Budowanie i projektowanie kolejek górskich było marzeniem prawdopodobnie niezliczonych dzieci na przestrzeni lat. Nic dziwnego, że gry wideo starają się urzeczywistnić to marzenie, przyjmując różne podejścia: do bardziej zręcznościowych tytułów, takich jak Theme Park, Thrillville, a ostatnio Park Beyond do realizmu pseudo-profesjonalnego NoLimits 2. Chyba najbardziej znaną serią pod tym względem jest RollerCoaster Tycoon, stworzona przez Chrisa Sawyera, a później przejęta przez Frontier Developments z najlepiej sprzedającą się (ponad 10 milionów sprzedanych sztuk) trzecią odsłoną (wydaną 20 lat temu w Europie).
Frontier wydana Planet Coaster na PC w 2016 roku, a następnie na konsole w 2020 roku, jako duchowy następca (współczesne RollerCoaster Tycoon tytuły są znacznie, znacznie gorsze) i była powszechnie uważana za ostateczną grę w tym podgatunku. Żadna inna gra nie dorównuje równowagą między realizmem a dostępnością, a także piękną grafiką, która sprawia, że parki wydają się żywe. Jego kontynuacja, Planet Coaster 2, jest już dostępna na PC, PS5 i Xbox Series X/S.
Recenzowanie tego rodzaju gier symulacyjnych jest często trudniejsze niż w przypadku innych gier, w których zestaw oczekiwań może się znacznie różnić. Zadowalanie określonego typu gracza (na przykład tych, którzy lubią menedżerski aspekt prowadzenia parku rozrywki i wyzwania, które się z tym wiążą) może zniechęcić innych graczy, którzy bardziej lubią aspekt kreatywny, pozwalając swojej wyobraźni szaleć i skupiając się tylko na "zabawnych" częściach.
Planet Coaster 2, podobnie jak większość gier tego gatunku, rozwiązuje tę dychotomię, oferując osobne tryby gry. Career Mode dla tych, którzy chcą sprawdzić swoje umiejętności w predefiniowanych scenariuszach, i nieograniczony Sandbox Mode (z każdym typem podstawki dostępnym od podstaw i rezygnacją z nowych dodatków, takich jak elektryczność, co jest uciążliwe, szczerze mówiąc). Jednak próbując znaleźć dobrą ogólną równowagę, istnieje ryzyko, że żaden gracz nie będzie w pełni usatysfakcjonowany. Gracze z pierwszej grupy mogą uznać, że aspekty menedżerskie są zbyt szczupłe, brakuje im prawdziwej strategii w celach Career, a jedynie budowania tego, do czego są upoważnieni. Co więcej, geometria gotowych scenerii może być czasami trudna do wykonania.
Druga grupa może być sfrustrowana czasami niejasnym interfejsem i menu, wciąż niekontrolowanym systemem ścieżek i stromą krzywą uczenia się podczas dostosowywania motywów, przejażdżek i budynków, która wydaje się przytłaczająca.
Oczywiście projektowanie gry szytej na miarę dla każdego gracza jest nierealne. Gra może nie być idealna pod każdym względem, ale jest tak kompetentna, jak każda gra symulacyjna, pokazując ogromne doświadczenie Frontier w gatunku i czyniąc ją obowiązkową dla fanów kolejek górskich. Ponieważ dzięki szerokiej gamie gier symulacyjnych, budowania miast i tytułów strategicznych, jeśli interesuje Cię konkretnie ten, istnieje duża szansa, że kolejki górskie i przejażdżki w parku rozrywki są tutaj Twoją główną siłą. Pod tym względem Planet Coaster 2 znacznie przewyższa konkurencję, oferując szeroki katalog przejażdżek, kolejek górskich i zjeżdżalni wodnych opartych bezpośrednio na rzeczywistych modelach.
Grając w grę wyścigową, można by się spodziewać, że każdy producent będzie obecny ze swoimi najnowszymi modelami, prawda? Z kolejkami górskimi jest tak samo. Chociaż nie są to oficjalne modele, nie ma licencji ani nic w tym rodzaju, wszystkie kolejki górskie są wzorowane na prawdziwych odpowiednikach. Od różnych typów kolejek górskich po najmniejsze szczegóły kosmetyczne dotyczące wyboru projektów podpór, pociągów lub torów, kolejki górskie są piękne dla oka i obejmują prawie każdy model, jaki można sobie wyobrazić: stalowe, drewniane, odwrócone, skrzydlate, startowe, wahadłowe, wodne, a nawet zupełnie nowe, takie jak podstawki stojące Surf.
Podobnie jak w poprzedniej grze, Frontier parodiuje nazwy firm z często zabawnymi rezultatami: Bolliger & Mabillard staje się Valais & Nibwalden, Intamin staje się Outamax, Rocky Mountain Construction staje się High Peaks Construction... Te nazwy nie będą nic znaczyć dla zdecydowanej większości populacji świata, ale są jak Ferrari, Audi czy Toyota ze świata kolejek górskich. Frontier wie, że duża część graczy Planet Coaster też je zna i chce, aby grali nimi zamiast ogólnym projektem. Z ponad pięćdziesięcioma typami kolejek górskich (nie licząc płaskich przejażdżek i zjeżdżalni wodnych), każdy znajdzie coś dla siebie (mimo że frustrująco nie byłem w stanie odtworzyć arcydzieła Intamin Batman: Gotham City Escape, ponieważ dokładny model nie jest tutaj).
Posiadanie realistycznych modeli jest korzystne nie tylko dlatego, że entuzjaści kolejek górskich mogą trochę (lub dużo) się wyszaleć, ale także rozszerza możliwości twórcze. Nie potrzebujesz przeczących grawitacji przejażdżek fantasy, aby stworzyć fajnie wyglądające i oryginalne przejażdżki: branża parków rozrywki już dogania nasze najśmielsze marzenia z dzieciństwa.
Istnieją tradycyjne kolejki górskie z klasyczną górką wyciągową, ale także kolejki górskie. Niektóre z nich łączą obie metody (i mogą mieć wzniesienie i starty), niektóre starty mogą iść do przodu i do tyłu, podczas gdy inne wzniesienia są niekonwencjonalne, jak pionowe windy znajdujące się na przejażdżkach Gerstlauer (tutaj nazwane "Jerry St Lauer"). Możesz tworzyć kolejki górskie typu shuttle (nie obwody zamknięte), a największym przełomem jest to, że niektóre kolejki górskie mają tory przełączające i upuszczające, więc musisz zaprogramować, czy idą do przodu, czy do tyłu... Masz nawet tilt coastery, w których tor dosłownie przechyla się w pionie, model Vekoma ("Vector" w grze) zbudowany tylko raz ponad dwadzieścia lat temu, który znów staje się coraz bardziej popularny. I hybrydowe kolejki górskie RMC, które łączą drewnianą konstrukcję ze stalowym torem, który jest w stanie przewrócić się do góry nogami i stały się najgorętszym modelem kolejki górskiej ostatniej dekady. Mógłbym tak wymieniać bez końca...
Nie oznacza to, że największa nowość w grze, przejażdżki w parku wodnym i zjeżdżalnie, nie robią wiele, aby gra była świeża. Budowanie zjeżdżalni wodnych jest podobne do budowania kolejek górskich i jest równie zabawne, ale trzeba też uważać, aby nie przekroczyć progu strachu i zawrotów głowy gości. Jednak budowa basenów może być kłopotliwa, ponieważ wykorzystuje podobny styl do kreatora ścieżek i kończy się czasochłonnym procesem (musisz dodać filtrowanie wody, drabinki, ratowników, leżaki, a nawet cień, w przeciwnym razie Twoi goście mogą się poparzyć). Przynajmniej jest to dobre przypomnienie o tym, jak ważne jest stosowanie kremów przeciwsłonecznych!
Planet Coaster 1 Fani mogą się zastanawiać, co nowego jest poza nagłośnionymi funkcjami parku wodnego. Gra zawiera nowy tryb gry o nazwie Franchise, który pozwala grać w asynchroniczny tryb wieloosobowy (międzyplatformowy), budując i prowadząc sieć parków rozrywki ze znajomymi i obserwując, jak walczysz z franczyzami innych drużyn.
Istnieją również wspomniane wcześniej nowe opcje dostosowywania przejażdżek (na przykład dodawanie świateł do pociągów kolejki górskiej lub określonych części motywu do przejażdżek), a nawet obejmują programowanie efektów specjalnych, animatroniki i innych ruchomych części. Wymagają jednak ogromnej cierpliwości i przydałby się lepszy samouczek: opcja jest dostępna, ale wiele osób prawdopodobnie nie będzie zawracać sobie głowy próbami jej zrozumienia. Nie jest to duży problem, ponieważ wszystko, co zbudujesz, może zostać przesłane na serwery Frontier, aby każdy mógł z nich korzystać. I chociaż gra nie przedstawia takiej opcji, społeczność dowiedziała się, że możesz także tworzyć ciemne przejażdżki, bawiąc się rozmieszczeniem ścian i imponującym silnikiem oświetlenia w czasie rzeczywistym. Przypominające muszle pojazdy Haunted Mansion są również obecne wśród przejażdżek bez kolejki górskiej...
Tak, jestem maniakiem kolejek górskich, więc obecność parków wodnych lub brak nie miałaby większego znaczenia w moim interesie dla gry. Nie przepadam też za rozległymi opcjami dostosowywania dekoracji i budynków. Zamiast tego mógłbym spędzać godziny, próbując odtworzyć podstawki w moich lokalnych parkach. Znam jednak ludzi, którzy są bardzo podekscytowani funkcjami parku wodnego i spędzą godziny na tworzeniu najpiękniejszych możliwych parków wodnych i trzeba przyznać, że wyglądają naprawdę fajnie: grafika jest znakomita, błękit wody i żywe kolory zjeżdżalni są absolutnie wspaniałe i sprawiają, że tęsknimy za powrotem lata.
To jest to, do czego odnosiłem się od początku tej Planet Coaster 2 recenzji: istnieje wiele różnych Planet Coaster players, z różnymi preferencjami, więc wrażenia z gry mogą się różnić w zależności od osoby. Nie można jednak zaprzeczyć, że Frontier Developments wykonał niesamowitą robotę, równoważąc obfitą ilość treści odpowiedniej dla każdego gracza, jednocześnie dodając więcej niż wystarczającą ilość nowych rzeczy, aby zdobyć "2" w tytule, osiem lat później.