"Na moim motocyklu czasami tańczymy rock'n'rolla, a bardziej wolimy walca lub tango. To zależy. A to zależy od adrenaliny i emocji w danej chwili. Są chwile, kiedy lubisz walczyć swoją maszyną". To właśnie powiedział sześć lat temu ośmiokrotny mistrz MotoGP Marc Márquez, a także opisuje moje odczucia co roku, gdy jestem proszony o zrecenzowanie serii MotoGP. Gra, nie sport motorowy.
Jazda na motocyklu to taniec, ale może to być również bardzo brutalny taniec, w którym maszyna tak naprawdę nie chce robić tego, czego ja chcę. Ale jeszcze do tego wrócimy, bo zacznę od mojego największego problemu: dlaczego jest to wydanie roczne? To jest moje odczucie na temat każdej gry sportowej, ale niektóre gry sprawiają, że czuję to trochę bardziej, a MotoGP jest jedną z nich. I drapię się po głowie, że co jakiś czas dodają i usuwają treści w zupełnie nierównym tempie. Niektóre gry z serii miały świetne tryby fabularne, w których MotoGP 22 miało całą historię dotyczącą sezonu 2009, a MotoGP 19 oferowało historyczne wyzwania. Na trybunach czekało 60 różnych wyzwań opartych na prawdziwych wyścigach w czterech różnych kategoriach: 500CC Heroes (lata 1993-2001), The Dawn of the MotoGP (02-06), Great Rivalries (01-13) i The Modern Era (06-13). W MotoGP 25 nie ma nic takiego. Zamiast tego dodano rzeczy, o które nie sądzę, aby ktokolwiek prosił w grze MotoGP: możliwość jazdy na minimotocyklach, motardach i motocyklach na płaskim torze. Gdybym mógł umieścić tutaj mem "Ale dlaczego?" z Ryanem Reynoldsem, zrobiłbym to.
Nie wiem, co pił ktoś, kto na to wpadł, bo to był szalony pomysł. Zastanawiam się też, czy to ta sama osoba, która zasugerowała, że powinien być łatwiejszy poziom trudności dla nowicjuszy. Mianowicie, po raz pierwszy pojawiło się coś, co twórcy Milestone nazywają fizyką zręcznościową, która upraszcza jazdę motocyklem. Jedyne elementy sterujące, o które musisz się martwić w tej opcji, to przyspieszanie, hamowanie i pochylanie się, aby skręcić. Twórcy chcą, aby ułatwiło to zadanie graczom, którzy nie są zaznajomieni z motocyklami. Problem z tym stwierdzeniem polega na tym, że bardzo trudno mi sobie wyobrazić, aby ludzie, którzy nie są zainteresowani motocyklami, kupowali tę grę. Jest to gra dla fanów sportu lub maszyn, tak jak ci, którzy kupują MLB The Show, interesują się baseballem. Jeśli chcesz mieć stare, pełne wrażenia symulacji, ta opcja jest nadal dostępna.
Aby poprawić wrażenia z jazdy, Milestone zaczął w tym roku używać silnika graficznego Unreal Engine 5 w swoich grach. Na przykład na początku tego miesiąca Monster Energy Supercross 25 został wydany z tym nowym silnikiem. Różnica między tymi dwiema seriami polega na tym, że Supercross pominął zeszłoroczną wersję, podczas gdy MotoGP jak zwykle się toczy. Roczna przerwa na naprawdę dopracowanie i dodanie nowych treści może nie być takim złym pomysłem. Nowością w tym roku jest jednak ulepszona ścieżka dźwiękowa z szumem motocykli. Deweloperzy byli na miejscu nagrywając dźwięk we współpracy z Dorna (hiszpańską firmą medialną z prawami komercyjnymi do MotoGP) i Audio-Technica (producentem sprzętu audio). Dzięki temu dźwięk jest przynajmniej bardziej realistyczny niż wcześniej.
Co więc właściwie możesz znaleźć w grze teraz, gdy wszystkie te zabawne dodatkowe tryby zniknęły? Cóż, możesz ścigać się tymi trzema pozostałymi typami motocykli, jeśli masz na to ochotę. Dodatkowo możesz grać na podzielonym ekranie (dwóch graczy), dzięki czemu możecie siedzieć i śmiać się razem, gdy najlepsi zawodnicy MotoGP ścigają się na maleńkich motocyklach. W Internecie jest kilka fajnych rzeczy do sprawdzenia. Dwanaście razy w miesiącu odbywają się LiveGP (z dziesięcioma wydarzeniami w każdym), w których możesz zbierać punkty i wspinać się w tabeli liderów. Możesz też wziąć udział w wyścigach rankingowych z graczami na tym samym poziomie co ty. Jest to w pełni międzyplatformowe rozwiązanie niezależnie od platformy. W trybie offline możesz brać udział w pojedynczych wyścigach lub mistrzostwach. Ale to, co jest najbardziej warte sprawdzenia, to tryb kariery.
Jest to jedna z najsilniejszych kart w grze każdego roku, a ten rok nie jest wyjątkiem. Możesz wybrać, czy chcesz wystartować w Moto3, Moto2, czy od razu w MotoGP. Wraz z tym możesz wybrać, jaki jest Twój cel. Stwórz rywalizację, aby stać się znanym wśród innych jeźdźców, jednocześnie budując z nimi relacje. Możesz zobaczyć, jak wyglądają Twoje relacje z innymi zawodnikami podczas wyścigów, za pomocą ikony obok ich imienia i nazwiska. A może wolisz spróbować flirtować z lepszym zespołem, ścigając się lepiej niż jego obecne słabe ogniwo. Jest w czym wybierać, co w pewnym sensie nie sprawia, że czujesz się jak na taśmie transmisyjnej wyścigu po wyścigu. Po każdym wyścigu możesz również porozmawiać z mechanikami, aby przekonać ich, jak należy ulepszyć rower. Różne wybory kariery i rankingi oznaczają, że do rozwoju roweru można wykorzystać różną liczbę punktów. Ducati jest obecnie wiodącą marką, ale jeśli włożysz wystarczająco dużo pracy, Twój wybór motocykla może stać się nowym królem dżungli. Większość z nich to jednak nadal jazda po torze. Trenuj, kwalifikuj się, ścigaj się. Zwykła formuła. A na torze gra jest nadal świetna, zwłaszcza dzięki nowej opcji zręcznościowej. Właściwe skręcanie jest jak taniec, który opisał Marquez. Czasami bardzo dobrze się płynie i jest bardzo piękna. Czasami jest szorstki i namiętny. Czas jest wszystkim.
MotoGP 25 kontynuuje tę samą linię, na której seria jest w zasadzie od samego początku. To dobra gra dla zagorzałych fanów tego sportu, ale nie robi niczego, co wyrwie kogokolwiek z miejsca. Nowy silnik graficzny i lepsze dźwięki motocykli są zawsze miłe, ale grze przydałby się dodatkowy tryb gry, w którym można zatopić zęby. Może retrospekcja do konkretnego sezonu, coś, co było już wcześniej w serialu. Ale jeśli chcesz po prostu jeździć po torze i nie dbasz o wszystko wokół siebie, nie zawiedziesz się.