Gamereactor PL. Obejrzyj najnowsze zwiastuny gier i wywiady z największych targów i konwentów growych na świecie. Gamereactor korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość przeglądania naszej strony internetowej. Jeśli kontynuujesz, założymy, że jesteś zadowolony z naszych zasad dotyczących plików cookie.

Polski
Gamereactor
recenzje
God of War: Ragnarök

God of War: Ragnarök

Kontynuacja miękkiego rebootu Santa Monica Studios z 2018 roku jest już prawie dostępna, ale czy dorównuje swojemu doskonałemu poprzednikowi? Mówiąc najprościej... tak.

HQ

Jeśli chodzi o najlepszych z najlepszych na 2022 rok, Elden Ring ucieka z tytułem. Najnowsze dzieło FromSoftware wydaje się być jednogłośnie "grą roku", ale jest nadzieja, że pretendent jest tam. W prawdziwej walce wagi ciężkiej God of War: Ragnarök Santa Monica Studios chce rzucić swoje nazwisko na ring o nagrodę. Co do tego, czy nie tylko może osiągnąć taki wyczyn, a nawet dorównać poprzednikowi, cóż... Po spędzeniu ostatnich kilku tygodni z grą mogę śmiało powiedzieć, że może zrobić jedno i drugie.

Kilka lat po miękkim restarcie serii z 2018 roku, zarówno w sensie narracyjnym, jak i dosłownym, w tym tytule widzimy bardziej dojrzałego Kratosa i Atreusa, którzy nadal przetrwają w surowym Midgardzie, który został przytłoczony mrożącym krew w żyłach i mroźnym Fimbulwinter, pozornie niekończącą się zimą, która rozpoczęła się, gdy bóg Baldur został zabity. Duet ojca i syna jest oczywiście starszy i, jak wspomniałem w mojej ostatniej zapowiedzi, ma bardziej zdefiniowaną i powiązaną relację. Para lepiej się rozumie i pracuje jako zespół bardziej efektywnie, co można zobaczyć na wiele sposobów, czy to w walce, eksploracji, czy po prostu w interakcji między nimi. Lata zmagania się z mroźnym uściskiem Midgardu, ciągłe ciosy bogini Freyi - która jest wściekła i szuka zemsty na Kratosie za odebranie życia jej synowi - oraz częste ataki ze strony najeźdźców zmusiły ich do zbliżenia się do siebie niż kiedykolwiek, a w sensie Kratosa do większej ochrony syna.

Przepowiednia odkryta pod koniec gry w 2018 roku ciąży na umyśle starego Spartanina i wzbudza zainteresowanie młodego Atreusa (lub Lokiego, jak nazywają go giganci i Asgardczycy), do tego stopnia, że para, po niszczycielskiej wizycie Odyna i Thora na początku historii, wyrusza przez Dziewięć Królestw w poszukiwaniu odpowiedzi. Nie trzeba dodawać, że zabiera to duet i kolekcję sojuszników, których zgromadzili z poprzedniej podróży (w tym gadającą głowę Mimira) do wszelkiego rodzaju nowych miejsc, aby poznać nowe postacie i odkryć wstrząsające prawdy, które doprowadzą do totalnej wojny ukutej i zdefiniowanej przez sam tytuł gry: Ragnarök.

HQ
To jest reklama:
God of War: RagnarökGod of War: Ragnarök

Po uruchomieniu God of War: Ragnarök możesz zauważyć, że w przeciwieństwie do tytułu z 2018 roku, który poważnie zmienił sposób, w jaki postrzegamy grę God of War, od razu wydaje się to znajome. A to dlatego, że tak jest. Santa Monica Studio odcięło podstawowe elementy postępu, które złożyły się na pierwszą grę, i pozwoliło Kratosowi i Atreusowi zachować wiele ulepszeń i narzędzi, które zebrali z poprzednich przygód. Topór Lewiatana oczywiście powraca, Ostrza Chaosu są dostępne od samego początku, Mimir towarzyszy ci i dostarcza wnikliwych opowieści i opowieści wszędzie, gdzie Kratos się pojawia, a wszystkie inne narzędzia, które zdobyłeś, również pojawiają się, takie jak Dłuto do otwierania niektórych typów drzwi. To wszystko oznacza, że możesz skupić się na doskonaleniu swoich umiejętności od pierwszej minuty, zamiast zawsze oczekiwać, że coś nowego zostanie zaoferowane, aby umożliwić Ci dotarcie do nowych obszarów. To nie znaczy, że takie rzeczy się nie zdarzają, ponieważ tak się dzieje, i niezależnie od tego, czy Atreus jest wyposażony w Sonic Arrows do rozbijania zielonych metali, Kratos otrzymuje nowe narzędzie, które pomoże mu stawić czoła nowym zagrożeniom, czy nawet Ghost of Sparta otrzymuje dodatkowe sposoby korzystania ze Spartan Rage, zawsze masz do czynienia z metodami rozszerzania opcji rozgrywki.

Wydaje się jednak, że ulepszona rozgrywka schodzi na dalszy plan na rzecz głębi narracyjnej. To może brzmieć jak negatywny czynnik i w przypadku wielu gier prawdopodobnie tak jest, ale w przypadku God of War: Ragnarök nigdy tak nie jest. Wynika to z faktu, że ta opowieść, którą kręci Santa Monica Studio, jest fascynująca przez cały czas. Pomiędzy głównym wątkiem fabularnym, który polega na obaleniu i pokonaniu samego Ragnaröka, aż do zadań pobocznych, a najdrobniejszymi historiami, które postacie opowiadają sobie nawzajem, gdy są poza starciami bojowymi, wszystko to jest naprawdę elitarne. Nigdy nie będziesz chciał odejść od gry, ponieważ zawsze istnieje interesująca i wyjątkowa historia, która po prostu działa na podkreślenie i podniesienie profilu postaci, czy to o małżeństwie Freyi i Odyna, przygodach Tyra, zawiłościach Drzewa Świata, Yggdrasilu, od jego opiekuna Ratatoskr, a nawet przeszłości Kratosa dla tych, którzy przegapili oryginalną listę gier. To cud opowiadania historii i rzemiosła narracyjnego.

God of War: RagnarökGod of War: RagnarökGod of War: Ragnarök
To jest reklama:
God of War: RagnarökGod of War: Ragnarök

Tak więc, podczas gdy rozgrywka wydaje się bardzo podobna - to prawda, że niekoniecznie jest to zła rzecz, ponieważ Santa Monica Studio jest ekspertem w tworzeniu najwyższej klasy bijatykowej rozgrywki akcji - na każdym kroku można poczuć, że najwyższą dbałość została poświęcona budowaniu i ożywianiu świata. A to przenika do elementów eksploracji, ponieważ każda z odpowiednich Krain zachęca cię do zejścia z utartych ścieżek, podjęcia zadań pobocznych, znalezienia przedmiotów kolekcjonerskich, zniszczenia świetlistych Kruków Odyna i stawienia czoła ukrytym bossom i wrogom, którzy wykorzystają każdą sztuczkę w książce, aby umieścić cię na swoim miejscu. Jest naprawdę tak wiele do zrobienia i prawie wszystko to jest satysfakcjonujące i wciągające, nawet jeśli niektóre scenariusze walki są trudne i prawdopodobnie będziesz musiał je powtarzać raz za razem, aby nauczyć się łańcuchów ataku i pokonać wrogów, którzy stoją przed tobą. Czasami jest to test, ale podobnie jak w grach RPG akcji, kiedy pokonasz trudnego przeciwnika, poczucie spełnienia jest o wiele słodsze.

God of War: RagnarökGod of War: RagnarökGod of War: Ragnarök

Są pewne obszary, które mnie mniej lubią. Zestaw do personalizacji może wydawać się zbyt skomplikowany dla własnego dobra. Niektóre z drobnych ulepszeń i ulepszeń oferowanych przez sprzęt mogą wydawać się tak drobne i trudne do zrozumienia, że zastanawiasz się, dlaczego gra o takiej doskonałości narracyjnej musi zawierać tak zawiły zestaw zbroi i broni, zwłaszcza biorąc pod uwagę drzewka umiejętności, które są zdefiniowane, jasne i niezwykle łatwe do zrozumienia i opanowania. Często uciekałem się do wybierania sprzętu z najlepszymi statystykami, ponieważ wydaje mi się, że potrzebujesz tytułu magistra statystyki lub wypełnionego arkuszem kalkulacyjnym, aby schrupać liczby, aby naprawdę określić, co najlepiej pasuje do twojego stylu gry i co warto poprawić. Gra byłaby po prostu nieco lepsza, gdyby ten element był stonowany.

Poza tym znalazłem pewną frustrację w niektórych ofertach eksploracyjnych. Mianowicie czasy, w których natkniesz się na wroga na bardzo wysokim poziomie, z którym gra wyraźnie oczekuje, że zmierzysz się w późniejszym terminie, ale nadal stawia go w pozycji do pokonania na wczesnym etapie. Czuje się... niepotrzebny. Nie pomaga w tym dziwna decyzja, aby nadal widzieć Kratosa niezdolnego do biernego leczenia poza walką, co często oznacza, że korzystniej jest umrzeć na początku walki, aby odzyskać utracone zdrowie.

HQ

Ale jak widać, są to na ogół drobne problemy w ogólnym planie rzeczy. God of War: Ragnarök wyróżnia się w prawie każdym aspekcie. Rozgrywka i walka są niezwykle płynne i misternie zaprojektowane, a wszystko to jest wzmocnione przez zdolność PS5 do oferowania solidnej rozgrywki 60 FPS, a nawet 120 FPS, jeśli masz sprzęt, aby to obsłużyć. Oferta wizualna jest również fantastyczna i na najwyższym poziomie, z jednymi z najbardziej uderzających widoków i tętniących życiem lokalizacji, jakie widziałem od dłuższego czasu w grach. Niezależnie od tego, czy jest to ognista kraina Muspelheim, starożytne pustynie Alfheim, bujne dżungle Vanaheim, gdziekolwiek się udasz, czujesz się wyjątkowy i profesjonalnie wykonany, a wszystko to sprawia, że chcesz zgubić się w Krainach, nawet jeśli niebezpieczeństwa, którym sprzyjają, mówią ci inaczej.

Gdyby nie bardzo wyraźne, nakładające się na siebie podobieństwa z niesamowitą grą z 2018 roku, to pewnie nazwałbym to prawdziwym arcydziełem. Jakość narracji jest prawie niezrównana, elementy walki i rozgrywki nadal doskonałe, projekt artystyczny i oferta wizualna niezwykłe. Santa Monica Studio po raz kolejny nie zawiodło i nie da się ukryć, że God of War: Ragnarök to jedna z najlepszych gier roku, być może nawet najlepsza.

10 Gamereactor Polska
10 / 10
+
Niezwykła narracja i historia. Walka jest płynna i wymagająca. Krainy są pięknie wykonane. Niesamowicie płynna rozgrywka. Mnóstwo rzeczy do zrobienia.
-
Pakiet personalizacji jest niepotrzebnie skomplikowany. Niektóre osobliwie rozmieszczone działania eksploracyjne.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

0
God of War: RagnarökScore

God of War: Ragnarök

RECENZJA. Przez Ben Lyons

Kontynuacja miękkiego rebootu Santa Monica Studios z 2018 roku jest już prawie dostępna, ale czy dorównuje swojemu doskonałemu poprzednikowi? Mówiąc najprościej... tak.



Wczytywanie następnej zawartości