Polski
Gamereactor
recenzje
Starfield

Starfield

W końcu nadszedł czas, aby odkryć kosmos w pierwszej od ponad 25 lat zupełnie nowej serii gier Bethesdy. Sprawdzamy, czy kosmiczna przygoda spełnia swoją obietnicę...

HQ
HQ

Czy powinienem być fanatykiem religijnym? Osoba, na której eksperymentowano i ma obce DNA we krwi? A może mam luksusowy dom gdzieś tam wśród gwiazd? Stworzenie postaci w Starfield wydaje się potężną decyzją. To tu i teraz decyduję, kim chcę być na setki godzin kosmicznych przygód, a opcji do wyboru jest mnóstwo.

StarfieldStarfield
Różnorodność środowiskowa w Starfield przyćmiewa każdą inną grę RPG, w którą kiedykolwiek grałem.

W końcu wymyśliłem osobę z cechami rockmana z lat 80. i poszukiwacza przygód z lat 70. i czuję się usatysfakcjonowany. Myślę sobie, że tym razem postaram się skupić bardziej na fabule niż zwykle w grach fabularnych Bethesdy i rozpocząć przygodę.

To jest reklama:

Zawsze jest coś wyjątkowego w graniu w przygody Bethesdy. Po prostu nie ma nic podobnego do nich. Jasne, są dobrze napisane i masywne gry fabularne z niemal taką samą swobodą, ale wtedy wartości produkcyjne są na zupełnie innym poziomie. Dlatego pierwsze kroki jako górnik stawiają na wpół magicznie, kariera, która oczywiście nie potrwa zbyt długo, ponieważ los ma inne plany wobec mojego bohatera.

StarfieldStarfield
Podróże kosmiczne to duża część gry i wydaje się przyzwoicie realistyczna w porównaniu na przykład do Gwiezdnych Wojen.

To, co mnie spotyka, to bardzo piękny, bardzo szczegółowy świat gry, który płynie lepiej niż jakakolwiek inna gra Bethesdy, w którą grałem wcześniej na konsolach. Co więcej, nie zajmuje mi dużo czasu, aby zdać sobie sprawę, że nawet walka jest nienagannie zaprojektowana. Jasne, nadal jest to gra fabularna w sercu (możesz nawet wybrać widoczne liczby, aby natychmiast zobaczyć, ile obrażeń wyrządzają twoje ataki), ale wydaje mi się, że to naprawdę dobra gra akcji, niezależnie od tego, czy angażuję się w szaleńczą strzelaninę, czy próbuję dźgnąć jakiegoś niczego nie podejrzewającego pirata kosmicznego w szyję siekierą.

Krótko mówiąc, to bardzo dobre pierwsze wrażenie. Początkowo faktycznie udaje mi się trzymać planu skupienia się na kampanii, o której w zasadzie postanowiłem pominąć opowiadanie. Częściowo ma to na celu oszczędzenie spoilerów, a częściowo dlatego, że prawdopodobnie nie ma gier fabularnych, w których główna historia jest tak nieważna, jak w dziełach Bethesdy. Jest świetny i dobrze napisany, ale tutaj możesz przeżyć niesamowite przygody bez grania w główną historię nawet przez sekundę. Ale już po około dwóch godzinach gry czeka na mnie ogromna lista misji i zadań. Jakiś starszy mężczyzna mówi o drzewach w gigantycznym mieście New Atlantis, osoba w slumsach podejrzewa, że ktoś kradnie prąd, a ktoś inny chce, żebym zeskanował odległą planetę.

To jest reklama:
StarfieldStarfield
Wiele miast jest absolutnie ogromnych i nigdy nie brakuje rzeczy, którymi można się zająć.

Ci, którzy znają ich gry Bethesdy, wiedzą, że misje są często zaskakująco długie i dobrze napisane, a ja wkrótce zatrzymuję główną kampanię na rzecz innych rzeczy. Możliwości wydają się pół-nieskończone. Jest mnóstwo planet, na których można wylądować, jest wiele stacji kosmicznych do odwiedzenia, a przestrzeń poza najbardziej zamieszkałymi światami jest pełna ruchu. Niektóre statki są przyjazne (to, czy chcesz być przyjazny z powrotem, zależy oczywiście od ciebie), podczas gdy inne są piratami, co często prowadzi do bitew, które porównałbym do Star Trek, a nie Star Wars. Możesz poruszać się po parametrach, które dostosowują ilość energii do każdego aspektu twojego statku, a także możesz zdobyć nowe, aby pasowały do twojego stylu. A może być kosmicznym gangsterem, który kradnie podręczne sprzęty? Latałem z czymś, co najlepiej można opisać jako statek transportowy, aby zmieścić wszystkie moje łupy.

Wiele przygód szybko przenosi mnie w kilka ciekawych miejsc w galaktyce. Szybko zakochałem się w Neon, czymś w rodzaju gigantycznej platformy rybackiej na wodnej planecie. Tutaj świat stał się cyberpunkiem ze zgrabnymi fryzurami, chciwymi gigantycznymi korporacjami, wojnami gangów, korupcją, graffiti i oczywiście neonami. Jest kilka fantastycznych przygód i naprawdę interesujący świat do odkrycia, a ja oszczędzę ci szczegółów, abyś mógł odkryć, jak trudne może być życie tutaj na własną rękę. Innym ulubionym miejscem przygód jest Red Mile, ponieważ ci, którzy lubią Hunger Games, szybko poczują się jak w domu w tym świecie kasyn, położonym na planecie wiecznej zmarzliny.

StarfieldStarfield
Wszystkie planety nie służą żadnej historii żadnemu celowi, ale zawsze możesz odwiedzić tylko te światy, które chcesz.

Moim osobistym faworytem do tej pory jest Akila. Najlepiej można to opisać jako dziki zachód w kosmosie. Założycielami tego miasta są dawni Ziemianie, którzy konserwatywnie trzymają się swoich tradycji, tworząc w ten sposób raczej naturalne przedłużenie południowego miasteczka science-fiction. Ponadto ludzie, którzy tu mieszkają, bardzo lubią ziemskie artefakty, co samo w sobie tworzy rodzaj dziwnego nostalgicznego komfortu.

Oczywiście to tylko kropla w morzu tej absolutnie gigantycznej przygody. Mówimy o setkach godzin przygód, w których koncepcja "tworzenia własnej rozrywki" jest w rzeczywistości prawdziwa. Jeśli podoba ci się pomysł budowania kilku posterunków, aby uzyskać dobry przepływ surowców, może kupowanie / sprzedawanie statków kosmicznych, kradzież wszystkiego, co wpadnie ci w ręce lub po prostu odkrywanie i plądrowanie opuszczonych baz kosmicznych po nieudanych próbach kolonizacji - właśnie to zrobisz. W żadnym momencie Starfield nie próbuje nakłonić Cię do gry w określony sposób, ale po prostu informuje Cię, że dostępne są opcje. Jeśli chcesz zrobić coś zupełnie innego, to zależy od Ciebie.

StarfieldStarfield
Graficznie Starfield jest bardzo ładny i szczegółowy, chociaż liczba klatek na sekundę powinna być lepsza i niestety są też pewne błędy.

Myślę też, że system poziomów Starfield jest naprawdę sprytny. Chociaż jest to w zasadzie wybór drzewek umiejętności w wielu kategoriach, w których odblokowujesz rzeczy, aby uzyskać dostęp do nowych, do miksu dodano zwrot akcji. Na przykład, jeśli chcesz odblokować cechę (jak moja ulubiona, Persuasion), musisz ukończyć wyzwanie z jej udziałem, zanim będziesz mógł przejść do następnego poziomu. To niemal automatycznie sprawia, że grasz w określony sposób, który pasuje do twojej postaci.

Chciałbym również podkreślić nieco mniejszą rzecz, którą nadal bardzo doceniam. W ostatnich latach coraz częściej twórcy gier używają wskaźników myszy w menu gier na konsole. Ale sterowanie wskaźnikiem myszy za pomocą drążka analogowego jest i pozostaje kiepskim rozwiązaniem. Na szczęście Bethesda zdecydowała się zainwestować w coś własnego i poza wspomnianym wyżej poziomowaniem, menu jest dostosowane do kontrolera, co czyni je niezwykle szybkimi. Jest to dodatkowo przyspieszane przez ulubione elementy, dzięki czemu mogę szybko uzyskać do nich dostęp, klikając określoną liczbę razy na padzie kierunkowym. Bardzo, bardzo pomocne i mam nadzieję, że więcej programistów pójdzie w ich ślady, abyśmy my, którzy grają z kontrolerem, nie musieli używać kursora.

StarfieldStarfield
Różne planety mają radykalnie różne warunki z toksynami w powietrzu, grawitacją i innymi rzeczami.

Jak się pewnie domyślacie, jestem bardzo zadowolony z Starfield, który również jest sprytnie zaprojektowany. To sci-fi, które zawsze wydaje się przynajmniej w pewnym stopniu osadzone w rzeczywistości, co nadaje mu dość wyjątkowy charakter. Odwiedzanie różnych planet jest również epickie właśnie dlatego, że są tak dobrze zrobione, że faktycznie czują się jak prawdziwe światy. Wiem, że niektórzy ludzie martwili się wcześniej, że niektóre planety nie są ważne dla historii i są bardziej wypełniaczem dla tych, którzy chcą zobaczyć więcej wszechświata. Ale tak jak wszystko inne w Starfield, jeśli nie znajdziesz czegoś zabawnego, po prostu zostaw to. Jeśli nie lubisz odwiedzać planety i widzieć, jak może wyglądać alternatywny świat (a może skanować niektóre formy życia i znajdować minerały), udaj się gdzie indziej.

Maksymalny wynik? Nie, mimo że jestem znacznie bliżej przyznania Starfield dziesiątki niż ósemki, jest kilka aspektów, które uniemożliwiają mi wystawienie maksymalnej oceny. Jednym z nich jest aspekt techniczny. Wcześniej mówiło się, że Starfield dla Xbox Series S / X działa z prędkością 30 klatek na sekundę zamiast 60. Bez wątpienia wolałbym to drugie, ale stała 30 jest lepsza niż kiedykolwiek grałem w jakąkolwiek grę Bethesdy, a dla mnie nigdy nie było to wielkim problemem. To gra dla jednego gracza i gra fabularna, nie jest tak ważna przy 60 FPS jak w Call of Duty. Ale niestety nie jest stabilny 30, a przy kilku okazjach liczba klatek na sekundę zacięła się bardziej, niż myślę, że jest w porządku.

StarfieldStarfield
Starfield jest dostępny w ramach subskrypcji Game Pass od pierwszego dnia.

Drugi problem ma również charakter techniczny. Bethesda powiedziała, że jest to ich najbardziej wyrafinowana technicznie i wolna od błędów gra w historii. I ja się z nimi zgadzam. Ale bądźmy szczerzy, to nie jest super wysoka poprzeczka. Starfield ma kilka błędów. Mimo że w ciągu około 50 godzin miałem "tylko" dwie katastrofy, miałem również misję, która była trudna do wykonania, wrogów, którzy utknęli w powietrzu i rzeczy takie jak dialogi, które zapętlają się i nie mogę się z niego wydostać. Akceptuję pewną ilość błędów w takiej grze (nigdy nie grałem w całkowicie wolny od błędów tytuł AAA) i zdecydowanie nie ma wielu błędów - ale niestety jest to więcej niż ja, co chciałbym dać naszej maksymalnej ocenie.

Biorąc to pod uwagę, dziewiątka jest absolutnie doskonała. To prawdziwe arcydzieło, które gram prawie co godzinę, odkąd je dostałem. Nie dlatego, że wymaga tego praca, ale dlatego, że chcę. A teraz, gdy recenzja jest napisana, czuję to samo, moje palce swędzą, aby odkryć więcej planet, tajemniczych światów i sprawdzić kosmitów, którzy sprawiają, że Ksenomorf, ET i Alf wyglądają na przestarzałych i nudnych w porównaniu.

StarfieldStarfield
W jednej sekundzie odwiedzasz niezamieszkane bagienne planety z potworami, w następnej spędzasz czas w pachnących cyberpunkiem miastach.

Jest po prostu kilka gier, które oferują tak ogromną ilość treści, ale także wspierają je jakością. Ponadczasowe klasyki, takie jak The Elder Scrolls V: Skyrim i Fallout 4, wydają się wręcz ograniczone w porównaniu, ale dzielą się tym wspaniałym poczuciem przygody czekającej za każdym rogiem. Zaufaj mi, kiedy mówię, że nie chcesz tego przegapić.

HQ
09 Gamereactor Polska
9 / 10
+
Tyle do zrobienia. Wielkie bitwy. Doskonała eksploracja. Bardzo zróżnicowane. Świetna grafika. Zabawne podróże kosmiczne. Dobrze napisany dialog. Łatwe w użyciu menu.
-
Niespójna liczba klatek na sekundę. Niektóre błędy.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

StarfieldScore

Starfield

RECENZJA. Przez Jonas Mäki

W końcu nadszedł czas, aby odkryć kosmos w pierwszej od ponad 25 lat zupełnie nowej serii gier Bethesdy. Sprawdzamy, czy kosmiczna przygoda spełnia swoją obietnicę...



Wczytywanie następnej zawartości