Polski
Gamereactor
recenzje
Citadelum

Citadelum

Najbardziej ambitny tytuł Abylight udoskonala i rozszerza formułę budowania miast, aby zaoferować solidne wrażenia dla jednego gracza.

HQ

Śledzę rozwój Citadelum od... cóż, skoro sam Abylight zaprezentował go wyłącznie Gamereactorowi na targach Gamescom 2023. Wtedy gra nie miała nawet ostatecznej nazwy, ale w ciągu ostatniego roku Citadelum rozprzestrzeniła swoje rodzące się imperium wśród społeczności entuzjastów gier menedżerskich, a teraz jej legiony są gotowe do działania. A prawda jest taka, że większość tytułów blednie w porównaniu z widokiem ich banerów na horyzoncie.

Zacznijmy od początku. Citadelum to kolejny krok w skali i ambicjach zespołu Abylight-Barcelona, studia specjalizującego się w grach menedżerskich. Mówię o kolejnym kroku, ponieważ ta pozornie starożytna rzymska gra o budowaniu miast ukrywa również systemy handlu i podbojów, których możemy się spodziewać w tytułach strategicznych, takich jak Civilization. Wspomniałem o skali i ambicjach, ponieważ, no cóż, jest tak wiele systemów, które muszą ze sobą współpracować, aby przejść od nędznej wioski nad rzeką do gigantycznego miasta, z którego legiony będą paradować na podbój świata, że można je uznać tylko za godne Cezara.

Citadelum

Najlepszym sposobem na zapoznanie się z grą jest zanurzenie się od razu w kampanii Citadelum, która składa się z 10 poziomów lub scenariuszy rozmieszczonych w całym Imperium pozostawionym przez Juliusza Cezara po jego śmierci. Choć narracja nie ma w tej historii większego znaczenia, to w kampanii wcielamy się w Gajusza Oktawiusza, adoptowanego syna Cezara, który musi zemścić się na zabójcach ojca i stawić czoła samemu Markowi Antoniuszowi wzdłuż i wszerz Imperium, od Murów Rzymu po pustynie Equipo i ostatecznie w kampanii w Hiszpanii.

To jest reklama:

Jak mówię, to nie historia jako taka jest ważna, ponieważ nie ma żadnych dialogów ani interakcji między postaciami. Aby ukończyć misję, musisz tylko wypełnić cele, nic więcej.

Cóż, nie będzie to łatwe, ale na szczęście sama kampania Citadelum jest zaprojektowana jako świetna Tutorial Mode, w której nauczysz się podstaw. Przede wszystkim każda rzymska willa zaczyna się od umieszczenia Forum, które będzie centralnym rdzeniem, z którego będą się rozgałęziać drogi i rozgałęziające się drogi. Aby dobrze wystartować, budujemy nasze pierwsze domy dla plebsu, robotników, którzy będą pielęgnować całe rolnictwo i przemysł, od rolnictwa po rzemiosło, edukację i medycynę. Dla wszystkich z nich będziemy musieli zapewnić wystarczającą ilość żywności, ustanawiając strefy uprawy, doprowadzając wodę za pomocą akweduktów i ustawiając regularne systemy przeciwpożarowe i biura inżynierów, aby wszystko działało.

CitadelumCitadelum

Ale żadne imperium nie może być utrzymane przez samych plebsów i pełne spiżarnie. Bierze się denary (lub sesterców, nie pamiętam teraz), a te uzyskuje się poprzez pobieranie podatków od patrycjuszy (którzy nie pracują, ale muszą być zadowoleni z płacenia) lub poprzez ustanawianie szlaków handlowych z innymi miastami.

To jest reklama:

Do tej pory wydaje się to proste, ale tutaj uprościłem niezliczoną ilość systemów, które muszą być utrzymywane w równowadze i dobrze prosperować, aby miasto mogło prosperować. Podstawową i najważniejszą rzeczą jest regularne dostarczanie podstawowych usług, takich jak woda (poprzez budowę akweduktów i zbiorników wodnych), a także koszar przeciwpożarowych, biur inżynierów, magazynów, targowisk, szkół, gabinetów lekarskich i, krótko mówiąc, wszystkiego, czego może potrzebować mieszkaniec z I wieku p.n.e. Ponadto wszystko musi być odpowiednio połączone i zorganizowane po obu stronach dróg, z wystarczającą atrakcyjnością lub komfortem dla mieszkańców oraz z wystarczającą ilością miejsca między mieszkaniami a zakładami produkcyjnymi, aby wszystko mogło funkcjonować i prosperować.

Wraz z rozwojem miasta i wzrostem poziomu dobrobytu będziesz musiał również budować i utrzymywać sposoby na rozrywkę mieszkańców, takie jak teatry, biblioteki i świątynie, w których można oddawać cześć bogom. Rzymski Panteon będzie bardzo uważny na tę część, a każde bóstwo wymaga należnej mu uwagi i ofiar lub uroczystości. Jeśli są przychylni, bogowie mogą zapewnić dodatkowe zasoby w potrzebie, szczęściu lub armii. Ale jeśli czczysz jednych bogów, a zaniedbujesz innych, mogą oni zstąpić na ziemię i spustoszyć twoje miasto głodem i ogniem. Nie jest to najbardziej złożony system w Citadelum, ale dodaje dodatkową warstwę złożoności do projektowania zrównoważonej gospodarki i, jeśli to konieczne, zwiększa twoją żądzę podboju.

CitadelumCitadelum

Nadejdzie czas, kiedy autarkia nie będzie działać i niektóre materiały czy produkty trzeba będzie sprowadzać z innych odległych miast, tworząc szlaki handlowe. Dzięki nim możesz również pozbyć się części nadwyżki i zarobić trochę pieniędzy, ale najczęściej eksploracja mapy świata postawi na twojej drodze wrogie armie i wtedy przemawiają miecze.

Walka to kolejna warstwa systemu budowania miast w Citadelum. Gdy już zaczniesz budować wojska (co, nawiasem mówiąc, wymaga do tego kilku dedykowanych infrastruktur i branż, co znacznie wpłynie na postęp miasta), możesz zorganizować je w legiony, aby zaangażować się w bitwę. Jest to uproszczony system, z automatycznymi bitwami i tylko kilkoma typami jednostek, ale po raz kolejny jest to nowa przestrzeń dla studia do testowania i rozszerzania swojej formuły. Być może brakowało mi większej różnorodności jednostek, ale przypuszczam, że mogłoby to jeszcze bardziej skomplikować zarządzanie zasobami i wstrząsnąć całym domkiem z kart.

CitadelumCitadelum

Podczas gdy kampania i edytor map niestandardowych oferują wiele godzin wyzwań w Citadelum, to właśnie zawartość tworzona przez społeczność jest tym, co widzi najjaśniejszą przyszłość dla gry. Podobnie jak w przypadku One Military Camp, testerzy regularnie przekazują deweloperom informacje zwrotne i chociaż teraz nie ma prawie żadnych map i misji tworzonych przez użytkowników, każda z nich, którą widziałem, ma unikalny zwrot. Widziałem nawet taki, w którym użytkownik zmodyfikował środowisko i kolory mapy, jakby to był obcy świat. Nie wspominając już o szczegółach związanych z lokalizacją gry na kilka języków... w tym klasyczna łacina.

Dzięki skrupulatnemu, skomplikowanemu, a jednocześnie stabilnemu systemowi zarządzania, Citadelum obiecuje fanom budowania miast i tytułów menedżerskich kilka godzin zabawy. Najbardziej żałuję, że nie ma opcji multiplayer, aby rywalizować z imperiami moich znajomych, ale kreacje, które możemy pobrać z Steam Workshop rekompensują to. Nadszedł czas, aby ukoronować nowego Cezara.

CitadelumCitadelum
08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Złożone i wciągające systemy budowania i zarządzania. Bitwy i system przychylności bogów dodają innego akcentu.
-
Brak trybu wieloosobowego. Mile widziana byłaby większa różnorodność jednostek bojowych.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

Citadelum Score

Citadelum

RECENZJA. Przez Alberto Garrido

Najbardziej ambitny tytuł Abylight udoskonala i rozszerza formułę budowania miast, aby zaoferować solidne wrażenia dla jednego gracza.



Wczytywanie następnej zawartości