadzący rasę złych gryzoni. Jak być może już rozumiesz, w grze jest po prostu wiele różnych elementów, które pozwalają na bardzo wysoki stopień personalizacji. Sprawiają również, że każda rozgrywka jest nieco inna.

Age of Wonders 4
Age of Wonders 4Age of Wonders 4
To jest reklama:

Z mojego doświadczenia wynika, że automatycznie mam ochotę grać w sposób, który pasuje do wyścigu, który stworzyłem. Na przykład granie jako dobra rasa i władca oznacza uwalnianie jeńców zamiast ich zabijania lub robienie wszystkiego, co w twojej mocy, aby ukończyć zadania poboczne, które zadowolą twoją populację. Podobnie, granie jako król czarodziejów ze złym powinowactwem oznacza, że faktycznie czerpiesz korzyści ze złego stylu gry. Równie podobała mi się gra jako przywódca złych gryzoni, czołgających się z podziemi, by terroryzować świat w górze. Inni władcy również będą cię lubić lub nie lubić na podstawie wspólnych cech, na przykład zarówno posiadania kultury feudalnej, jak i sprzymierzania się z dobrem, a nie złem. Różne sesje gry są również powiązane ze sobą poprzez Pantheon. Tutaj bohaterowie z poprzednich gier, w które grałeś, spotykają się i pojawiają się w nowych grach, w które grasz.

Czas płynie w mgnieniu oka, gdy rozszerzasz swoje imperium w Age of Wonders 4. Zwykle skupiam się na zdobyciu wystarczającej ilości złota, aby szybko zbudować armię, którą następnie wykorzystuję, aby oczyścić moje najbliższe otoczenie z bandytów i potworów. To ekscytujące obserwować, jak twoje królestwo się rozrasta, anektując nowe prowincje, gdy tylko twoje miasta się powiększą. Zakładanie nowych miast z dala od miasta tronowego, a następnie obserwowanie, jak twoje prowincje łączą się w duże, połączone imperium, jest po prostu wspaniałe. To samo dotyczy wolnych miast, które stopniowo stają się wasalami na niektórych mapach. Victory ma również różne smaki; poprzez podbój, dyplomację lub stając się wiodącą magiczną siłą w królestwie.

Dodatkową przyjemnością budowania imperium jest bardzo odpowiednia i beztroska muzyka. Przyjemnie jest również wyglądać kolorowa grafika gry, z wieloma subtelnymi szczegółami na mapie kampanii gry. Są małe owce chodzące po łąkach i małe wózki jeżdżące do i z kopalni, na przykład. Projekt jednostki jest równie ładny, z mrocznymi i złymi goblinoidami naprawdę wydzielającymi złowrogi klimat i dużą różnorodnością niepowiązanych potworów i maruderów wędrujących wokół. Do tej pory spędzałem czas patrząc na każdy typ jednostki, ilekroć natknąłem się na nowy.

Age of Wonders 4Age of Wonders 4
Age of Wonders 4

Age of Wonders 4 ma również pewne elementy odgrywania ról. Twoi bohaterowie mogą zbierać przedmioty, takie jak broń i wierzchowce, z bitew z maruderami lub chwytając starożytne cuda, które są rozproszone po mapie. Jednym z moich najbardziej niesamowitych bohaterów był humanoid w zbroi i pelerynie, dzierżący lancę, którą ulepszyłem, aby zadawać obrażenia od oświetlenia, jadąc na krzykliwym jednorożcu. Jednak miałem też kociego maga i ropuchę jadącą na przerażającym potworze podobnym do wilka prowadzącym moją armię. Dodatkowo do wykonania są losowo generowane zadania, takie jak uratowanie schwytanej dziewczyny lub usunięcie armii demonów, które wpływają na postać twojego przywódcy.

Mimo że gra bardzo mi się podoba, są też drobne rzeczy, za którymi nie przepadam. Najważniejsze jest to, że nie lubię taktycznych bitew tak bardzo, jak strategicznej części gry. Nigdy nie byłem wielkim fanem taktycznej walki turowej, a Age of Wonders 4 nie przekonał mnie do zmiany tego nastawienia. Zdaję sobie sprawę, że to w dużej mierze kwestia osobistego gustu, ponieważ w taktycznym systemie walki jest znowu dużo głębi. Istnieje coś w rodzaju systemu kamień-papier-nożyce między jednostkami, co oznacza, że skład twojej armii ma duże znaczenie, gdy poziom trudności gry wzrasta. Istnieją jednostki włóczni, które zadają obrażenia odwetowe atakującym je jednostkom walczącym w zwarciu, oraz jednostki wsparcia, które mogą na przykład wzmocnić przyjazne ataki. Dodatkowo istnieją bonusy flankujące, a twój bohater może rzucać potężne zaklęcia, a w grze są nawet bitwy oblężnicze i bitwy morskie. Jednak ostatecznie głównie automatycznie rozwiązuję te bitwy, ponieważ bardziej interesuje mnie spędzanie czasu na mapie kampanii.

Age of Wonders 4Age of Wonders 4

Kolejną rzeczą, która mnie nieco sfrustrowała, ale może być nieunikniona, jest fakt, że ukończenie tur przez graczy AI może zająć dużo czasu. Zwłaszcza w przypadku wielu linijek i kiedy minęło 50 lub więcej kolejki, potrzebowałem trochę cierpliwości od czasu do czasu. Mogę sobie wyobrazić, że gracze z mniej wydajnymi procesorami będą musieli spędzić sporo czasu czekając między turami. Jednak poza czasami ładowania i pomijaniem ręcznej walki, w rzeczywistości niewiele brakuje mi w grze. Ma nawet tryb wieloosobowy online w dniu premiery, choć nie byłem jeszcze w stanie go wypróbować. Gra oferuje jednoczesne tury, które mogą być ograniczone czasowo, co oznacza, że gra w czasie rzeczywistym na mapie kampanii jest (prawdopodobnie) możliwa.

Podsumowując, w Age of Wonders 4 jest tak wiele, że trudno jest dać dobry przegląd w przestrzeni tej recenzji. Jasne jest, że Age of Wonders 4 to bardzo solidna turowa gra strategiczna 4X z tak dużą personalizacją, że potencjał powtarzalności jest prawie nieograniczony. Niezależnie od tego, czy chcesz walczyć jako elficki czempion ludu budujący stabilne imperium, zły czarodziej prowadzący armię kanibalskich ropuch, czy jako orczy watażka plądrujący sąsiadów, wszystko to jest możliwe. Dlatego uważam, że tej gry nie powinien przegapić nikt, kto lubi gry budujące imperium, takie jak seria Total War czy Civilization. Nawet jeśli zwykle nie ciągnie Cię do motywu fantasy, Age of Wonders 4 jest po prostu wykonany tak dobrze, że docenisz go w mgnieniu oka. Moim zdaniem gra budująca imperium musi oferować odpowiednie narzędzia dla wyobraźni gracza, aby stworzyć naprawdę wartościowe doświadczenie, a Age of Wonders 4 udaje się to zrobić bardzo dobrze.

09 Gamereactor Polska
9 / 10
+
Bardzo dopracowana gra. Wysoki stopień dostosowania map i ras. Świetna atmosfera.
-
Taktyczna walka turowa nie dla każdego. Czasy ładowania.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

0
Age of Wonders 4Score

Age of Wonders 4

RECENZJA. Przez Marco Vrolijk

Wciągająca gra 4X, która wciąga Cię w wysoce konfigurowalny świat cudów.



Wczytywanie następnej zawartości