Kiedy odwiedziłem EA w lipcu, aby uzyskać aktualne informacje na temat tego, co będzie oferowane w EA Sports FC 25, obiecano mi wiele aktualizacji i ulepszonych elementów. Chociaż nadal istnieje charakterystyczna dla serii znajomość, z pewnością w tegorocznej odsłonie jest kilka bardzo potrzebnych i mile widzianych nowych funkcji.
Dwie koncepcje, którym EA poświęciło najwięcej czasu w tym roku, Rush i FC IQ, to dwa udane przykłady znaczących i pozytywnych innowacji. Oba są dodatkami, które sprawiają, że gra jest lepsza, ale są one powstrzymywane przez błędy i bardzo powolne menu, co sprawia, że naprawdę wydaje się, że znów jest to podrasowany tytuł FIFA. Ale tak czy inaczej, zacznijmy od tego, co uważam za najlepszą rzecz w całej grze: Rush.
EA przyjrzało się liczbom i stwierdziło, że Volta nie jest już warta posiadania i że zamiast tego chcieli gry społecznościowej. Doprowadziło to do narodzin Rush, trybu pięciu na pięciu (w którym bramkarz jest sterowany komputerowo) na mniejszym boisku, ale z taką samą mechaniką gry, jak w zwykłych meczach. Wielu obawiało się, że będzie to Volta 2.0, ale na szczęście tak nie jest, ponieważ zamiast uczynić z tego osobny tryb gry, został on zintegrowany z każdym trybem gry, niezależnie od tego, czy jest to Ultimate Team, Career Mode czy Clubs.
Gra z przyjaciółmi jest wyraźnie przyjemniejsza, do czego została zaprojektowana, ale możesz też wpaść z nieznajomymi, jeśli chcesz grać online, jednak warto spodziewać się dużej frustracji, ponieważ wielu graczy odbiera piłkę, odmawia podania lub wycofuje się w obronie. Ponieważ jednak Rush nie ma żadnych stałych pozycji, jeśli chcesz grać jako boczny obrońca, nie jesteś skazany na pozostanie na defensywnych skrzydłach i cierpliwe czekanie, aż przeciwnik przyjdzie do ciebie. Możesz biegać w dowolny sposób, co prowadzi do bardzo pofałdowanego doświadczenia, w którym akcja rozgrywa się na całym boisku.
Mecze trwają siedem minut, a czas jest zatrzymywany za każdym razem, gdy piłka nie jest w grze. Aby sprawić, że będzie to nieco różniło się od zwykłych meczów 11 na 11, w zasadach jest też kilka innych małych dziwactw, ponieważ zamiast kick-offów na początku meczu, piłka jest wtaczana z boku i jest sprint, Rush, aby dostać się do piłki jako pierwszy. Zasadniczo pomyśl Rocket League, ale z toczącą się piłką. Tak, spalony nadal istnieje, ale teraz jest to ostatnia tercja boiska, a nie z linii środkowej, a rzuty karne są bardziej podobne do tego, co jest stosowane w amerykańskiej MLS, gdzie zawodnik biegnie z piłką od linii środkowej. Poza tym, jeśli wykonasz naprawdę brzydki wślizg, nie dostajesz czerwonej kartki, dostajesz niebieską, co sprawia, że przez minutę siedzisz przy linii bocznej i myślisz o swoich grzechach. Bez wątpienia Rush to najlepsza rzecz, jaką EA dodało do EA Sports FC, a jeśli o to chodzi, FIFA, od lat, jest to najfajniejsza część tegorocznej gry i wyobrażam sobie, że będzie to jeden z najczęściej granych trybów ogólnie. Jednak bardzo ważne jest, aby EA aktualizowało to, aby ludzie się tym nie zmęczyli, ponieważ brakuje elementu rankingowego.
Inną ważną wiadomością jest FC IQ, czyli system, który kontroluje zachowanie graczy, gdy nie mają piłki. Każdy zawodnik ma teraz swoją rolę, którą dla środkowego pomocnika może być na przykład Box-to-Box lub Playmaker. Wszystkie te role skutkują różnymi wzorcami poruszania się zawodników, więc obrońca z rolą ataku często wbiega na boisko, zapewniając większe wsparcie w grze ofensywnej, ale pozostawiając pustą przestrzeń w obronie. Dla doświadczonych graczy różnica będzie zauważalna w porównaniu z tym, jak działały poprzednie gry, jednak myślę, że ci, którzy nie grają co roku, nie zauważą tego tak bardzo. Jest to w jakiś sposób zarówno duży dodatek, jak i ledwo zauważalny dodatek, w zależności od tego, jak bardzo skupisz się na tej konkretnej rzeczy.
Istnieją trzy poziomy tego, jak dobry jest gracz w każdej roli. Mogą pełnić podstawową rolę, co oznacza, że mogą ją odgrywać, ale nie są w niej zbyt dobrzy, a następnie dodają do tego, że wszyscy gracze mają Role+, czyli rolę, w której czują się komfortowo i w której osiągają najlepsze wyniki, a na koniec jest też Roll++ i jest to wyłącznie dla najlepszych graczy. Na przykład Jude Bellingham ma Playmaker++ jako ofensywny pomocnik, gdzie dodatkowy znak plus zapewnia lepszą mobilność i umiejętności w tej roli. To wszystko jest dodatkiem do Playstyles, które zostały dodane w zeszłym roku, z tą różnicą, że Playstyles określają zachowanie gracza z piłką, podczas gdy Roles robią to samo bez piłki.
Zarówno Rush, jak i Roles są dostępne we wszystkich trybach gry. W dawno zapomnianym Career Mode, Rush jest używany w zajęciach młodzieżowych, gdzie co trzy miesiące możesz rozegrać turniej młodzieżowy w tym trybie pięciu na pięciu, który pozwala zarówno sprawdzić swoje talenty, jak i zwiększyć ich umiejętności w zależności od tego, jak dobrze poradzisz sobie w turnieju trzymeczowym. To pierwszy raz, kiedy Academy jest grywalny, a dzięki temu, co EA nazywa "technologią czaszki", ci nastolatkowie nie wyglądają już jak 30-latkowie z brodami i zmarszczkami, ale jak prawdziwi nastolatkowie. Do 16 roku życia będą również rosły i przybierały na wadze, a ich ostateczny, dorosły wygląd nadchodzi, gdy zostaną powołani do drużyny seniorskiej. Aha, system skautingu został również rozszerzony, dzięki czemu teraz można skautować w 160 różnych krajach.
Wspaniałym nowym dodatkiem do Career Mode jest to, że można teraz zarówno grać, jak i zarządzać kobiecą piłką nożną. Dostępnych jest pięć różnych lig oraz Champions League, a zarządzanie drużyną kobiecą to zupełnie inne doświadczenie, ponieważ ekonomia jest wyjątkowa. Pieniądze dostępne na transfery są znacznie mniejsze, ale jednocześnie pensje są również skonstruowane w inny sposób niż w męskiej piłce nożnej. Możliwe jest przeskakiwanie między piłką nożną kobiet a piłką nożną mężczyzn w tej samej karierze, więc jeśli chcesz spróbować przełączyć Jonasa Eidevalla z trenowania Arsenal kobiecej drużyny na męską, możesz to zrobić.
Możesz także zagrać jako jeden z kilku wybranych kultowych graczy w Career Mode, potencjalnie zaczynając od Davida Beckhama w lokalnym klubie, jeśli masz na to ochotę. Niestety nie jest to tak interesujące, jak się wydaje. To, co brzmi bardzo interesująco, nie zostało jeszcze zaimplementowane, ponieważ jest to konfiguracja scenariuszy, taka jak gry F1 Manager, w których korzystając z prawdziwych punktów w sezonie, możesz spróbować swoich sił w kolekcji konkretnych scenariuszy. Być może drużyna zwolniła swojego menedżera, pozostawiając cię z przejęciem i próbą uratowania sezonu lub zapobieżenia spadkowi. Alternatywnie, być może ktoś strzelił trzy gole w tym samym meczu, a Twoim zadaniem jest powtórzenie tego imponującego zadania. Niestety, ta funkcja nie jest jeszcze dostępna.
W Ultimate Team większość rzeczy pozostaje taka sama. Dostępna jest również integracja Rush, w której możesz wybrać jednego ze swoich graczy i sparować się z czterema innymi. Aby zachować świeżość, wymagania gracza zmieniają się co jakiś czas, na przykład czasami możesz używać tylko graczy z maksymalną liczbą 79 atrybutów, a innym razem gracze nie mogą mieć większej prędkości niż określony wynik. To tutaj spędzę większość czasu w tegorocznych rozgrywkach, bez presji wygrywania meczów, grając fajny i szybki futbol, sfrustrowany zawodnikami, którzy nigdy nie podają piłki lub zawsze są na spalonym.
EA obiecało, że w tym roku będzie więcej Evolutions, co było zeszłorocznym wielkim hitem. Tutaj możesz wziąć jednego ze swoich zawodników i ulepszyć go pod kątem określonych cech, co sprawia, że budowanie zespołu jest bardziej zróżnicowane i przyjemniejsze jest budowanie drużyny na określony temat, na przykład całej drużyny graczy z twojego kraju.
Przeskocz do trybu online Clubs, w którym musisz zebrać grupę przyjaciół lub nieznajomych, aby stworzyć klub i rywalizować w trybie, który nie różni się zbytnio od zeszłego roku. Duże różnice są głównie kosmetyczne. Cranium Technology poprawił wygląd spersonalizowanych graczy i możesz długo majstrować, aby uzyskać idealnego gracza. Jeśli chodzi o rozgrywkę, w tym momencie najważniejszą rzeczą jest to, że teraz możliwe jest ponowne spadnięcie z dywizji, więc jeśli grasz źle i przegrywasz zbyt dużo, w końcu będziesz zmuszony zagrać w meczu o spadek z klubem na podobnej pozycji. Przegrany przechodzi o jeden poziom niżej, podczas gdy zwycięzca pozostaje.
Na boisku FC IQ oczywiście przyczyniło się do poprawy atmosfery, ale od zeszłego roku nastąpiła również dopracowanie gry podaniami. Teraz wydaje się to bardziej realistyczne niż wcześniej i nie możesz trafić podań po obróceniu się o 180 stopni do zawodnika, którego nawet nie widzisz. Podania jako takie mają zwiększone ryzyko, że zamiast tego trafią do przeciwników, ale dotyczy to również zwykłych podań. Precyzja ze strony zawodnika musi być lepsza niż wcześniej, a zawodnicy z lepszymi umiejętnościami podań mają większe szanse na trafienie tych kluczowych podań, tak jak powinny.
EA Sports FC 25 jest lepszą grą niż FC 24 była w wielu obszarach i wskaźnikach, gdzie wiele zostało poprawione, a dodanie Rush jest absolutnie punktem kulminacyjnym. Nie mogę jednak przymykać oczu na problemy techniczne. Gra ma więcej błędów, niż pamiętam, menu są bardzo powolne, a także widziałem, jak ludzie otrzymują całkowicie czarne ekrany, gdy wchodzą do meczów w niektórych trybach gry. Są to rzeczy, które rujnują wrażenia z gry w to, co poza tym jest dobrą grą w piłkę nożną.