W zeszłym miesiącu w Bilbao mieliśmy zaszczyt uczestniczyć w panelu zorganizowanym przez Croteam Davora Hunskiego i Damjana Mravunaca, którzy podzielili się wieloma interesującymi spostrzeżeniami na temat tworzenia ich wysoko cenionych łamigłówek pierwszoosobowych, The Talos Principle i The Talos Principle 2.
Rozmowa była częścią BIG Conference 2024, gdzie mieliśmy również okazję spotkać się z Hunskim w poniższym wywiadzie, który przerodził się w głęboką, wyczerpującą rozmowę, w której dyrektor kreatywny stał się jeszcze bardziej szczegółowy i osobisty".
Początki Zasady Talosa sięgają szczęśliwego przypadku, kiedy Hunski eksperymentował z pomysłami na Serious Sam. Początkowo skupiał się na rozwiązaniu odwiecznego tropu zagadki mechaniki "klucz i drzwi", która jest podstawą wielu gier, takich jak DOOM czy Zelda, i szukał bardziej interesującego sposobu na spełnienie tej funkcji. Jak sam opisuje:
"Próbowałem wymyślić, jak rozwiązać problem konieczności lub potrzeby znalezienia jakiegoś klucza i otwarcia drzwi... Nie chcieliśmy robić typowego niebieskiego klucza i niebieskich drzwi"
Te eksperymenty doprowadziły do opracowania podstawowej mechaniki łamigłówek, która położyła podwaliny pod Zasadę Talosa. To, co zaczęło się jako mały projekt poboczny, szybko przekształciło się w coś znacznie większego, a zespół odkrył, że gracze doceniają wyzwanie polegające na łączeniu mechanik w nieoczekiwany sposób. "Ludziom podobały się one najbardziej" – wspomina Hunski, podkreślając, jak eksperyment przerodził się w grę definiującą gatunek. W miarę udoskonalania koncepcji zespół opracował bardziej złożone systemy, takie jak siatka laserowa i łamigłówki oparte na czasie, które dobrze ze sobą współpracowały, tworząc bardziej solidny system łamigłówek. Szeroko zakrojone testy rozgrywki, w tym testy z botem, jeszcze bardziej udoskonaliły mechanikę.
W wywiadzie, który można obejrzeć z lokalnymi napisami, Hunski wyjaśnia również, że stworzenie sequela tak wyjątkowej gry było trudną i odważną decyzją, a zespół potrzebował prawie pięciu lat na opracowanie historii, mechaniki rozgrywki i grafiki, aby upewnić się, że są gotowi na kontynuację.
Ale, naturalnie, chcieliśmy też podejść do tej dyskusji filozoficznie.
Już dziesięć lat temu zespół Croteam zmagał się z implikacjami sztucznej inteligencji w społeczeństwie i posłużył jako narzędzie do zbadania tych tematów. Zastanawiając się nad dystopijną naturą sztucznej inteligencji zarówno w fikcji, jak i w rzeczywistości, Hunski mówi: "Zawsze myśleliśmy, zwłaszcza w latach 90. i 2000., że niesprawiedliwe jest nie dostrzeganie pozytywnej strony przyszłości, ludzkości i sztucznej inteligencji". Podczas gdy wielu przedstawia sztuczną inteligencję jako zagrożenie, zasada Talos zmusiła graczy do rozważenia potencjału sztucznej inteligencji w ulepszaniu cywilizacji i kultury.
Dziś, gdy sztuczna inteligencja jest bardziej palącym problemem niż kiedykolwiek, Hunski pozostaje optymistą. I dodaje: "Nie sądzę, że ludzkość powinna być przedstawiana jako coś złego, ponurego czy coś w tym rodzaju. Myślę, że nasza historia mówi, że jesteśmy dobrym gatunkiem na tej planecie i że jesteśmy w stanie przezwyciężyć nasze problemy". Wraz z ewolucją sztucznej inteligencji CCO wyobraża sobie przyszłość, w której technologia, taka jak ta badana w The Talos Principle, może być postrzegana jako narzędzie postępu, a nie zwiastun zagłady, co sugeruje, że gry mają obowiązek odkrywania tych złożoności i zachęcania graczy do krytycznego myślenia o przyszłości.
"Na przykład my w Croteam kłócimy się o coś. Ja myślę A, ty myślisz B, prawda? I musimy zdecydować, co będziemy robić. Ale w momencie, kiedy zdecydujemy, okej, to ty decydujesz, przejdziemy do B, prawda? Od tego momentu B będzie moim zdaniem. Cóż, nie moja opinia, ale dam z siebie wszystko, aby pomóc ożywić B, Twoją opinię w życie. Więc to nie jest tak, że chcę narzucać swój pogląd na rzeczy".
Omawiając projekt gry, Hunski podkreśla, jak ważne jest, aby umożliwić graczom podejście do kwestii filozoficznych z wielu perspektyw, a nie narzucać jeden światopogląd. Opisuje ich podejście jako oferowanie graczom szansy na wyrobienie sobie własnych opinii, uznając złożoność sztucznej inteligencji i filozofii bez wymuszania jakichkolwiek wniosków. Ta filozofia zachęcania do eksploracji i krytycznego myślenia rezonuje w projekcie gry, zapraszając graczy do odkrywania własnych odpowiedzi na pytania stawiane przez narrację.
Czy grałeś w The Talos Principle 1 lub 2? Jak długo będziemy musieli czekać na The Talos Principle 3? A jak myślisz, co pokryje swoją narracją sci-fi? Zostaw komentarz poniżej.