Gamereactor PL. Obejrzyj najnowsze zwiastuny gier i wywiady z największych targów i konwentów growych na świecie. Gamereactor korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość przeglądania naszej strony internetowej. Jeśli kontynuujesz, założymy, że jesteś zadowolony z naszych zasad dotyczących plików cookie.

Polski
Gamereactor
recenzje
FIFA 23

FIFA 23

Czy FIFA 23 to godne pożegnanie z kultową licencją, czy też powinniście po prostu poczekać na EA Sports FC?

HQ

FIFA 22 było dość pozytywnym zaskoczeniem. Trzeba przyznać, że nie było wielu ulepszeń w zakresie trybów gry lub nowych funkcji. Ale tak naprawdę chodzi o akcję na samym boisku, była chyba najlepsza od FIFA 16 - ostatniej gry z serii przed feralnym przejściem na silnik gry Frostbite. Wprowadzenie tzw. technologii HyperMotion opartej na motion capture profesjonalnych graczy w rzeczywistych sytuacjach treningowych doprowadziło do bardziej realistycznych animacji i podniosło rozgrywkę w kilku aspektach. W FIFA 23 technologia została zaktualizowana do HyperMotion 2.0 i mówi się, że zaowocowała 6000 unikalnych animacji w porównaniu z 4000 rok wcześniej. Ale czy rzeczywista rozgrywka została podniesiona tak bardzo, jak sugerują liczby?

FIFA 23

Krótka odpowiedź brzmi: nie, nie w najmniejszym stopniu. Ale to nie znaczy, że nie ma ulepszeń. FIFA 23 po raz kolejny pięknie prezentuje się z płynną grafiką i realistycznymi efektami dźwiękowymi. Przed rozpoczęciem meczu czeka nas krótka scenka przerywnikowa szczęśliwych fanów spacerujących po ulicach w drodze na stadion i chociaż jest mniej piw i mniej wrogiej atmosfery niż w prawdziwym życiu, nadal daje to dodatkowy impuls do doświadczenia dnia meczowego. Na samym boisku animacje wciąż robią wrażenie. Obrońcy podejmują desperackie próby przechwycenia piłki, a ofensywni gracze mają wiele różnych sposobów na przejęcie kontroli nad piłką, niezależnie od tego, czy używa głowy, czy kontroluje piłkę kolanem. Nawet kolizje między graczami są traktowane w dość realistyczny sposób, a identyczne animacje wykonywane jednocześnie przez dwóch lub więcej graczy, w większości należą do przeszłości.

Ale, jak wiedzą fani piłki nożnej, to nie jakość poszczególnych graczy, ale sposób, w jaki zespół porusza się jako jednostka, decyduje o grze. I w tym aspekcie FIFA 23 tak naprawdę niewiele się poprawia. Mój główny problem z FIFA 22 polegał na tym, że tylna czwórka (lub piątka, jeśli masz włoskiego trenera) często była ustawiona tak głęboko, że równie dobrze może stać za bramką. Zostało to teraz "naprawione", a linia defensywna nie spada tak głęboko podczas obrony przewagi. Czy są może teraz trochę za wysoko na boisku? Prawdopodobnie, ale agresywny pressing i bardziej odporni obrońcy, nadal stanowią przyzwoite wyzwanie na poziomie World Class lub Legendary. Wydaje się również, że obrońcy stali się lepsi w wyciąganiu offside'ów. A może napastnicy stali się gorsi w mierzeniu swoich biegów - w FIFA zawsze jest to kilka kroków do przodu i kilka kroków do tyłu.

To jest reklama:

Pod wieloma względami jest to główny problem. Rozgrywka w FIFA 23 została dostosowana, ale nie do końca ulepszona. Weźmy na przykład konfiguracje, które po raz kolejny zostały odnowione. Teraz, zamiast umieszczać znacznik, w którym chcesz uderzyć w bramkę (rzuty karne i wolne) lub na boisku (rzuty rożne), teraz po prostu wskażesz ogólny kierunek. Krzywa, wysokość i kluczowa precyzja są następnie dodawane przez wybór miejsca, w którym uderzysz piłkę. Wydaje się bardziej realistyczny, ale tylko nieznacznie, ponieważ wciąż zbyt łatwo jest trafić idealne ujęcia, a wskaźnik wizualny sprawia, że czujesz się, jakbyś grał w PGA Tour 2K21.

FIFA 23

Ostatnim godnym uwagi ulepszeniem rozgrywki jest nowy Power Shot. Wcześniej, jeśli nacisnąłeś LB / L1 + RB / R1 podczas oddawania strzału, twój gracz wykonał twardy, niski strzał, który ledwo podniósł się z trawy. Teraz kombinacja przycisków uwalnia jeden z tych niesamowitych strzałów, które po trafieniu w sam raz, wprawią komentatorów w retoryczny overdrive (niestety tylko w prawdziwym życiu - Derek Rae i Stewart Robson są nadal "nudni jak woda", jak powiedziałby to znacznie lepszy komentator FIFA). Początkowo obawiałem się, że będzie to niepowstrzymany super ruch, ale na szczęście tak nie jest. Strzał mocy wymaga zarówno dużo miejsca, jak i miejsca, aby się oderwać, aw większości sytuacji lepiej jest wykonać normalny strzał. Gdyby tylko aparat nie powiększył się, a czas nie zwolnił, gdy próbujesz go zdjąć, ponieważ wygląda to dość śmiesznie.

Ogólnie rzecz biorąc, rozgrywka jest prawie identyczna z FIFA 22. HyperMotion 2.0 to wyraźna poprawa w stosunku do wersji ostatniej generacji, które utknęły ze starym silnikiem meczowym, ale wszystkie drużyny nadal grają tak, jak Manchester City i Liverpool w jednym - szybkie podania, intensywny pressing i całkowita odmowa wykonania dośrodkowania. Piłka jest przyklejona do stóp zawodników, a podania przypominają pociski kierowane laserowo. Czasami jest to dość spektakularne, ale szybko staje się powtarzalne, niezależnie od tego, czy grasz online, czy przeciwko AI.

To jest reklama:
FIFA 23

Fakt, że rozgrywka jest nieco utknięta w błocie, mógłby być tolerowany, gdyby były to bardzo znaczące dodatki poza boiskiem. Niestety, tak nie jest. Jednym z głównych dodatków jest możliwość gry z żeńskimi klubami w angielskiej Women's Super League lub francuskiej Division 1. Czas tego dodatku nie może być lepszy, biorąc pod uwagę wspaniałe Mistrzostwa Europy w Wielkiej Brytanii, które naprawdę pokazały, jak daleko posunęła się kobieca piłka nożna w ciągu ostatnich kilku lat. Ale tak naprawdę EA Sports nie zasługuje na żadną pochwałę, po wprowadzeniu kobiecych drużyn narodowych z powrotem w FIFA 16 i dopiero teraz, siedem lat później, dodając nieco znaczącą zawartość.

Oprócz meczów towarzyskich, treningów i turniejów, Kariera jest ostatnim trybem dla tych, którzy wolą grać offline. Nowe menu sprawia, że gra jest mniej intuicyjna dla weteranów i prawdopodobnie nadal jest zbyt niezgrabna dla nowych graczy, podczas gdy najbardziej widoczny dodatek nie działa zgodnie z przeznaczeniem. Mówię o możliwości symulowania gry poprzez automatyczne pomijanie wszystkich nudnych części i granie tylko w najważniejsze momenty, takie jak niebezpieczne ustawienia lub kontrataki. Ale chociaż nie jest to tak trudne strzelanie goli w nowszych grach FIFA, nadal wymaga kilku prób i z zaledwie garstką szans dla każdej drużyny podczas symulacji, remis 1-1 wydawał się regularnym pokazem bramek.

Pod wieloma względami różne rodzaje symulacji ilustrują, co jest nie tak z trybem kariery. Możesz teraz przejść od razu do wyniku, zobaczyć małe kropki walczące z nim (jak w Football Manager) lub samemu zagrać w najważniejsze momenty. Trzy różne opcje, dwie z nich nowo wprowadzone, a wszystkie prawie niezadowalające. Prosta symulacja tekstowa, która zaowocowała realistycznymi wynikami, a jednocześnie była dość ekscytująca, była ostatnio widziana w FIFA 19 i od tego czasu tryb kariery stał się po prostu bardziej niezgrabny wypełniony niepotrzebnymi dodatkami, takimi jak odnowiony tryb treningowy (z FIFA 21) i wiele, wiele niezręcznych przerywników filmowych i wywiadów po meczu. W tym roku jest jeszcze gorzej. Na przykład, grając w Arsenalu, sprzedałem Gabriela Jesusa i dostałem dwie oddzielne, ale identyczne przerywniki filmowe, na których opuszcza klub i jest eskortowany do drzwi przez menedżera. Drugi był błędem (jednym z wielu w trybie kariery), ale pierwszy był również zupełnie niepotrzebny, nie mówiąc już o kompletnie nierealistycznym.

FIFA 23

W przypadku gry online najbardziej widocznym dodatkiem jest pełna gra krzyżowa między Xbox Series X, PS5 i PC. Poza tym po raz kolejny mówimy o drobnych poprawkach zamiast znaczących dodatków. Volta została zintegrowana z Pro Clubs, więc twoje postępy w tym ostatnim można wykorzystać do zakupu nowych okularów, tatuaży i dziwnie kolorowych kurtek dla wirtualnego ulicznego piłkarza. Kilka nowych ulepszeń sprawia, że tryb podobny do zręcznościowego jest nieco bardziej ekscytujący, ale w przeważającej części Volta jest nadal zwykłą FIFA na mniejszym boisku, gdzie gracze robią wszystko, co w ich mocy, aby proste podania wydawały się jawnie złożone. Zabawna mini gra mario party, w której walczysz z innymi graczami, aby uderzyć przeszkody lub żonglować piłką, ilustruje, że w Volta wciąż jest potencjał, ale podstawy naprawdę mogłyby zrobić z większym polerowaniem.

Ultimate Team jest nadal miejscem, w którym spędzi się najwięcej godzin i co najważniejsze najwięcej pieniędzy. Jednak EA nie zrobiło wszystkiego, co w ich mocy, aby tym razem zmienić swój lukratywny tryb. Najbardziej zauważalną zmianą jest nowy system Chemii, który daje nieco większą elastyczność w tworzeniu wymarzonego zespołu. Oprócz walki o wirtualne nagrody w Division Rivals i Squad Battles, możesz teraz również spróbować swoich sił w Golden Moments. Tutaj masz za zadanie wypełniać cele oparte na prawdziwych meczach - pierwsza z rotacyjnych playlist dotyczy kariery trenerskiej Jürgena Kloppa i nagłego przełomu gwiazdy PSG Kylliana Mbappé. Pomysł jest wystarczająco solidny, ale brakuje wykonania, ponieważ twoje cele (takie jak dośrodkowanie lub wykonanie konkretnego dibble) często nie mają związku z rzeczywistym momentem, który powinieneś odtworzyć. I oczywiście grasz ze swoją najlepszą drużyną, a nie z rzeczywistymi składami powiedzmy Mainz 05 podczas udanych rządów Kloppa.

FIFA 23

Po pewnym zastoju podczas ostatniej generacji konsol, seria FIFA wydawała się wracać na właściwe tory wraz z przejściem na nowszy sprzęt. FIFA 21 oferowała wiele ulepszeń poza boiskiem, a FIFA 22 wprowadziła wiele kluczowych ulepszeń do rzeczywistej rozgrywki. Dla porównania, FIFA 23 wypada płasko na obu parametrach. Nie jest źle i z pewnością jest wiele dodatków, jeśli przewiniesz stronę gry. Ale to tylko tyle. Dodatki sprawiają wrażenie, jakby zostały zaprojektowane z myślą o punktorach, a nie o tym, że mają zmienić grę w jakikolwiek znaczący sposób. Ponieważ umowa licencyjna z FIFA wygasa po wydaniu tej gry, następna FIFA będzie znana jako EA Sports FC. Miejmy nadzieję, że oznacza to, że EA oszczędza swoje zasoby na imponujące ponowne uruchomienie, ale niezależnie od tego, czy tak jest, czy nie, FIFA 23 nie była całkiem wysłana, na jaką zasługiwała licencja.

06 Gamereactor Polska
6 / 10
+
Mnóstwo trybów gry, lig i oficjalnych licencji. Piękna prezentacja na boisku i poza nim. HyperMotion 2.0 prowadzi do imponujących animacji. Dodanie Crossplay.
-
Rozgrywka została dostosowana, a nie ulepszona. Większość dodatków wydaje się na wpół upieczona. Tryb kariery jest rozdęty. Mecze przez większość czasu nadal nie przypominają prawdziwej piłki nożnej.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

0
FIFA 23Score

FIFA 23

RECENZJA. Przez Jakob Hansen

Czy FIFA 23 to godne pożegnanie z kultową licencją, czy też powinniście po prostu poczekać na EA Sports FC?



Wczytywanie następnej zawartości