Polski
Gamereactor
recenzje
Elden Ring

Elden Ring: Cień Erdtree

FromSoftware przeszło samo siebie z mistrzowską ekspansją.

HQ
HQ

Nie wiem, czy Miyazaki celowo kłamał, gdy stwierdził w wywiadzie, że Kraina Cienia, w której rozgrywa się akcja rozszerzenia Shadow of the Erdtree, jest mniej więcej wielkości obszaru Limgrave z Elden Ring. W tym ponurym nowym świecie, w którym ogromny, chorobliwie wyglądający Scadutree jest stałym symbolem nieładu i rozkładu świata, twój Tarnished będzie eksplorował zupełnie inne biomy i dwa nowe lochy - oba są jednymi z najlepszych dzieł FromSoftware.

Pod względem ilości lądu, po którym można przejechać na naszym ulubionym koniu wszech czasów, Torrent, Kraina Cieni nie jest nawet zbliżona do rozmiaru głównej gry. Z drugiej strony, nowy świat reprezentuje inne, i moim zdaniem znacznie bardziej angażujące, podejście do projektowania otwartego świata, w którym ograniczona powierzchnia jest równoważona przez wyraźnie pionowy i znacznie bardziej nasycony treścią projekt. Gdziekolwiek się udasz, znajdziesz kuszące punkty orientacyjne, do których możesz się udać - mroczne fortece i zamki z wieżami i iglicami wijącymi się ku niebu, głębokie wąwozy z lśniącymi rzekami i ciemnymi lasami oraz gigantyczną, postrzępioną górę, o której po prostu wiesz, że jest domem dla śmiertelnego smoka. Ale dotarcie do tych punktów orientacyjnych nie zawsze jest proste. Jasne, często są wyraźne główne drogi, którymi można podążać, ale bardziej niż kiedykolwiek w głównej grze musisz szukać małych, pozornie nieistotnych bocznych dróg i jaskiń oraz uważać na małe półki, aby wspiąć się lub spaść po stromych zboczach i głębokich wąwozach.

Eksplorując i mapując świat, na pewno natkniesz się na więcej złotych krzyży, które oznaczają lokalizację boga Miquelli. To empatyczny brat bogini wojny, Malenii, którego ty i garstka nowych enigmatycznych postaci próbujecie wytropić. Należą do nich Leda, jedna z najwierniejszych wyznawców Miquelli, Freya, gladiatorka, która walczyła u boku generała Radahna, oraz starszy i mądry Ansbach, który jest w służbie lorda Mogha nawet po jego śmierci. Historia jest jak zawsze tajemnicza, ale podobnie jak w głównej grze, świat ma mitologiczny ciężar, który motywuje cię do próby odkrycia motywów różnych półbogów i świętych oraz ich niewidzialnych kosmicznych wpływów.

To jest reklama:
Elden Ring
Elden RingElden RingElden RingElden Ring

Nie byłby to produkt FromSoftware, gdyby eksploracja skomplikowanego, rozległego świata nie szła w parze z niezliczonymi intensywnymi bitwami, a Shadow of the Erdtree nie jest wyjątkiem. Nie bez powodu warunkiem wejścia do rozszerzenia jest pokonanie bossów Radahna i Mogha w głównej grze, a podróż do Krainy Cieni na poziomie około 150 jest zalecana, ponieważ to właśnie tam się najbardziej śmiercionośni przeciwnicy, z którymi zmierzy się twój Tarnished.

Jedną z głównych atrakcji odkrywania nowej gry FromSoftware, moim zdaniem, jest napotkanie nieznanych bossów, więc nie martw się, nie będę ich spoilerować. Mogę jednak powiedzieć, że niektórzy bossowie należą do najbardziej filmowych, jakie kiedykolwiek stworzyło FromSoftware i wystawią twoje umiejętności na próbę. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że jeden z nich (opcjonalny) jest na poziomie Malenii, podczas gdy finałowy boss jest jeszcze trudniejszy. A w przypadku ostatniego bossa muszę uczciwie przyznać, że FromSoftware przekroczyło granicę. Zacząłem się śmiać z tego, jak mało mam chwili wytchnienia między nieustannymi śmiertelnymi atakami bossa - wszystkie z ogromnym zasięgiem i obrażeniami rozpryskowymi.

To jest reklama:

Nie wstydź się więc korzystać z każdej możliwej pomocy. Masochiści mogą nalegać na powstrzymanie się od Duchowych Prochów, ale naprawdę wydaje się, że każdy boss jest zaprojektowany tak, abyś mógł z nich korzystać w szerokim zakresie. Ponadto ważne jest, aby dokładnie zbadać Krainę Cieni w poszukiwaniu nowych materiałów do ulepszeń zwanych Fragmentami Scadutree i Czcigodnymi Prochami Duchów. Pierwsza z nich zwiększa twoje własne obrażenia, jednocześnie zmniejszając ilość otrzymywanych od wrogów, podczas gdy druga robi to samo z twoimi duchowymi popiołami. Działają one tylko wewnątrz Krainy Cieni i nie trywializują głównej zawartości gry. Moją najmocniejszą rekomendacją jest ulepszanie swojego Tarnished tak często, jak to możliwe, ponieważ nawet z prawie w pełni ulepszoną postacią, normalne śmieciowe moby zabijają mnie kilkoma trafieniami.

Elden Ring
Elden RingElden RingElden RingElden Ring

Oczywiście Duchowe Prochy i nowe materiały do ulepszeń to nie jedyne rzeczy, które pomogą ci przezwyciężyć wiele niebezpieczeństw w Krainie Cienia. Niezliczona ilość nowych broni i zaklęć czeka na odkrycie i jest jedną z głównych atrakcji rozszerzenia. Z aż ośmioma nowymi kategoriami broni i mnóstwem dodatków do istniejących, każdy znajdzie coś dla siebie, chociaż niektóre są preferowane bardziej niż inne. Prawie niemożliwe jest dla mnie wybranie ulubionej broni, ponieważ jestem wielkim fanem tak wielu nowych dodatków: brutalnych wielkich katan, eleganckich lekkich mieczy dwuręcznych, tnących pazurów Wolverine'a, toporów do rzucania, płonących włóczni Messmera i nie mniej ważnej nowej broni sztuk walki, która pozwala zadawać pięści, ciosy w nerki i kopnięcia z wyskoku bez względu na to, jak ciężką zbroję nosisz.

Właśnie wtedy, gdy myślisz, że znalazłeś swoją wymarzoną broń, natykasz się na nową, którą po prostu musisz wypróbować. I będzie się to powtarzać wielokrotnie, dlatego będziesz często odwiedzać Renallę - postać w głównej grze, która pozwala na zmianę specjalizacji. Dlatego nieco frustrujące jest to, że materiał respec Larval Tears jest nadal ograniczonym zasobem. Z drugiej strony rozszerzenie chce, abyś eksperymentował z wieloma nowymi broniami i jest niezwykle hojny w rozdawaniu materiałów do ulepszania broni.

Wspomniałem już o gęściej upakowanym projekcie otwartego świata, ale szkoda byłoby nie wspomnieć również o nowych lochach legacy. Podczas gdy pierwszy z dwóch, zwany Belurat, Tower Settlement, jest "tylko" solidnym jak skała lochem na równi z tymi z głównej gry, drugi klasyczny loch, Shadow Keep, jest jednym z najlepszych lochów, jakie kiedykolwiek stworzyło FromSoftware. Ta ponura twierdza, płynnie zintegrowana ze światem z wieloma wejściami i wyjściami, łączy w sobie najlepsze elementy poprzednich średniowiecznych zamków, wież i bibliotek dewelopera z mnóstwem trzymających w napięciu platformówek i wciągającą nową koncepcją osuszania zalanej dzielnicy.

Elden Ring
Elden RingElden RingElden RingElden Ring

Nie szkodzi, że nowe lochy (jak i sama Kraina Cienia) są oszałamiające wizualnie. Pomimo tego, że działa w tej samej technologii, co obecnie ponad dwuletni Elden Ring, będziesz podziwiać wspaniałą architekturę i zapierające dech w piersiach punkty widokowe. Warto zauważyć, że pomimo swojej ponurej nazwy, Shadow Realm oferuje również jasne i bardzo pełne przygód obszary podobne do Liurnia of the Lakes z głównej gry. Na drugim końcu spektrum mamy zdecydowanie inspirowany Bloodborne obszar horroru, w który polecam grać z zatyczkami do uszu.

Ewidentnie trudno mi się opuścić nad Shadow of the Erdtree. FromSoftware nie wymyśliło się na nowo wraz z rozszerzeniem, ale myślę, że stworzyli swój najlepszy kawałek treści, zarówno z estetycznego, jak i, co ważniejsze, projektowego. Jestem wielkim fanem mniejszego, ale znacznie bardziej pionowego i bogatego w zawartość otwartego świata, który zawiera niezwykle wciągający loch legacy, jednych z najbardziej filmowych bossów w historii dewelopera oraz mnóstwo fajnych nowych broni. Za około 35 funtów otrzymujesz rozszerzenie, które jest lepsze i bogatsze w zawartość niż większość gier w pełnej cenie. Należy jednak podkreślić, że rozszerzenie zdecydowanie nie jest dla wszystkich. Nie tylko ma dość surowe wymagania wstępne, ale jest bezkompromisowo zaprojektowany dla weteranów Souls. Jeśli byłeś sfrustrowany trudnością głównej gry, możesz zadać sobie pytanie, czy to jest dla Ciebie. Jeśli kochasz emocjonującą eksplorację i intensywne bitwy z bossami, które popchną Cię do granic możliwości, to czeka Cię naprawdę niezrównane doświadczenie.

HQ
Elden Ring
10 Gamereactor Polska
10 / 10
+
Mroczne fantasy w najlepszym wydaniu, Shadow Realm jest mistrzowsko zaprojektowane, Shadow Keep to loch poziomu S, niezliczona ilość fajnych broni, jedni z najbardziej filmowych bossów w historii FromSoftware.
-
Ostatni boss jest zdecydowanie niesprawiedliwy, materiały do ulepszeń i respeców powinny być nielimitowaną, anonimową ścieżką dźwiękową.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

Elden RingScore

Elden Ring

RECENZJA. Przez Stefan Briesenick

Oczekiwanie dobiegło końca, a Fromsoftware wita zniecierpliwionych fanów w swojej pierwszej przygodzie z otwartym światem. Jak wypadła współpraca deweloperów z George'em R.R. Martinem? Sprawdźmy.



Wczytywanie następnej zawartości