Polski
Gamereactor
recenzje
System Shock

System Shock

Patrick był śledzony, okaleczany, elektryzowany i poddawany brutalnym atakom AI w tym remake'u kultowego klasyka...

HQ

Granie w System Shock dzisiaj jest trochę jak cofanie się w czasie. Dziedzictwo tej serii jest nie do przecenienia. Zrewolucjonizował gatunek akcji. Oczywiste jest, że wiele gier, takich jak Bioshock, Prey i Singularity, nigdy nie wyglądałoby i nie działało tak, jak wyglądają, gdyby nie System Shock. Pytanie brzmi, czy System Shock ma coś do powiedzenia w 2023 roku. Można by pomyśleć, biorąc pod uwagę obecne dyskusje na temat sztucznej inteligencji, że oczywiście powinno być na to miejsce.

Wszystko zaczyna się nieco ponad 50 lat w przyszłość. Jesteś hakerem, który zostaje schwytany podczas próby kradzieży z firmy Trioptimum. Zostajesz aresztowany i zabrany na stację Cytadela, gdzie zostaniesz poproszony o usunięcie etycznych ograniczeń sztucznej inteligencji stacji "Shodan". Edward Diego, który poprosił cię o to na muszce, obiecuje ci umowę, zanim strażnik powali cię do nieprzytomności. Ciemność ogarnia cię i po chwili budzisz się, sam, opuszczony w inkubatorze na stacji. Szybko staje się jasne, że rzeczy wydarzyły się, gdy byłeś zimny.

System Shock

Nie czuję tu żadnej bezpośredniej nostalgii, ale już przy pierwszych potknięciach doświadczam uroku gier, z którymi dorastałem. Dostajesz proste instrukcje, aby podnieść trochę sprzętu, a następnie kilka prostszych misji. Nie ma jasnych znaczników ani wyjaśnień, jak zrobić to, co musisz zrobić. Jesteś uwolniony i możesz robić, co chcesz, naprawdę. Przypomina to trochę Prey z 2017 roku. Masz plecak z ograniczoną ilością miejsca do śledzenia, a zasoby są ograniczone. Liczy się każdy strzał i naprawdę musisz ograniczyć wykorzystanie wszystkiego, co znajdziesz, aby przetrwać. Szybko okazuje się, że Shodan, zła sztuczna inteligencja, ma coś wspólnego ze zmutowanymi wrogami, ponieważ chce śmierci ciebie i wszystkich innych. Niestety, pomimo tego, że Shodan jest onieśmielający, sztuczna inteligencja w System Shock Remake'u wydaje się przydać trochę tuningu. Wrogowie mają trudności z poruszaniem się po otoczeniu i przez większość czasu stają się łatwym łupem.

To jest reklama:

Myślę, że grafika i projekt są naprawdę dobre. Wygląda bardzo retro-nowocześnie i podoba mi się. Zachowana jest znaczna część kwadratowości, w której środowiska wydają się być zmontowane z tektury. Wygląda dobrze, brzmi dobrze i szybko jestem pochłonięty atmosferą. Aktorka głosowa Shodan wykonuje dobrą robotę, sprawiając, że sztuczna inteligencja brzmi przerażająco, jak w oryginale. To niesamowicie satysfakcjonujące słyszeć, jak Terri Brosius - która podkłada głos postaci w oryginale - powraca w remake'u. Moim dużym problemem zarówno z oryginałem, jak i remakiem są bitwy. Nigdy nie czuli się dobrze, nawet w 1990 roku. W tej edycji wydaje się, że jest trochę opóźnienie w reakcjach, a atakom brakuje mocy. Niewiele się dzieje, gdy uderzysz wroga żelazną rurą. Wydaje się to raczej rozczarowujące, biorąc pod uwagę, że ten aspekt gry wciąż utknął w 1990 roku.

System Shock

Jestem nieco pobłażliwy wobec walk, nawet jeśli nie są one genialne, ponieważ większość uwagi obraca się wokół odkrywania i budowania swojej postaci. Wcześnie dostajesz rzeczy, aby umieścić je na swojej postaci. Trochę jak przebieranie rycerza w RPG, umieszczasz przedmioty w menu, które dają ci umiejętności. Oprócz tych implantów istnieje również mnóstwo wiadomości głosowych i informacji, które można znaleźć. Podobnie jak w We Went Back, Observation, Tacoma and Prey, są też zagadki do rozwiązania. Jeden z nich wysłał mnie do komputerowego świata syntezatorów. Bardzo podobało mi się to, co tam zobaczyłem. Nie psując zbytnio, przypominało mi to starsze gry kosmiczne 3D.

Jest więcej do zrobienia niż tylko walka, a to sprawia, że niektóre wady są mniej zauważalne. Za pomocą obiektów i wskazówek z otoczenia możesz przejść przez nieprzeniknione miejsca. Początkowo w obliczu tych przeszkód czułem się zagubiony, co mi się podobało. Rozumiem jednak, że wielu ludziom się to nie podoba. Będziesz musiał często oszczędzać, chodzić po środowiskach i zaakceptować, że backtracking jest częścią doświadczenia. Chodzi o odkurzanie otoczenia, poruszanie się po stacji krok po kroku i jednoczesne pokonywanie wrogów, z którymi się spotykasz. W niektórych sytuacjach możesz wykorzystać otoczenie do pomocy dzięki pułapkom, w innych sytuacjach potrzebujesz po prostu swojej zaufanej broni. Uwielbiam to, że musisz sprawdzić mapę, aby zaplanować trasę wokół niej, ale wiem, że wiele osób nienawidzi się gubić, a zatem może odczuwać frustrację. To osobiste preferencje, na koniec dnia.

To jest reklama:
System ShockSystem Shock

Jeśli nie grałeś w oryginalny System Shock, tutaj zostaniesz potraktowany bardzo ważną, ale w większości zapomnianą grą RPG akcji z naciskiem na horror. Masz niezapomnianego złoczyńcę, który sprawia, że jego obecność jest odczuwalna we właściwy sposób. Ta sztuczna inteligencja nie jest aż tak namacalna i obecna jak np. Glados w Portalu, ale psychotyczna i mordercza w zupełnie inny sposób. Za wszystkim, co robi Shodan, kryje się zimna logika, a ty nosisz ze sobą świadomość, że pozwoliłeś jej uwolnić się od etycznych lejców. W tym wszystkim być może istnieje analogia lub metafora, którą można powiązać z naszym rzeczywistym rozwojem sztucznej inteligencji. System Shock Uzyskanie remake'u teraz jest idealne. Pozwala nam to przeanalizować klasykę w nowym przebraniu, z aktualnym zagadnieniem, które tak się składa, że wiąże się z historią.

Widać jednak wyraźnie, że choć wprowadzono tu pewne zmiany, to w gruncie rzeczy jest to gra z lat 90. Interfejs użytkownika jest niezgrabny, walka jest nieprecyzyjna, a historia nie sięga głęboko. Mimo to miałem z tym całkiem niezły czas. Jest mrocznie, samotnie i olśniewająco klimatycznie. Historycy gier i nostalgicy wyciągną z tego jak najwięcej, ale to, co tu mamy, nie sądzę, że zdobędzie wielu nowych fanów. Nowa grafika, zwiększona ilość ustawień i inne rzeczy pomogły mu osiągnąć akceptowalny poziom dla dzisiejszych gier. Jednocześnie podstawowa struktura jest staromodna i odstraszy niektórych. Środowiska są również takie same i łatwo się zgubić. To sprawi, że twoje pierwsze chwile będą mylące. Następnie dodaj śmiertelnych wrogów i masz coś, co nie spodoba się wszystkim. A szkoda, bo to dobra gra.

System ShockSystem Shock

Chociaż czas nie był łaskawy dla oryginału, remake'owi udaje się rozwiać kilka problemów, które mam z System Shock z 1994 roku. Może nie zrewolucjonizuje naszego świata gier, ale może wywołać ekscytujące dyskusje na temat sztucznej inteligencji. Prawdopodobnie nie wprowadzi wielu nowych fanów, ale nadal jest deklaracją miłości do oryginalnych graczy. Jestem zadowolony z tego, co zagrałem. Całość przebija indywidualne problemy. Z drugiej strony, nie mam prawdziwej nostalgii, na którą mógłbym patrzeć wstecz, ponieważ byłem trochę młody, aby w pełni docenić oryginalne gry. Mogę jednak powiedzieć, że chociaż jest wiele do krytykowania, było to innowacyjne. Wyprzedził swoje czasy i zrobił wiele dla opowiadania historii w gatunku akcji. Myślę, że jeśli kochasz serię, będziesz się dobrze bawić, ponieważ ja to zrobiłem. Mam nadzieję, że drugi również otrzyma ten zabieg, zanim pojawi się trzeci.

System Shock
08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Świetna atmosfera, świetny design, doskonała historia, fantastyczna muzyka, staromodny projekt gry, kultowy złoczyńca i świetny głos.
-
Słabi przeciwnicy AI, broń wydaje się słaba
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

0
System ShockScore

System Shock

RECENZJA. Przez Patrik Severin

Patrick był śledzony, okaleczany, elektryzowany i poddawany brutalnym atakom AI w tym remake'u kultowego klasyka...



Wczytywanie następnej zawartości