Po raz pierwszy saga Atelier pojawia się w Hiszpanii w hiszpańskiej lokalizacji, dzięki czemu jest bardziej dostępna dla publiczności w tym kraju i w całej Ameryce Łacińskiej. Od swoich początków pod koniec ubiegłego wieku z Atelier Marie, seria była kurą znoszącą złote jajka dla dewelopera Gusta i wydawcy Koei Tecmo. Było kilka lat, w których nie mieliśmy nowej odsłony serii, która w ciągu ostatnich dwudziestu lat doczekała się ponad dwudziestu części. Chociaż jest trzymana przez obecny trend spopularyzowany przez Hoyoverse, ta seria zawsze charakteryzowała się stylem mangi/anime dla swoich postaci i świata, a przy dzisiejszej technologii można docenić lepiej zaprojektowane światy, nawet jeśli skupimy się na tych aspektach później. Na razie przedstawiamy Atelier Yumia: Alchemik Wspomnień i Wyobrażonej Krainy.
Historia skupia się na Yumii Liessfeldt, głównej bohaterce tej części, alchemiku w świecie, w którym ta praktyka jest zakazana i uważana za tabu. Miejscem akcji jest Empire of Aladiss, które ucierpiało w wyniku kataklizmu wiele lat temu, kiedy główna bohaterka i niektórzy z jej towarzyszy byli młodsi. Chociaż Yumia jest outsiderem, chce pomóc dowiedzieć się, co stało się z imperium i w tym celu będzie musiała wykorzystać swoją alchemię, chociaż istnieje pewna niechęć, aby to zrobić. Tytuł zaczyna się in medias res, czyli w samym środku narracji naszych bohaterów, ostatecznie zrywając opowieść, bo burzy wszelkie oczekiwania wobec bohaterów: czy któryś z nich umrze, czy któryś z nich ulegnie modyfikacji ciała? Nie musisz ich o to pytać, ponieważ widziałeś ich już jakiś czas w przyszłości w taki sam sposób, jak wtedy, gdy spotkałeś ich na początku przygody.
Skupienie się na obsadzie postaci, ich interakcjach ze sobą i ze światem, jest naprawdę słabe w każdym aspekcie. Największą głębię, jaką mają, w tym głównego bohatera, mają dzięki analepsis, aby zrozumieć ich historię po tym, jak jesteś z nimi przez jakiś czas. Istnieją tylko na powierzchni i nie sprawia to, że wczuwasz się w żadną z grupy, zwłaszcza, że mają bardzo typowe historie w światach fantasy, które nie wnoszą nic nowego do gatunku. Nie będziemy ich zdradzać, aby uniknąć spoilerów. Również w odniesieniu do postaci, porozmawiajmy o ich osobowościach. To chodzące stereotypy. Wszyscy mają za sobą szereg traum, niektórzy nawet dzielą tę samą traumę, co czyni ich postaciami wyrzeźbionymi przez tragiczne życie. I można by pomyśleć, że w ten sposób mają większą głębię, że nadaje im to więcej kształtu. W odpowiednim przypadku będziesz na miejscu, ale kiedy ALL podążają za kanonem, staje się to męczące dla gracza. Poza tym każdy z nich spełnia tak silny archetyp, że wiesz, dokąd zmierzają. Bohaterka, która boi się odrzucenia, przyjaciółka, która cały czas ją wspiera, przyjaciółka, która na początku jest bardzo sztywna, a potem się rozluźnia, szaleniec, który goni za własnymi sprawami? Postacie, które znasz całe życie z anime przygodowego.
Przejdźmy do podstawowych części tej gry: walki, eksploracji, zadań i rzemiosła, wraz z ich różnymi aspektami. Zaczynając od walki, znajdziemy rozgrywkę w czasie rzeczywistym, ale z niuansami. Możesz poruszać się z pewnymi ograniczeniami w zasięgu wroga, tj. masz bliską pozycję do ataku i daleką pozycję do ataku, aby uniknąć niektórych ataków i poruszać się wokół wroga. Chociaż nie są one turowe, twoje ataki są ograniczone przez akumulatory, co sprawia, że musisz opracowywać strategię z odrobiną precyzji. Możesz wykonywać uniki, które dadzą ci pewne korzyści, ale nie ujawnimy więcej. Jest zabawnie, przynajmniej przez pierwsze kilka godzin, potem robi się trochę powtarzalny. Z każdą walką dostajesz dużo doświadczenia dla postaci, dzięki czemu awansujesz z prawie każdą walką.
Eksploracja, szczerze mówiąc, jest fajna. Jest wiele przedmiotów do zebrania, co może być nieco przytłaczające, ale sprawia, że chodzenie z miejsca na miejsce jest mniej uciążliwe (zdobycie roweru zajmuje sporo czasu i jest dość rozczarowujące). A mechanika muszkietów jest bardzo fajna, całe strzelanie w świecie fantasy jest bardzo zabawne, zwłaszcza jeśli możesz go użyć do zdobycia przedmiotów. A kule są bardzo tanie w zdobyciu. Z drugiej strony, nie jest to też duża poprawa do dogłębnego zbadania, więc może to być nieco frustrujące. Misje w grze są dość nudne, ale jest to zgodne z historią, która cierpi na to samo. Są bardzo płaskie i przypominają zadania, poruszając się tam iz powrotem, z dużymi odległościami między nimi, aby zrobić to, co każe ci boss. Istnieje wiele zadań pobocznych, niektóre z nich polegają na spędzeniu większej ilości czasu z towarzyszami, inne na zabawie jako dostawca z NPC. I wreszcie rzemiosło. Nie wiem, czy to tylko ja, nie rozumiałem tego zbyt dobrze, ale czasami jest to bardzo mylące, dlaczego robisz to, o co prosi cię gra. Używasz przedmiotu o lepszym rezonansie, który daje ci więcej atrybutów, aby stworzyć kolejny artefakt, którego nie używasz bezpośrednio. To dziwne. Wydaje mi się, że po prostu nie do końca to do mnie dotarło.
Przejdźmy do grafiki i projektu. Graficznie nie ma żadnych ale, graliśmy w nią przed premierą, co może powodować drobne błędy w teksturach i kamerze, która nie do końca dostosowuje się do niektórych zamkniętych lokacji. Zakładamy, że zostanie to naprawione w dniu premiery. Wydajność tytułu jest dobra, generalnie bez opóźnień podczas gry w trybie "Jakość" na PlayStation 5. Styl anime jest dość korzystny dla światów fantasy, zwłaszcza przy obecnym boomie na serie anime, takie jak Frieren, które przywróciły zainteresowanie tymi światami. Projekt świata jest ładny, widzisz całkiem fajną scenerię. Problem polega na tym, że czujemy się, jakbyśmy grali w inną grę, nie ma osobowości, która by się wyróżniała. Jeśli chodzi o postacie, to nie mają one wyróżnika, co prawda projekty są dobrze wykonane i bardzo dobrze zaimplementowane w grze, ale pojawia się kolejny problem. Postacie męskie są fajne i tajemnicze, bardzo stereotypowe, ubrane od góry do dołu, a postacie kobiece podążają za prototypami anime przygodowego, towarzyską dziewczyną i przyjaciółką wszystkich, starszą i sugestywną kobietą w swoich ubraniach i mowie oraz introwertyczną i lękliwą dziewczyną, którą chcą chronić. Seksualizacja postaci kobiecych jest również bardzo obecna. Bardzo krótkie spódniczki dla żądnej przygód kobiety, niektóre z dużym biustem? Na domiar złego zostawiamy Wam zdjęcie kostiumów z DLC, abyście sami mogli je ocenić. Jest to często to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w japońskich grach, ale to powinno się trochę zmienić.
Na koniec ścieżka dźwiękowa. Ścieżka dźwiękowa gry jest całkiem dobra i ma dobrą wierność temu, co widzisz na ekranie, dzięki czemu zwiększa wrażenia z gry. Sekwencja otwierająca, która odtwarza się za każdym razem, gdy zaczynasz grę, zawiera piosenkę, która bardzo dobrze pasuje do stylu gry i sprawia, że chcesz zostać i posłuchać jej przed rozpoczęciem gry. Podczas sesji rozgrywki muzyka dobrze akompaniuje historii, więc to duży plus. W grze dostępne są tylko japońskie głosy, choć ze świetną obsadą głosową dla postaci, niektóre z dobrze ugruntowanymi karierami i świetnymi postaciami z anime, więc jeśli jesteś konsumentem tego medium, niektóre z ich głosów będą ci znane.
Podsumowując, jest to tytuł, który nie przypadł nam do gustu. Znaleźliśmy więcej słabych stron niż mocnych stron w jego cechach, zwłaszcza w narracji, której raczej brakuje. Dla swojej grupy docelowej może to być dobry wybór, ale dla przeciętnego użytkownika jest to tytuł, w którym nie znajdziesz tego, czego oczekujesz. Zachęcamy do spróbowania, aby wyciągnąć własne wnioski!