Polski
Gamereactor
recenzje
Clair Obscur: Expedition 33

Clair Obscur: Expedition 33

Nadchodzi jutro, a Sandfall Interactive daje mi nadzieję na lepszą przyszłość.

HQ

Clair Obscur: Expedition 33 to jeden z najwspanialszych przykładów na to, że gra spełnia oczekiwania i z łatwością przekracza oczekiwania, jakie pamiętamy w ostatnich latach. Grę stworzyło około trzydziestu osób. To ułamek liczby pracowników, którzy pracują obecnie nad większością gier AAA. Można by się spodziewać skrótów, ale Sandfall chciało pokazać, że nie potrzebuje żadnego z nich i podważyć nasze wyobrażenia o tym, co może osiągnąć mniejszy zespół.

Dzięki czystej przekupności i ambicji, Clair Obscur: Expedition 33 właśnie to robi. Założenie, fabuła, wyjątkowa oprawa wizualna łącząca się z zniewalająco piękną ścieżką dźwiękową, a wszystko to z pętlą rozgrywki Sekiro i JRPG, która okazuje się równie satysfakcjonująca, jak wygląda w zwiastunach. To gra, która sprawia wrażenie, jakby przeskoczyła z marzeń o demonstracji technologicznej do naszego życia i konsekwentnie powala mnie na kolana w godzinach, które z nią spędziłem.

Clair Obscur: Expedition 33Clair Obscur: Expedition 33

Kiedy po raz pierwszy miałem okazję sprawdzić tę grę w zeszłym roku, nie miałem żadnych rąk, co spowodowało, że zacząłem kwestionować pętlę opartą na unikach i parowaniu, co zostało w dużej mierze ztrywializowane przez doświadczenie gracza demonstracyjnego. Jest to chleb powszedni bitwy w Clair Obscur: Expedition 33, ponieważ chociaż możesz wygrać w wojnie na wyczerpanie na łatwiejszych poziomach trudności, tracisz to, co naprawdę sprawia, że walka błyszczy, jeśli zrezygnujesz z jej aktywnego elementu. Niewiele gier zbliża się do satysfakcji z zostania bogiem parowania w Sekiro: Shadows Die Twice, ale Clair Obscur: Expedition 33 dumnie stoi obok niego. Animacje walki są spektakularne, wszechstronne, dynamiczne i płynne z wystarczającą ilością efektów, abyś poczuł się, jakbyś nie nacisnął tylko jednego przycisku, aby stworzyć taką rzeź.

To jest reklama:

Ale kiedy czas zwalnia, a ty dostajesz potężny kontratak dzięki własnym umiejętnościom i wyczuciu czasu, uderzenie wydaje się o wiele cięższe, pozwalając na chwile, w których czujesz, że naprawdę przekroczyłeś człowieczeństwo, wychodząc z potyczki z bossem bez zadrapania. Głębia walki wykracza daleko poza zwykłe naciśnięcie odpowiedniego przycisku we właściwym czasie, jednak podobnie jak w przypadku Pictos, atrybutów i punktów Lumina, możesz dowolnie budować każdego członka Ekspedycji 33 według własnego uznania. Drzewka umiejętności wskazują ci określone kierunki, więc nie musisz drapać się po głowie. Lune może na przykład specjalizować się w używaniu określonego rodzaju zaklęć żywiołów, a Sciel może działać jako bufor dla drużyny. Przekopywanie się przez tę różnorodność jest świetną zabawą, nawet jeśli czasami wydaje się, że jest trochę za dużo Pictos, a niektóre są wyraźnymi zwycięzcami nad innymi.

Clair Obscur: Expedition 33

Poza niszczeniem różnorodnych armii Nevronów stworzonych przez Lakierniczkę, w Clair Obscur: Expedition 33 jest mnóstwo do eksploracji. Świat jest podzielony na dwie mapy. Świat jest ogromny i pozwala na pokonywanie dużych odległości z pomocą masywnego balonowego człowieka Esquie, który przenosi Cię do mniejszych, bardziej szczegółowych obszarów, w których nie ma mapy ani kompasu i musisz polegać na własnym sprycie. Eksploracja jest niesamowicie satysfakcjonująca w Clair Obscur. Zawsze znajdzie się jakiś zakątek lub ścieżka, na którą warto zwrócić uwagę, z zagadkami, dziennikami z innych ekspedycji i nie tylko. Zgubienie się zarówno w świecie, jak i poziomach to zawsze przyjemność, głównie ze względu na zapierającą dech w piersiach grafikę rozsianą po całej grze. Ponownie, mam wrażenie, że wspaniałe demo technologiczne lub pojedynczy grafika koncepcyjna stały się pełną przygodą i trudno mi zrozumieć, jak to zrobił tak mały zespół. Styl wizualny utrzymuje realizm zmieszany z dziwnością świata Clair Obscur, który jest po prostu tak zaślepiający. Raz po raz rozglądałem się po otoczeniu na nowym poziomie, przesuwając się po nim powoli, jakbym grał w demo na scenie E3.

Doskonałość w oprawie wizualnej jest dopasowana, a może nawet przewyższona przez dźwięk w Clair Obscur: Expedition 33. Ścieżka dźwiękowa jest jak słodki miód wlewany do ucha - bez lepkości - a gwiazdorska obsada głosowa daje z siebie wszystko w tej historii, aby nadać jej wagę i emocje, których potrzebowała, aby odnieść sukces. Narracja Clair Obscur: Expedition 33 wydaje się być sercem całej gry i na szczęście spełnia warunki intrygi, która po raz pierwszy pojawiła się w jej koncepcji. Sandfall Interactive było bezkompromisowo odważne w tej historii, stojąc mocno przy swojej wizji i dostarczając coś, co wydaje się całkowicie wyjątkowe. To, co zaczyna się jako proste zadanie pokonania opresyjnej istoty, która zmusza wszystkich do umierania w młodym wieku, skręca w kierunku, o którym nigdy byś nie pomyślał, utrzymując historię na pierwszym planie, a nie tylko coś, do czego wracasz od czasu do czasu po wyczyszczeniu całej pobliskiej zawartości pobocznej.

To jest reklama:
Clair Obscur: Expedition 33Clair Obscur: Expedition 33

Nie oznacza to, że zawartość poboczna jest nudna. Wcale tak nie jest. Spodziewałem się kilku dodatkowych bossów, być może dziwnego nowego poziomu rozsianego tu i ówdzie. Nie spodziewałem się serii minigier plażowych, pobocznego zadania polegającego na wytropieniu zagubionych małych marionetek znanych jako Gestrale i niekończącej się wieży. To właśnie te rzeczy, w połączeniu z doskonałymi wrażeniami z reszty gry, wznoszą Clair Obscur: Expedition 33 z nasyconych wód dzisiejszych wydań gier na uświęconą ziemię. Jest dla swojego stylu RPG tym, czym Baldur's Gate III był dla gier cRPG. Gdybym miał wskazać kilka drobnych problemów, byłbym w stanie zwrócić uwagę tylko na pomniejszych wrogów, którzy stają się trywialni w miarę postępów, a gdy bitwy z bossami stają się coraz bardziej epickie i wspaniałe, zabijanie piechurów zaczyna coraz bardziej przypominać, cóż, robotę, jak sądzę. W przeciwnym razie nie możesz prosić o więcej od Sandfall Interactive.

Clair Obscur: Expedition 33 to niesamowita gra, która ustanowiła nowy standard dla gier RPG, ambicji mniejszych zespołów i ogólnie doświadczeń AAA. To łatwy kandydat na grę roku, jeśli kiedykolwiek ją widziałem. Mistrzowska historia zrodzona z wyjątkowego konceptu. Walka, która wydaje się tak epicka i satysfakcjonująca, jak wydaje się wyglądać grafika, osadzona na tle jednej z najbardziej pamiętnych ścieżek dźwiękowych ostatnich lat sprawia, że Clair Obscur: Expedition 33 jest to gra, której nie mogę nie polecić. Sandfall Interactive dostarczyło coś naprawdę wyjątkowego, co, miejmy nadzieję, doprowadzi do eksplozji inspiracji w całej branży.

09 Gamereactor Polska
9 / 10
+
Satysfakcjonująca walka, mistrzowska fabuła, piękna ścieżka dźwiękowa i grafika, świetna zawartość poboczna
-
Główna pętla może stać się nieco trywialna, przeciążenie łupami, które mogą zaśmiecać menu
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości