Polski
Gamereactor
recenzje
Stellar Blade

Stellar Blade

Stellar Blade z południowokoreańskiego Shift Up to zaskakująco ekscytująca znajomość, której nie widujemy już zbyt często. Przeczytaj tutaj, jak działa gra.

HQ

Stellar Blade kojarzy mi się Sony ze "starych, dobrych czasów". W czasach, gdy Sony ryzykowało i to one wymyślało nieco dziwaczne, nieco szalone i zaskakujące gry. Dziś Sony stało się przede wszystkim Spider-Manem, Horizonem i The Last of Us, czyli ogromnymi grami AAA dla jednego gracza wartymi setki milionów dolarów – i nawet jeśli jest to wysoka jakość, to trudno już mówić o dziwactwie, szaleństwie czy zaskoczeniu. Być może stało się to trochę nudne.

Stellar Blade

Ale potem przychodzi Stellar Blade. Być może nie została opracowana przez Sony ani żadne z ich zwykłych studiów zewnętrznych, ale Sony odebrało grę i jest odpowiedzialne za wydanie. Gra została opracowana przez południowokoreańskie Shift Up i jest to ich pierwszy duży projekt, ale z pewnością tego nie widać. Prace nad grą trwają już od jakiegoś czasu, ponieważ została ogłoszona pod nazwą Project EVE w 2019 roku, a następnie została zapowiedziana na PlayStation 4, Xbox One i PC, ale teraz stała się ekskluzywna dla PlayStation 5.

Najpierw porozmawiajmy o słoniu w pokoju - głównej bohaterce Ewie. Niektórzy twierdzą, że musiała zostać zaprojektowana przez mężczyznę, który nigdy nie widział prawdziwej kobiety - i pozostawię tę część niedopowiedziane. Ale tak – mamy tu do czynienia z niepotrzebną seksualizacją kobiecego ciała. Tak, możesz bawić się z Ewą w przebieranki i wyposażyć ją w kolczyki, różne mniej lub bardziej odważne stroje i uczesać ją. Tak, możesz zbierać puszki po piwie i napojach gazowanych, które, jeśli znajdziesz je wszystkie, nagrodzą gracza dość odkrywczym kostiumem dla Eve. I tak, zastanawiam się, dlaczego zdecydowali się na Ewę biegającą w spódnicy do ud, szpilkach i dopasowanych pończochach w podziemnym kanale ściekowym ze ściekami do połowy goleni. Nie jest to coś, co naprawdę utrudnia grę, ale po prostu nie ma sensu, a kreatywna linia jej wyglądu jest nie na miejscu.

To jest reklama:
Stellar Blade

W każdym razie, wracając do tego, o co w tym wszystkim chodzi: czym Stellar Blade jest gra. Ziemia jest pustoszona przez przerażające i agresywne stworzenia zwane Naytiba, w wyniku czego nasza stara planeta została opuszczona, a ostatni żyjący ludzie uciekli do kolonii w kosmosie. Wcielasz się w rolę Eve, członkini 7 Oddziału Powietrznodesantowego, która powraca na Ziemię z jasną misją: zniszczyć potwory Naytiba i odzyskać Ziemię. Po nieudanym lądowaniu na Ziemi większość oddziału Eve zaginęła, a ona i nieliczni ocalali, Adam i mechanik Lily, wyruszają na niebezpieczną misję, w której potwory z Naytiby praktycznie ustawiają się w kolejce, by skopać tyłek Eve.

Oczywiste jest, że Stellar Blade jest inspirowany grami takimi jak Nier: Automata, a prawdopodobnie także Bayonetta i Devil May Cry. I z pewnością nie są to złe gry, którymi można się inspirować - a teraz już pewnie wiesz, z jakimi grami mamy tu do czynienia. System walki jest w centrum tego wszystkiego, a Shift Up naprawdę go przybił. Jest łatwo dostępny, szybki jak błyskawica, a śmierć jest na wyciągnięcie ręki, a szybko zdasz sobie sprawę, że dobrze wymierzone bloki i manewry unikowe zaprowadzą Cię najdalej. Samo naciskanie przycisków nie zaprowadzi Cię daleko, ponieważ musisz myśleć taktycznie i zdecydować, kiedy rozpocząć atak, a kiedy rozsądnie jest się wycofać.

Stellar BladeStellar Blade
To jest reklama:

Wrogowie mają rytm swoich ataków i musisz nauczyć się to rozpoznawać, co wiąże się z tym, jak ważne jest wyczucie czasu ataków, bloków i manewrów unikowych. Aby podkreślić znaczenie możliwości prawidłowego zablokowania wroga, większość wrogów jest wyposażona w "Wskaźnik równowagi", który powoli wyczerpuje ich i wytrąca z równowagi, jeśli wykonasz idealne bloki - a kiedy tak się stanie, możesz wykonać bardzo potężny atak Odwetu. W trakcie gry odblokowujesz więcej ataków i ruchów i muszę powiedzieć, że poznawanie systemu walki to prawdziwa przyjemność - działa genialnie.

Jeśli grałeś w demo, wiesz również, że gra jest dość liniowa, ale tylko pierwsze 4-5 godzin jest takie. Nie zdradzając zbyt wiele, mogę powiedzieć, że otwiera się i staje się grą z półotwartym światem, zbudowaną z otwartym światem centralnym i (właściwie dość nudnymi) misjami pobocznymi - i myślę, że faktycznie traci trochę magii, którą miała na początku. Misje są nadal dość liniowe i mają dość zróżnicowany charakter. Kilka razy zdarzyło mi się, że zostałem wrzucony w misje, w których całość zamieniła się w strzelankę z perspektywy trzeciej osoby w scenerii, która mogłaby przypominać Dead Space. Jest to dalekie od ostrego jak brzytwa systemu walki inspirowanego Bayonettą, który jest skądinąd oferowany.

Stellar BladeStellar Blade

Stellar Blade jest wypełniony opcjami aktualizacji. Istnieje nie mniej niż 5 drzewek umiejętności, w których możesz dostroić swoje różne ataki i inne umiejętności bojowe. Ponadto twój dron, który zawsze podąża za tobą, ma swoje własne małe drzewko umiejętności, a także możesz ulepszyć swój ExoSpine, który jest w zasadzie kręgosłupem Eve oraz podstawowymi i fundamentalnymi umiejętnościami. Oprócz tego jest mnóstwo kosmetycznych rzeczy do zabawy; jak wspomniano na początku, Eve można wyposażyć w różne stroje, podobnie jak Adama i Lily, a nawet drona można dostosować.

Na początku omówiliśmy wygląd Eve, więc nie będę się nad tym dłużej rozwodził. Cały świat gry jest piękny i szczegółowy przez większość czasu, chociaż nie wszystkie lokacje są równie ekscytujące, a niektóre powierzchnie mają dziwnie niską rozdzielczość, tak jak w Final Fantasy VII Rebirth. To, co podnosi wrażenie wizualne, to fakt, że programiści naprawdę nie skąpią na efektach wizualnych. Jest mnóstwo świetnych zbliżeń Eve i innych postaci, a piękna choreografia walki jest wisienką na torcie. Stellar Blade wygląda świetnie i w prawdziwie azjatyckim, niemal wulgarnym stylu, gra nie boi się pokazać tego wszystkiego, z alternatywnymi kątami kamery, zwolnionym tempem, mnóstwem pięknych scenerii i przerywnikami filmowymi.

Stellar Blade

Projektowanie wrogów to coś, co azjatyccy projektanci gier bardzo lubią i jest to prawie osobna dyscyplina w tych częściach. Widać to w Stellar Blade, gdzie szczególnie duzi bossowie Naytiba są dobrze zaprojektowani, ale mniejsi bossowie są również dobrze zaprojektowani. Na szczęście nie są tak ultraazjatyckie i szalone, jak można by się obawiać, ponieważ wyglądają dość organicznie i jakoś większość z nich wygląda jak coś, co faktycznie mogłoby być żywymi stworzeniami, a nie czymś, co po prostu wpadło do głowy projektantowi w trójkątnych okularach.

Stellar Blade oferuje trzy ustawienia grafiki: Wydajność, Zrównoważony i Rozdzielczość. Trudno odróżnić Performance od Balanced, ponieważ oba działają z prędkością 60 fps, ale wydaje się, że Performance działa nieco płynniej, ale ma też nieco bardziej ziarnisty wygląd - ale trzeba się uważnie przyjrzeć, aby dostrzec różnice. Rozdzielczość ma zauważalnie ostrzejszą grafikę, ale działa tylko przy 30 klatkach na sekundę i chociaż nie jestem histerykiem co do 30 klatek na sekundę w porównaniu z 60 klatkami na sekundę, 30 klatek na sekundę po prostu nie wystarcza w szybkiej grze, takiej jak Stellar Blade, gdzie wyczucie czasu, precyzyjne blokowanie i uniki są bardzo ważne. Zrównoważony to moim zdaniem najlepszy sposób na grę Stellar Blade.

Stellar BladeStellar Blade

Wreszcie jest ścieżka dźwiękowa, która jest całkiem doskonała. Aktorzy głosowi wykonują dobrą robotę, efekty dźwiękowe są ładne i ciężkie, i chociaż bardzo typowa koreańska popowa ścieżka dźwiękowa nie jest dokładnie w moim stylu, stanowi miłe tło dla ścieżki dźwiękowej, jeśli ją nieco ściszysz.

Stellar Blade z pewnością nie jest idealna, ale jest to naprawdę udana gra akcji, której nie widujemy już zbyt często. Jest kilka problemów ze sterowaniem, które może być trochę nieprecyzyjne w niektórych sekcjach, punkty kontrolne są czasami nierównomiernie rozmieszczone, a niektóre lokalizacje są nudne jak diabli, ale w ogólnym rozrachunku są to drobne problemy.

Stellar Blade

Podsumowując, myślę, że Stellar Blade to miła niespodzianka i całkiem ekscytująca gra. Nie podąża za zwykłymi szablonami dotyczącymi tego, jak należy tworzyć gry akcji, a to oznacza dziwne i nagłe zmiany stylu po drodze - ale w końcu jest to bardzo odświeżające.

Jeśli lubisz Bayonettę, Nier: Automata i Devil May Cry, to myślę, że powinieneś sprawdzić Stellar Blade, ponieważ ma trochę tego samego klimatu i dziwactwa, co te inne gry - i jest to po prostu naprawdę fajna gra akcji z bardzo dobrze działającym i łatwo dostępnym systemem walki, który jest trudny do pełnego opanowania. Stellar Blade to pierwsza duża gra od Shift Up i jestem pewien, że w przyszłości zobaczymy ich więcej.

HQ
08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Doskonały system walki, niesamowite opcje ulepszeń, piękna grafika, nie sztampowa gra akcji, świetna choreografia walki
-
Momentami trochę nieprecyzyjne sterowanie, niepotrzebna seksualizacja głównego bohatera, miejscami dziwnie potarte powierzchnie, nudne misje poboczne
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

Stellar Blade Score

Stellar Blade

RECENZJA. Przez Palle Havshøi-Jensen

Stellar Blade z południowokoreańskiego Shift Up to zaskakująco ekscytująca znajomość, której nie widujemy już zbyt często. Przeczytaj tutaj, jak działa gra.



Wczytywanie następnej zawartości