W 2021 roku deweloper Inkle wydał grę o nazwie Overboard! Tutaj wcieliłeś się w uroczo amoralną aktorkę, która po zamordowaniu męża musiała "udowodnić" swoją niewinność, pozwalając komuś innemu wziąć winę na siebie. Mógłbyś nawet dodać więcej ciał do swojego i tak już obciążonego sumienia po drodze. Duchowa kontynuacja Expelled! jest w dużej mierze zbudowana na tej samej formule, ale znacznie ją rozszerza i udoskonala.
Jest rok 1922, 16-letnia Verity Amersham jest zaledwie dzień przed ukończeniem czwartej klasy w szkole dla dziewcząt, gdy dochodzi do katastrofy. Tajemnicza wiadomość zwabia ją do wieży bibliotecznej, gdzie jest świadkiem, jak jej przyjaciółka, Louisa Hardcastle, rozbija zabytkowy witraż, zanim rzuci się z półki. Na szczęście ciernisty krzew przerywa upadek Louisy.
Nie zwalnia to jednak Verity z odpowiedzialności. Pomimo tego, że jest niewinna (przynajmniej w tej zbrodni), wszystkie dowody wskazują na nią. Aby oczyścić swoje imię, musi odkryć, co skłoniło Louisę do skoku. A może znajdzie sposób, by wrobić kogoś innego. A może nawet odkryje kartę, dzięki której wyjdzie z więzienia. Opcje są prawie nieograniczone i nie możesz zrobić tego wszystkiego w jednej rozgrywce.
Jak wspomniano, wszystko zaczyna się od tego, że znajdziesz się w niewłaściwym miejscu o niewłaściwym czasie. Reszta gry polega więc na tym, aby znaleźć się we właściwym miejscu we właściwym czasie - najlepiej również z odpowiednimi przedmiotami w kieszeni. Podobnie jak Outer Wilds i The Forgotten City, ta gra podąża za opartą na informacjach strukturą Metroidvanii. Odkrywając kluczowe informacje, możesz manipulować postaciami, wykonywać wcześniej zablokowane działania, a nawet odkrywać nowe obszary.
Niektóre informacje musisz przechowywać na swoim własnym mentalnym dysku twardym — na przykład informacje o tym, jak uczniowie i nauczyciele poruszają się po szkole lub gdzie można znaleźć określone przedmioty. Inne szczegóły są śledzone przez samą grę. Sprytnie informacje są przenoszone między rozgrywkami przez małą książeczkę plotkarską Verity. To, czego wcześniej się nauczyłeś – być może szantażując kolegę ze studiów – teraz staje się czymś, co Verity podsłuchała, a później zapisała w swoim pamiętniku.
Jest to kolejny sposób, w jaki gra podnosi i tak już doskonałą fabułę Overboard! Teraz ma to sens w historii, dlaczego grasz w nią wiele razy. Gra zawiera narrację ramową, w której Verity opowiada o wydarzeniach swojemu ojcu. Za każdym razem, gdy kłamiesz - to znaczy, że zostajesz wydalony lub nawet zabity podczas rozgrywki - on cię, a ty zaczynasz od nowa w nowej historii, aż w końcu masz "prawdziwą" historię.
Jak można się spodziewać po grze tekstowej, dialogi są ostre jak brzytwa. Szkoła dla dziewcząt musi mieć bardzo hojnych darczyńców, ponieważ jest w niej tylko garstka uczniów. Ale to, czego szkole brakuje w liczbach, nadrabia z nawiązką osobowością. Poznajemy Nataszę, która twierdzi, że jest rosyjską szlachcicem, bezczelną i ciętą Fifi, która żywi do nas urazę, oraz twardą, ale zaskakująco złożoną dyrektorkę.
Ale prawdziwą gwiazdą serialu jest sama Verity. Jest przebiegłym diabłem - manipulacyjnym i czarującym lub zuchwałym i bezpośrednim, w zależności od tego, czego się od niego oczekuje. Verity jest również jedyną postacią, której głosu użyczyła Amelia Tyler, narratorka Baldur's Gate 3 ), ale tylko w wybranych scenach. Tekst ten nigdy jednak nie jest odosobniony. Każda zarozumiała uwaga czy zaskoczony wybuch ożywiają ciepłe, żywe ilustracje postaci z wyrazistymi, niemal teatralnymi gestami. Dodaj do tego energiczną, jazzującą ścieżkę dźwiękową, a otrzymasz stylową i nastrojową prezentację.
Prawdopodobnie dotrzesz do napisów końcowych w ciągu około trzech do pięciu godzin. Po drodze nieuchronnie będziesz podążać tymi samymi ścieżkami i wielokrotnie przechodzić przez ten sam dialog. Na szczęście osiągnięcie określonych kamieni milowych pozwala pominąć niektóre sekcje i szybciej wykonać niektóre czynności. Żałuję jednak, że gra nie wprowadziła więcej tych skrótów. Niestety, funkcja pomijania nie jest tak skuteczna, jak mogłaby być - a może jest zbyt skuteczna! Jeśli przytrzymasz przycisk, po prostu pominiesz nie tylko wiersze tekstu, ale także wybory.
Podczas gdy wiele gier narracyjnych ma wybory i rozgałęziające się ścieżki, Expelled! przypomina bardziej gęsty ciernisty krzew, podobny do tego, w którym ląduje Louisa Hardcastle. Narracja skręca i skręca w wielu kierunkach i chociaż nasz nieszczęsny bohater może doświadczyć po drodze kilku otarć o siebie, znalezienie nowych ścieżek i rozplątanie całego bałaganu jest ogromnie satysfakcjonujące. Niestety, ta struktura pozwala na wkradnięcie się pewnych błędów i miałem wiele przypadków, w których postacie były zszokowane tym, co już wiedziały lub reagowały na obiekty, których już nie było. Są to jednak tylko skazy, a Inkle stworzyło kolejną grę, która podnosi poprzeczkę dla interaktywnej fikcji.