Polski
Gamereactor
recenzje
Pentiment

Pentiment

Obsidian dostarczył arcydzieło.

HQ

Zapomnij o przesiąkniętej krwią furii God of War: Ragnarök lub tajemniczym świecie Elden Ring. Pentiment to najbardziej wciągająca gra wideo od dużego studia w 2022 roku. Ostrzegam jednak. Najnowsza gra od Obsidian nie serwuje swojej historii jako śniadanie w łóżku. Zamiast tego będziesz musiał zagłębić się w świat i jego charakter, samemu orząc ziemię jak średniowieczny rolnik, aby zebrać nagrody. Na szczęście jest ich więcej niż mnóstwo.

Antyteza wszystkiego, co komercyjne, Pentiment jest pasjonującym projektem reżysera Fallout: New Vegas Josha Sawyera, który wraz z małym zespołem otrzymał wolną rękę w tworzeniu gry przygodowej osadzonej w 16-wiecznej Bawarii. Jako młody artysta Andreas Maler zostaniesz wciągnięty w kilka tajemniczych morderstw i ogólny spisek, który może wpłynąć nie tylko na małe miasteczko Tassing, ale także na sam Kościół katolicki.

Pentiment

Podczas gdy gra jest zakorzeniona w prawdziwej historii, świat Pentiment wydaje się znacznie bardziej odległy niż jakikolwiek system gwiezdny w Mass Effect lub dziwny wymiar w Final Fantasy. Zawiłości życia w katolickim opactwie lub systemie feudalnym Świętego Cesarstwa Rzymskiego mogą nie być natychmiast rozpoznawalne dla każdego gracza, ale gra dobrze to wyjaśnia. Podczas dialogu kluczowe znaki i terminy są podkreślane, co pozwala na pomniejszenie i wyświetlenie tego, co zasadniczo sprowadza się do przypisów. Ma to sens, ponieważ gra toczy się w książce, z dźwiękiem obracających się stron towarzyszących każdemu przejściu ekranu.

To jest reklama:

Pomimo tego, że Obsidian wykonuje dobrą robotę, wprowadzając cię w nieznany świat, fabuła naprawdę się rozkręca. To trochę niefortunne, ponieważ gracze, którzy są na płocie, prawdopodobnie stracą zainteresowanie i zrezygnują wcześniej. Ale cierpliwość jest cnotą, a ci, którzy się trzymają, wkrótce zostaną nagrodzeni wycieczką do czystego nieba gier.

PentimentPentiment

Wszystko zaczyna się od morderstwa. Kiedy odwiedzający baron zostaje znaleziony zabity w miejscowym opactwie, stary skrypter Piero zostaje zatrzymany, gdy został przyłapany na klęczeniu nad ciałem z nożem w rękach. Andreas nie wierzy, że wątły starzec mógł to zrobić, podobnie jak opat. Niestety, ktoś musi ponieść konsekwencje, chyba że lokalna społeczność poniesie gniew władz duchownych, a Andreas rozpocznie własne śledztwo, aby uratować swojego przyjaciela i kolegę.

Obsidian zawsze był mistrzem dokonywania wyborów jako integralnej części rozgrywki, a Pentiment nie jest wyjątkiem. Odpowiadając na pytania w pierwszych godzinach gry, zdefiniujesz przeszłość Andreasa. Czy na przykład studiował medycynę, teologię lub prawo na uniwersytecie i w jakich regionach spędził swoją tzw. Wanderjahre? Te wybory wpływają na twoje opcje w przyszłości, a wykształcenie medyczne, które wybieram, dostarczyło mi kluczowych informacji podczas autopsji.

To jest reklama:

Podczas gdy miasto Tassing jest dość małe, jest wiele postaci, a zarówno rolnicy, mniszki i mnisi są wśród podejrzanych. Ponieważ czas jest ograniczony, nie będziesz miał czasu na ściganie każdego tropu, a miejsca, które badasz i które postacie kwestionujesz, ostatecznie decydują, jakie dowody możesz przedstawić i ostatecznie, którą postać potępisz.

Twoje wybory będą miały konsekwencje nie tylko dla bezpośrednio zaangażowanych postaci, ale dla całego miasta. A ponieważ gra toczy się w trzech oddzielnych aktach w odstępie wielu lat, na dłuższą metę zobaczysz ich efekty. Być może największą pochwałą, jaką mogę wymyślić, jest to, że narracja wydaje się naprawdę świetną misją Obisidian obejmującą pełną 15-godzinną grę. Narracja jest niezwykle zawiła, z całą serią widelców i zmiennych biegnących pod powierzchnią, ale nadal płynie płynnie jak prawdziwy przewracacz stron powieści - głównie Imię róży Umberto Eco, która wydaje się być główną inspiracją.

Pentiment

Z czystej perspektywy suspensu, sprawa morderstwa i nadrzędny spisek, który kończy się na kilka dekad, są mistrzowsko napisane. Ale twoje wybory nie byłyby tak trudne i nerwowe, gdybyś nie dbał o postacie, a pod tym względem gra naprawdę błyszczy.

Pod wieloma względami jest dokładnie tak, jak myślisz. Chłopi są przepracowani i ciągle narzekają na surową pogodę i jeszcze surowsze podatki, podczas gdy mnisi i mniszki w opactwie czasami mają problemy z utrzymaniem się na ścieżce cnoty, parając się zarówno pokusami ciała, jak i okultyzmem. Ale pod ich poszarpanym ubraniem kryje się w każdym przypadku dobrze ucieleśniona jednostka z własnymi aspiracjami i marzeniami - niektóre pomożesz spełnić, a inne nieświadomie, ale brutalnie zmiażdżysz w trakcie swoich badań. Chociaż jest dużo humoru, ogólnie atmosfera jest znacznie bardziej ugruntowana niż w innych RPG Obsidian, takich jak The Outer Worlds i Fallout: New Vegas, a ja po prostu nie mogłem zmusić się do gry jako totalny dupek, chociaż moje lekceważenie przyzwoitości i ciągłe flirtowanie ze wszystkimi kobietami w mieście, prawdopodobnie wymagało dodatkowych modlitw.

Podczas gdy większość, jeśli nie wszystkie postacie są dobrze napisane, gwiazdą serialu jest zdecydowanie sam Andreas Maler. W przeciwieństwie do wielu innych gier fabularnych i detektywistycznych, bohater nie jest tylko pustą skorupą lub substytutem gracza. Sposób, w jaki osobowość Andreasa, jego wewnętrzne demony i ewentualna strata, powoli wkradają się przez dialog, sprawia, że ostateczne rewelacje są jak emocjonalne ciosy w jelita - tym silniejsze, że nie można było zobaczyć, jak zbliżają się na milę, jak w The Last of Us.

PentimentPentiment

Do tej pory niewiele mówiłem o samej rozgrywce. I szczerze mówiąc, to bardzo proste. Pentiment składa się głównie z chodzenia i mówienia z okazjonalnym "sprawdzianem umiejętności" wrzuconym do miksu. Są one oparte na twoich poprzednich wyborach dialogowych i prawie zawsze kończą się niepowodzeniem do tego stopnia, że musi być albo niezbalansowany, albo próba wbicia do domu depresyjnej lekcji życia.

Od czasu do czasu będziesz musiał również ukończyć mini gry, ale nie mają one stanowić wyzwania, a nawet karać za porażkę. Zamiast tego służą do przełamania tempa, a proste łamigłówki, a czasem zadania służebne wykonują swoją pracę w tym zakresie. Ze względu na unikalny styl grafiki 2D, nawigacja może początkowo być nieco myląca, ponieważ ustalona perspektywa oznacza, że możesz wyjść na wschód i stać na północy w następnej scenie. Ale ma to sens, gdy znasz układ. I wiedz o tym, że to zrobisz. Ściśle.

Pentiment

Memoriment rozgrywa się w trzech aktach obejmujących ponad trzydzieści lat buntu chłopskiego i sejsmicznych zmian w religijnych fundamentach Kościoła katolickiego, których kulminacją był Marcin Luter i powstanie protestantyzmu. Dramatyczne wydarzenia odgrywają ogromną rolę w historii, ale najbardziej zauważalne jest to, jak niewiele zmieniło się w Tassing przez te wszystkie lata. Między aktami pojawia się gospoda, a ostatecznie budowany jest również ratusz, ale przeważnie będziesz wchodzić i wychodzić z tych samych budynków, rozmawiając z tymi samymi rodzinami, teraz o pokolenie młodszymi i mieszanymi. Koło postępu poważnie utknęło w błocie, a Pentiment przypomina nam, dlaczego okres ten jest często określany jako Ciemne Wieki.

Biorąc to pod uwagę, jeden wynalazek powoli zmienia wszystko. Wynalazek prasy drukarskiej odgrywa kluczową rolę w grze, nie tylko pod względem narracji, ale także doskonałego stylu artystycznego 2D. Dużo uwagi poświęcono oczywiście rysowaniu kolorowych i szczegółowych krajobrazów, to samo dotyczy postaci pełnych osobowości. Podczas gdy starsze postacie są rysowane tak, aby przypominały tak zwane iluminowane rękopisy, młodsze postacie, takie jak sam Andreas, są wykonane tak, aby przypominały drzeworyty z ciemnymi liniami zarysowującymi ich ciało i surowymi pociągnięciami ołówka wskazującymi cienie.

Pod względem oprawy dźwiękowej Pentiment uderza również we właściwe nuty. Partytura, stworzona przez średniowieczny zespół muzyczny Alkemie, jest używana oszczędnie, ale kiedy muzyka chóralna lub nawiedzający utwór skrzypcowy nagle uderza w dramatycznym momencie, naprawdę podnosi doświadczenie na wysokość zwykle zarezerwowaną dla aniołów i samolotów.

PentimentPentiment

Przez większość czasu usłyszysz jednak tylko beczenie owiec, gdakanie kurczaka i, co nie mniej ważne, pióro pędzące po stronie, ponieważ zamiast aktorstwa głosowego projektanci zdecydowali się użyć dymków, które są dynamicznie "pisane" podczas dialogu. Obsidian posunął się nawet do tego, że zatrudnił firmę Lettermatic do wykonania pięciu bardzo skomplikowanych czcionek, reprezentujących chłopów, mnichów i tak dalej. Prawdopodobnie będziesz chciał bawić się łatwymi do odczytania czcionkami, ponieważ jest ich dużo, ale na szczęście nadal zachowują niektóre z wyraźnych cech.

Wspaniałe pisanie i sprytna, ręcznie wykonana prezentacja bardziej niż cokolwiek innego ożywia świat Pentiment. Pomimo ich wyglądu, postacie nie są płaskie, a doskonała animacja nawiązuje do szczytu ery pikseli, w której wielkie emocje wyrażano poprzez elastyczną zmianę postawy lub wyrazu twarzy. Mówiąc prościej, Pentiment zapewnia więcej emocjonalnej głębi dzięki prostej grafice drzeworytu niż większość gier AAA z całym ich motion capture i hollywoodzkimi zdjęciami.

HQ

W krajobrazie gier, w którym większość programistów wydaje się zadowolona z dopracowania tej samej koncepcji, dopóki ich diamenty ostatecznie nie zamienią się z powrotem w węgiel, Pentiment jest niezwykle odświeżający, prawie jak wycieczka do kraju po uduszeniu się w mieście. Chociaż mogliśmy spustoszyć te ziemie w Age of Empires lub rządzić nimi z dystansu w Europa Universalis, otoczenie wydaje się zarówno ugruntowane, jak i autentyczne, a jednocześnie dotyka uniwersalnych tematów w przemyślanej i ekscytującej narracji. Z Microsoftem służącym jako patron bogactwa, Josh Sawyer (z pomocą swojego zespołu) w końcu dostarczył swoje arcydzieło. To z pewnością najlepsza gra osadzona w 1512 roku. I równie dobrze może to być najlepsza gra 2022 roku.

09 Gamereactor Polska
9 / 10
+
Porywająca i prowokująca do myślenia historia. Wybory są trudne do dokonania i mają zauważalne konsekwencje. Szczegółowy, przemyślany styl artystyczny. Doskonały dźwięk. Bogactwo szczegółów historycznych. Przystępna i intuicyjna rozgrywka.
-
Sprawdzenie umiejętności może być diabelnie trudne. Powolne otwieranie może odstraszyć niektórych graczy.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości