Zaczęło się od tego, że pod koniec XIX wieku na Ziemię nawiedziła epoka lodowcowa, a ludzkość próbowała wymyślić różne sposoby na przetrwanie tej katastrofy. Dzięki dużym, pożerającym węgiel elektrowniom, ludzie byli w stanie zbudować ostatnie miasto i opóźnić wyginięcie naszego gatunku. Minęło już 30 lat, odkąd Ziemia zamarzła na lód, a jako nowy burmistrz, los ludzkości spoczywa w twoich rękach. Byłem trochę zszokowany, gdy zdałem sobie sprawę, że duże miasto, za które zarządzasz, to to, które zbudowaliśmy w pierwszej grze. Twoim zadaniem jako burmistrza jest zapewnienie, że przetrwa i będzie się dalej rozwijać. Trudno nie docenić tego, jak płynnie historia pierwszego Frostpunka przeplata się z jego kontynuacją.
Prawie każdy element rozgrywki w Frostpunk 2 został zaprojektowany z myślą o dużym mieście, czego przykładem są dzielnice. Teraz bardzo rzadko buduje się pojedyncze budynki, a zamiast tego tworzy się obszary. Przypomina to trochę to, jak to wygląda w Cities: Skylines i w SimCity 4. Nie ma jednak nic za darmo, ale wszystko ma swoją cenę. Twoim zadaniem jako burmistrza będzie zrównoważenie potrzeb mieszkańców z tym, do czego masz dostęp. Mieszkańcy potrzebują opału, aby się ogrzać, potrzebują domów, w których będą mogli mieszkać, i jedzenia do jedzenia. A wasza podaż pracowników nie jest nieskończona. Dlatego musisz ustalić priorytety, co pracownicy będą robić i kiedy. Wcześnie odkryłem, że zmusza mnie to do ciągłego planowania przyszłości.
Choć konstrukcja zajmuje nieco mniej miejsca niż w poprzedniku, to w tej kontynuacji jest co najmniej równie ważna. Zawsze musisz upewnić się, że mieszkańcom jest ciepło, mają jedzenie i miejsce do życia. Jeśli ci się nie uda, różne frakcje w mieście przypomną ci o twoich niepowodzeniach. Aby te grupy były zadowolone, musisz ustanawiać prawo, negocjować i upewnić się, że wszyscy akceptują twoje przywództwo. Mogą z łatwością rozerwać miasto na strzępy, jeśli nie wdasz się w polityczną grę o władzę. Grupy są bardzo różne i zazwyczaj chcą czegoś w zamian za swoje wsparcie. Przeforsowanie nowego prawa może oznaczać, że będziesz musiał priorytetowo potraktować badanie rozwiązania technicznego dla określonej grupy. Co być może działa na twoją niekorzyść, ponieważ koszt badań był potrzebny na coś innego.
Prawie każda technologia w dużym drzewie technologicznym oferuje warianty tego samego wynalazku. Frakcje zazwyczaj mają swój własny wariant technologii, którą badasz. Dlatego trzeba też zastanowić się, który wariant najlepiej wybrać z punktu widzenia potrzeb i wsparcia politycznego. Łatwo jest zobaczyć, która grupa lubi jaką sugestię, więc musisz wybierać ostrożnie. Pomysł, który popierasz, może mieć konsekwencje w dalszej części kampanii. Ponieważ można zauważyć, że ludzie są obecni we wszystkich twoich decyzjach, dobrych lub złych. Miasto, w które musisz się wyposażyć, to nie tylko bezduszne miejsce, w którym jesteś bogiem, ale Twoje decyzje mają namacalne konsekwencje dla przyszłości mieszkańców. To jest coś, co bardzo mi się podoba.
Twoje wybory wpływają nie tylko na to, jakie grupy i partie polityczne powstaną, ale także na to, kto będzie żył lub umrze. Decyzje dotyczące praw, eksploracja na mapie kampanii i wydarzenia w mieście mogą zadecydować o tym, ilu z nich zachowa swoje życie. Zanim dojdziesz do tego punktu kampanii, Frostpunk 2 jest w najlepszym wydaniu. Bo kiedy miasto jest rozdzierane przez wewnętrzne konflikty, masz więcej zadań, niż jesteś w stanie udźwignąć, a surowce zaczynają się kończyć. Wtedy też jesteś najbardziej zaangażowany w to doświadczenie. W zależności od stopnia trudności dzieje się to z różną prędkością. Czułem, że pierwsze trzy poziomy trudności zapewniały dobrą równowagę, nie czyniąc kampanii zbyt łatwą. Dwa najtrudniejsze ustawienia są dla tych z was, którzy są bardzo doświadczeni z drugim i pierwszym. Na tych ustawieniach nie możesz popełniać więcej niż sporadyczne błędy, zanim miasto się zawali. Ze wszystkich funkcji, jakie oferuje tytuł, to właśnie konstrukcja przypadła mi do gustu najbardziej.
Szybko zakochałem się w nowej funkcji o nazwie kolonie. Przypominają miasto, które zbudowałeś w poprzedniej grze. Te mniejsze społeczności są po to, aby tworzyć szlaki handlowe między różnymi towarami a twoim kapitałem. Pomagają ci zapewnić, że ludzkość przetrwa kolejny dzień na mrozie. Moim zdaniem jest to naturalne rozwinięcie koncepcji. Nawet jeśli rozbudowujesz swoje duże miasto, będzie ono potrzebowało więcej zasobów, niż możesz je zaopatrzyć w najbliższej okolicy. Następnie musisz wyruszać na wyprawy i zakładać kolonie. Wszystko to dzieje się bez przytłaczania Cię rzeczami do zrobienia. Powiększanie i pomniejszanie między koloniami, mapą kampanii i stolicą jest płynne i pozbawione opóźnień.
Technicznie jest bardzo dobrze. Tekstury i efekty wyglądają niesamowicie. Podoba mi się również to, jak dobrze zrobiony jest śnieg i jak aparat zamarza na krawędziach. Drobną krytyką jest to, że interfejs użytkownika może być czasami nieco nierówny. Kiedy musisz zrobić wiele rzeczy naraz, na ekranie może być zbyt wiele ikon w tym samym czasie. Zauważyłem też, że przesuwanie aparatu na wyższych ustawieniach jest trochę powolne. Od strony audio wszystko brzmi spektakularnie, lód trzeszczy, aktorstwo głosowe robi wrażenie, a muzyka jest dobra. Drobne szczegóły, takie jak bicie dzwonków i głos oznajmiający, że prawa zostały ustanowione, pomagają tchnąć życie w świat. Moja krytyka na froncie audio jest taka, że wielu postaciom na świecie brakuje aktorstwa głosowego. Szkoda, biorąc pod uwagę, jak dobrze jest w przerywnikach filmowych.
Jeśli podobał Ci się Frostpunk, myślę, że spodoba Ci się Frostpunk 2. To większy i wspanialszy sequel. Podoba mi się również to, że ludzie są silniej obecni w narracji, co przyczynia się do tego, że miasto jest bardziej organiczne i żywe. Niewiele jest projektów niezależnych, które tak dobrze przekazują historię ludzkości i przetrwania, jak ten. To także opowieść o byciu człowiekiem i nie zawsze o wzajemnym zrozumieniu. Kiedy moja pierwsza rozgrywka zakończyła się katastrofą, pomyślałem o wieży Babel. W swoim dążeniu do zostania panem ziemi wszyscy zaczęli się nienawidzić. Marzenie zostało rozdarte od środka, a cały eksperyment zakończył się upadkiem miasta. Wyciągnąłem z tego wnioski i spróbowałem ponownie ogrzać ludzkość. Myślę, że Ty też powinieneś to zrobić, ponieważ jest to warte twojego czasu.