Pompeii: The Legacy - wczesny dostęp
Wcieliliśmy się w rolę burmistrza i podjęliśmy próbę odbudowania Pompejów po erupcji wulkanu w tej grze niezależnej.
Pompeje to nazwa, z którą spotykamy się w podręcznikach historii. To miasto, które zostało pokryte popiołem z powodu erupcji Wezuwiusza w 79 r. n.e. Na tym historia nieszczęsnego miejsca się nie kończy. W Pompeii: The Legacy samotny deweloper zadał ci pytanie: czy masz to, czego potrzeba, aby zbudować kwitnące miasto na ruinach poprzedniego? Jest rok 99 n.e., a my zostajemy poproszeni przez panującego cesarza rzymskiego o odbudowę miasta. Na tym zadaniu skupia się kampania fabularna. Występuje w nim kilka znanych i mniej znanych postaci historycznych. To opowieść o zazdrości i chęci spróbowania jeszcze raz.
Muszę od razu powiedzieć, że jak na grę z tego gatunku we "wczesnym dostępie", jest ona obszerna pod względem zawartości. Masz dostęp do kampanii, której ukończenie zajmie Ci wiele godzin, a także masz tryb piaskownicy, w którym historia nie jest obecna, oraz tryb, w którym masz nieskończone zasoby do budowania, co chcesz i kiedy chcesz. W kampanii otrzymujesz zarówno aktorstwo głosowe, jak i bardziej praktyczne doświadczenie, w którym uczysz się, jak robić różne rzeczy. Doceniałem wszystkie historyczne opisy, nazwiska, wydarzenia i tak dalej. Szczerze mówiąc, jest to jeden z najlepszych współczesnych city builderów o Cesarstwie Rzymskim, jakie testowałem w ostatnich latach, i chociaż Caesar III jest trudny do pobicia, to i tak jest godnym pretendentem.
To klasyczna konfiguracja z kilkoma interesującymi elementami rozgrywki. Jak zwykle zaczynasz od budowy domów, dróg i budynków, które mogą wydobywać zasoby naturalne. Jest intuicyjna i łatwa do grania. Być może chciałbym zobaczyć kodowanie kolorami w interfejsie użytkownika, aby pomóc mi trochę szybciej znajdować rzeczy. Obecnie wszystko jest w tym samym kolorze, a znalezienie odpowiedniej kategorii budynków może czasami zająć niepotrzebny czas. W przeciwieństwie do konkurentów, takich jak Anno, zbudowanie czegokolwiek również zajmuje trochę czasu. Nie stawiasz po prostu gotowego budynku; Ktoś musi go zbudować. Pod tym względem gra bardziej przypomina grę strategiczną czasu rzeczywistego lub Tropico, jednak jeśli nie możesz się doczekać budowy budynków, możesz przewinąć czas do przodu.
To, co nieco wyróżnia Pompeii: The Legacy, to perspektywa makro. Badasz technologie, a także masz widok globalny, w którym możesz handlować z innymi pobliskimi miastami i stać się częścią większej gospodarki. Gospodarka ta jest dynamiczna i zmienia się w zależności od tego, co jest sprzedawane i kupowane. Twoje miasto może również doświadczać różnego rodzaju wydarzeń, takich jak sabotaż, choroby i klęski żywiołowe. Doświadczenie nigdy nie jest tak brutalnie trudne, jak na przykład w Frostpunk, ale czasami trzeba trochę pomyśleć. Budowniczowie miast potrzebują takich elementów, aby stworzyć różnorodność, a ten tytuł odnosi pod tym względem sukces. Możesz zbudować tylko tyle budynków, ulepszyć inne i udekorować miasto, zanim będziesz chciał więcej wyzwań, a ta równowaga jest dobra i działa dobrze. Mimo że nie da się budować tak dużych miast jak w Cities: Skylines II, to i tak jestem pod wrażeniem tego, co udało się osiągnąć temu jednemu programiście. Wygląda świetnie, gra i brzmi, a nawet nie wspomniałem, jak ogromne są drzewa technologiczne i jak dobre są inne narzędzia, którymi dysponujesz.
Niestety, Siscia Games nie zaimplementował jeszcze walki w czasie rzeczywistym. Chodzi o to, że będzie to kolejny aspekt do zarządzania obok budownictwa, badań i ekonomii. Serie takie jak Anno są często ograniczone pod tym względem, a Stronghold zbudowany jest w całości wokół oblężeń i często brakuje mu innych elementów, jednak można go porównać do systemu walki w Farthest Frontier i nieco bardziej okazałego Manor Lords. Z tego, co widziałem, system walki będzie bardziej przypominał to, co widzimy w Farthest Frontier niż Total War podobny do Manor Lords i niestety ta funkcja pojawi się później we wczesnym dostępie, co oznacza, że nie mogę jeszcze ocenić jej zalet ani wad.
Chociaż uważam, że symulator jest nieco prosty w swoim wykonaniu, nie wszystkie tytuły z tego gatunku muszą być trudnymi łamigłówkami do rozgryzienia. Czasem wystarczy mieć doświadczenie, które pozwala obserwować, jak miasto się rozwija i sprawia, że czujesz się jak burmistrz, a to chyba największa wada tytułu, jeśli lubisz złożone symulacje, ponieważ pozostaje na nieco prostszym poziomie. Mimo to myślę, że warto spróbować, jeśli nie jesteś pewien, czy to dla Ciebie. Niewielu budowniczym miast udaje się tak dobrze odtworzyć uczucie panowania nad miastem w Cesarstwie Rzymskim. Pax Augusta, Roman Triumph i Citadelum są podobnymi współczesnymi próbami, ale różnią się pod wieloma względami. Ten tytuł jest bardziej podobny do serii Grand Ages: Rome i Caesar. Jest to wyraźnie widoczne w aspekcie wojennym i siatce, na której budujesz, ponieważ możesz obracać budynki tylko w czterech kierunkach. To w pewnym stopniu ogranicza budownictwo. Mimo to Pompeii: The Legacy jest dobrą grą.
Od strony technicznej działa to płynnie, wygląda dobrze i brzmi stosunkowo przyzwoicie jak na grę niezależną. Nie usłyszysz aktorstwa głosowego, jak często słyszymy w dużych grach, ale spełnia ono swoje zadanie i nie jest zbyt dramatyczne ze względu na to. Miasta tętnią życiem, a ludzie poruszają się po Twoim mieście. Jedną z rzeczy, za które krytykowałem Cities: Skylines II, było to, jak puste były budynki. Na arenie nie było sportowców, a w szkole brakowało ludzi zajmujących się rzeczami związanymi z tym budynkiem, a to jest wada, którą często widzę w budowaniu miast. W tym tytule Siscia Games starał się zapewnić, że gladiatorzy walczą w Koloseum i że jest jakaś aktywność w budynkach, na nich i wokół nich. Jest to oczywiście nieco ograniczone ze względu na wielkość projektu oraz ograniczoną kadrę i budżet dewelopera. Niemniej jednak jest to coś, co chciałbym widzieć częściej w budowaniu miast, aby stworzyć więcej życia w symulacjach.
Ogólnie rzecz biorąc, jest to kompetentny tytuł niezależny we wczesnym dostępie. Oferuje ładne budowanie miasta z mnóstwem technologii do zbadania, budynkami do umieszczenia i bardziej globalnym systemem handlu. Dobrze jest zbudować miasto z niczego i patrzeć, jak wyrasta ono na metropolię. Mimo że system walki nie jest na miejscu, a kampania nie jest całkowicie ukończona, oferuje to wiele godzin zabawy w budowanie i granie. Jest bardziej zakorzeniony w historii niż niektóre współczesne budownictwo miast, w których występują mitologiczne stworzenia i bogowie, a także działa płynnie i nie ma większych zauważalnych błędów. Czy będzie w stanie rzucić wyzwanie Anno 117: Pax Romana trudno na tym etapie powiedzieć, ponieważ oba tytuły mają zupełnie inne warunki i budżety. Pompeii: The Legacy robi wrażenie, biorąc pod uwagę, że został opracowany w większości przez jedną osobę, a jeśli jesteś ciekawy tej koncepcji, warto mieć na nią oko lub wypróbować.





