Nie bez powodu główny bohater serii Ace Attorney nazywa się Phoenix. Bez względu na to, jak często zaprawiony w bojach obrońca jest przyparty do muru, zawsze udaje mu się podnieść z popiołów i udowodnić niewinność swoich klientów w sądzie. Podobnie, wiele gier z serii również powraca z nową energią. Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy przedstawił oryginalne tytuły nowej, współczesnej publiczności, podczas gdy The Great Ace Attorney Chronicles w końcu przyniósł na Zachód parę ekskluzywnych japońskich spin-offów. Teraz Capcom powraca z Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy, nadając świeżą warstwę farby serii gier, które nigdy nie otrzymały miłości, na jaką zasługiwały.
Kolekcja zawiera czwartą, piątą i szóstą grę z serii, Apollo Justice: Ace Attorney, Phoenix Wright: Ace Attorney - Dual Destinies i Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice. Trylogia wprowadza wiele nowych postaci i mechanik, ale jeśli grałeś tylko w jeden z pozostałych rozdziałów serii, poczujesz się jak w domu. Wszystkie gry są zbudowane na solidnym fundamencie wprowadzonym w oryginalnym Phoenix Wright: Ace Attorney dla Game Boy Advance i Nintendo DS. Oznacza to, że po raz kolejny będziesz badać miejsca zbrodni i przesłuchiwać świadków, aby później wykorzystać zebrane dowody i zeznania w dramatycznych bitwach sądowych, w których musisz poruszać się po coraz bardziej złożonych sieciach kłamstw i oszustw.
Pierwszą rzeczą, którą nowi gracze mogą chcieć wiedzieć, jest to, czy kolekcja oferuje dobre miejsce do rozpoczęcia. Krótka odpowiedź brzmi: bez wątpienia tak. Pod wieloma względami trylogia czyści konto i chociaż wielu starszych ulubieńców fanów jest później ponownie wprowadzanych, zawsze sumiennie wypełniasz ich historie. Pod pewnymi względami ta nowa kolekcja może być jeszcze lepszym miejscem do rozpoczęcia niż wcześniejsze, ponieważ próby są bardziej logicznie ułożone niż wcześniej. Nie zrozumcie nas źle - poszczególne postacie są nadal uroczo zwariowane, a wątki fabularne są tak zawiłe i nieprawdopodobne jak zawsze. Ale nieco bardziej pomocny skrypt zapewnia lepszy przegląd i jest wiele subtelnych wskazówek co do tego, jakie dowody powinieneś przedstawić, a które oświadczenia powinieneś wykorzystać.
Niezależnie od tego, czy jesteś nowym graczem, czy powracającym fanem, oczywistym miejscem, od którego należy zacząć, jest pierwszy tytuł w kolekcji, Apollo Justice: Ace Attorney, który wprowadza nowego bohatera w postaci świeżo upieczonego adwokata Apollo Justice. Chociaż jego ubrania są czerwone, a nie niebieskie, a jego włosy są spiczaste, a nie skierowane do tyłu, jest pod wieloma względami dość podobny do Phoenix - trochę naiwny i roztargniony, ale z niesamowicie bystrym okiem do kłamstw i sprzeczności, gdy sąd jest w trakcie sesji. W pierwszym przypadku w grze, Apollo znajduje się w konflikcie ze swoim byłym mentorem, a duża część ogólnej narracji dotyczy tego, jak uczy się stać na własnych nogach.
Gra była pierwszą grą Ace Attorney stworzoną od podstaw na Nintendo DS, co jest widoczne w wielu sposobach, w jakie gra stara się wykorzystać unikalne cechy udanego handhelda. Oczywiście nie musisz już w konsolę i pilnować rysika, ale niestety nie zmienia to faktu, że rozgrywka kryminalistyczna, w której odkurzasz odciski palców, analizujesz odciski butów i znajdujesz wzory krwi, nie wydaje się szczególnie wymagająca, a nawet zabawna. Przynajmniej unikalna zdolność Apolla, która pozwala demaskować kłamstwa świadków poprzez obserwowanie subtelnej mowy ciała, ma pewne zalety.
Ogólnie rzecz biorąc, Apollo Justice nie do końca dorównuje późniejszym rozdziałom. Podobnie jak w przypadku Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy, żywe tła 2D wyglądają nieco płasko i sztucznie po powiększeniu do 1080p, a 20-godzinna historia trwa zbyt długo, aby naprawdę się rozkręcić. To wciąż dobra gra, ale jasne jest, że Capcom - podobnie jak sam Apollo - musiał się odnaleźć po zakończeniu oryginalnej trylogii.
Na szczęście sytuacja uległa znacznej poprawie w kolejnych grach, Dual Destinies i Spirit of Justice, które pierwotnie zostały wydane na Nintendo 3DS. Tła są mniej zagracone, a żywe postacie nie straciły ani odrobiny blasku podczas przechodzenia od sprite'ów do modeli 3D. Nowsze gry porzucają również przyziemne polowanie na piksele w każdej scenie podczas śledztwa, ponieważ możesz teraz eksplorować tylko wybrane środowiska. Skutkuje to lepszym tempem, mimo że gry są znacznie dłuższe niż ich poprzedniczki, każda z nich zawiera pięć długich rozdziałów i dodatkowy epizod DLC.
Rozdział piąty, Dual Destinies, jest pod każdym względem powrotem do dawnej świetności, symbolizowanym przez powrót Wrighta na trybunę obrony, gdzie dzieli teraz swoje obowiązki z Apollem. Ale to nowi bohaterowie, w tym uroczo wesoły detektyw Fulbright i student prawa artystycznego Robin Newman, kradną show. Nie potrzebujesz suwaka 3D, aby zdać sobie sprawę, że obsada postaci ma nieco większą głębię niż wcześniej, więc dobrze się stało, że gra wprowadza nową asystentkę w postaci psychologa/prawniczki Atheny Cykes i jej małego partnera AI Widget. Aktywując swój tzw. Mood Matrix, Cykes może analizować emocje świadków i znajdować sprzeczności w ich zeznaniach. Ta mechanika urozmaica próby i pod wieloma względami jest metaforyczną wisienką na torcie, która sprawia, że piąty Ace Attorney jest doskonałym doświadczeniem od początku do końca.
Spirit of Justice, ostatnia gra w kolekcji, przenosi akcję do nowego miejsca, a konkretnie do królestwa Khura'in, położonego gdzieś między Chinami a Nepalem. Phoenix Wright odwiedza kraj jako turysta, ale jego obowiązki zawodowe wkrótce dają o sobie znać, gdy jego przewodnik, Ahlbi Ur'gaid, zostaje aresztowany za morderstwo. Nic nie powinno być zaskoczeniem dla Wrighta, ale doświadczony prawnik doznaje dodatkowego szoku, gdy dowiaduje się, że procesy w górzystym królestwie rozgrywają się nieco inaczej niż zwykle, polegając na nadprzyrodzonych spostrzeżeniach, a nie na dowodach i zeznaniach.
Skutkuje to nową mechaniką rozgrywki o nazwie Divination Séance, pozwalającą uzyskać dostęp do ostatnich wspomnień ofiar morderstw. Same spostrzeżenia rzadko są błędne, ale interpretacje prokuratury już tak, więc to do Wrighta i jego, w tym momencie, dość dużego zespołu towarzyszy, należy wyjaśnienie mglistych wizji poprzez - zgadliście - przedstawienie dowodów i wskazanie sprzeczności. Nawet w tym odległym miejscu nie ma nic nowego pod słońcem, ale jak wspomniano, nie ma to większego znaczenia, ponieważ seria w tym momencie potrzebowała powiewu świeżego powietrza, a nie huraganu wywracającego wszystko do góry nogami. Narracja, obejmująca starożytne tradycje, spirytyzm i rewolucję prawną, jest (pomijając spin-offy) najbardziej spójna w historii serii i naprawdę trudno jest wskazać palcem którykolwiek z aspektów gry.
Krótko mówiąc, jakość gier zawartych w tej kolekcji jest na najwyższym poziomie i dostajesz dużo za swoje pieniądze, być może nawet trochę za dużo. Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy czasami trochę przeciąga i chociaż osobiście nie mam z tym problemu, niektórzy gracze mogą się trochę zniecierpliwić. Niezależnie od preferencji, pomaga to, że dialogi są doskonałe przez cały czas - można je nawet porównać do dobrze rozegranego jam session, w którym nowe postacie nieustannie rzucają się z własnymi sprytnymi lub dziwacznymi kwestiami na podstawie poprzednich. Nadal nie ma aktorstwa głosowego - poza kultowymi wybuchami podczas spraw sądowych i podczas animowanych przerywników filmowych - ale sposób, w jaki tekst przewija się po ekranie, z przerwami i różnymi prędkościami, oznacza, że nigdy nie zabraknie Ci ogromnej ilości tekstu. A muzyka weterana Noriyuki Iwadare jest, jak można się było spodziewać, bardzo klimatyczna.
Biorąc to pod uwagę, chociaż łatwo jest polecić kolekcję nowym graczom, znacznie trudniej jest uzasadnić nowy zakup tym, którzy już grali w trylogię na urządzeniach mobilnych lub Nintendo. Po pierwsze, dodatki są nieco nieliczne. Odtwarzacz muzyki i galeria sztuki to miłe bonusy, ale niewiele więcej, a nowe studio animacji jest niestety dużym rozczarowaniem. Tutaj możesz łączyć tła, postacie i efekty dźwiękowe - ale nie możesz pisać własnego tekstu ani tworzyć własnych prób. To, co mogło być doskonałym narzędziem, które po kilku poprawkach mogłoby zapewnić setki, jeśli nie tysiące godzin rozrywki, kończy się małym rozproszeniem, którym męczysz się już po kilku minutach.
Jak już wspomniano, Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy wygląda całkiem pięknie, ale wynika to bardziej z oryginalnego projektu niż jakichkolwiek nowych ulepszeń. Wiele tekstur wygląda na surowe i rozpikselowane, a nie trzeba mieć oka Wrighta do szczegółów, aby zdać sobie sprawę, że Capcom był niechlujny w polerowaniu. Rozczarowujące jest również to, że gry są zablokowane do 30 klatek na sekundę - nawet na PC i nowszych konsolach. Można by pomyśleć, że nie ma to większego znaczenia w grach, które składają się głównie z nieruchomych obrazów i tekstu, ale niska liczba klatek na sekundę czasami powoduje nieco niestabilny obraz i sprawia, że menu nieco się przeciąga. Mówiąc o menu, gra może być dość frustrująca w nawigacji za pomocą myszy i klawiatury, ponieważ Capcom, dość zaskakująco, zdecydował się symulować ekran dotykowy, a nie rzeczywisty kursor! Na szczęście nie ma żadnych problemów, jeśli używasz kontrolera.
W szczególności dwie gry na 3DS-a zawarte w Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy zasługiwały na większą publiczność niż pierwotnie miały, gdy zostały wydane na Zachodzie jako cyfrowe pliki do pobrania. Fakt, że dostają teraz drugą szansę i że cała seria - z wyjątkiem Professor Layton vs. Phoenix Wright Ace Attorney i gier Miles Edgeworth Investigations - jest teraz dostępna na nowoczesnych platformach, jest czymś, czemu możemy tylko przyklasnąć. A za swoje 49,99 € nowi gracze otrzymują wręcz szalony stosunek jakości do ceny. Niestety, wytrawni fani serii są częstowani tylko niedrobnymi deserami, które ostatecznie pozostawiają niesmak w naszych ustach. Mamy nadzieję, że Capcom wkrótce zrehabilituje się nowym rozdziałem, ponieważ ta trylogia - pomimo ponad 80 godzin zawartości - pozostawiła nas głodnych więcej.