Polski
Gamereactor
recenzje
The Day Before

The Day Before

Długo oczekiwana gra fabularna online firmy Fntastic miałaby, według wczesnych zwiastunów, połączyć The Last of Us z The Division. Petter odkrył prawdę...

HQ

Gdzie przebiega granica między rozdmuchanymi frazesami PR w ramach skutecznego marketingu a jawnymi kłamstwami, które ostatecznie powinny zostać zaklasyfikowane jako "fałszywy marketing", a tym samym być bezpośrednio przestępcze? To pytanie pojawiało się wielokrotnie w ciągu ostatnich dziesięciu lat w naszej wspaniałej branży gier i oczywiście istnieje kilka parametrów, które należy wziąć pod uwagę przy wyjaśnianiu, na czym stoisz w tej kwestii. Pamiętam oczywiście, jak były szef Sony chwalił się, że PS2 jest jak podłączenie mózgu do Matrixa lub że PS3 może z łatwością renderować gry w 120 klatkach na sekundę. Pamiętam, jak zespół odpowiedzialny za Fable promował grę jako nieskończenie większą i bardziej dynamiczną niż jakakolwiek inna gra fabularna wszech czasów, i kiedy Guerrilla Games pokazało Killzone 2 za pomocą prerenderowanego klipu filmowego, który początkowo miał być "renderowany w czasie rzeczywistym", ale potem okazał się mistyfikacją.

The Day BeforeThe Day Before

W ostatnich latach nie było dużo lepiej. Wszyscy pamiętamy, jak niesamowicie obiecująco wyglądało niezwykle ambitne Aliens: Colonial Marines firmy Sega i jak bardzo byliśmy podekscytowani jego premierą. Gotowy produkt zawierał zaledwie maleńki procent tego, co obiecano, a Sega została pozwana i zmuszona do zapłacenia wysokich grzywien tym, którzy kupili ich grę na podstawie fałszywych przesłanek lub jawnych kłamstw. To samo dotyczyło oczywiście polskiej gry RPG akcji CD Projektu Cyberpunk 2077, która zawierała około 40% wszystkich funkcji i systemów, które zostały obiecane z góry, podobnie jak Microsoft reklamował Forza Motorsport (2023) jako "w 100% zbudowany od zera", podczas gdy tak naprawdę była to tylko dopracowana Forza Motorsport 7 z wieloma modelami wielokątów (samochodami) zaczerpniętymi z 15-letniej Forzy 3 (i Forzy 4).

Gdzie przebiega granica między sprytnie skutecznym marketingiem a jawnym kłamstwem? Rosyjskie niezależne studio Fntastic z pewnością zadawało sobie to pytanie podczas tworzenia nowo wydanego The Day Before, ale gdzieś po drodze zdecydowało, że wszystko jest dozwolone. Wszystko to oznacza. Wszystkie metody. Na wszelkie sposoby. I tam właśnie poszli stamtąd. Przez ostatnie dwa lata my, gracze, byliśmy karmieni małymi, pysznymi smakami tego, co w zasadzie było reklamowane jako pachnąca The Last of Us gra fabularna online. Gigantyczny, całkowicie otwarty świat online przesiąknięty skomplikowanymi i głębokimi systemami RPG, w których zadaniem twoim i twoich znajomych będzie próba przetrwania postapokalipsy opanowanej przez zombie wszelkimi możliwymi sposobami. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy wokół tego projektu rozpętała się spora burza, ponieważ został on oskarżony o bycie czystym oszustwem, wręcz plagiatem The Last of Us i w pewnym momencie został całkowicie usunięty ze Steama, za co deweloperzy obwiniali następnie problemy z nazwą i obawy o prawa autorskie.

To jest reklama:
The Day BeforeThe Day Before

The Day Before jest teraz wydawany w ramach "wczesnego dostępu", kosztuje 40 funtów przez Steam i był celem prawie każdego streamera w weekend, ponieważ marketing samej gry był bardzo skuteczny i pod wieloma względami sprytnie zaprojektowany. Spędziłem dwa dni z ambitnym MMO Fntastic i doszedłem do ważnego i ostatecznego wniosku: gra była i pozostaje jawnym oszustwem. Sprytny, ale teraz przejrzysty sposób dla grupy ograniczonych twórców gier, aby zgarnąć maksymalne inwestycje od różnych interesariuszy (i graczy) poprzez fałszywe zwiastuny i zainscenizowane bzdury, a następnie po prostu obwiniać za to presję czasu lub ostrą konkurencję.

The Day Before

The Day Before nie jest grą fabularną online. Nawet nie blisko. Są tu osadzone elementy systemu RPG, najprawdopodobniej zrobione wyłącznie po to, aby pochwalić się sprytnie dobranymi obrazami do wydania, ale te elementy nie są wykorzystywane i są słabo zakotwiczone w pozostałej części treści, która ogólnie wydaje się stworzona przez sztuczną inteligencję i jak naprawdę kiepski żart. Wcielasz się w bezimiennego ocalałego, który w zdewastowanych Stanach Zjednoczonych kilka tygodni po upadku musi spróbować przetrwać zombie wędrujące po ulicach. Konfiguracja jest prawie identyczna jak w grach Extraction, takich jak Escape From Tarkow czy Crytek's Hunt: Showdown. Nie ma tu elementu fabularnego online, nie ma systemów budowania gildii i grup, a świat gry nie jest otwarty ani duży. Jest ciasno, mało ciasno i beznadziejnie pusto. Momentami wydaje się to niemal parodystowskie, biorąc pod uwagę, jak wyglądały wszystkie zwiastuny tego filmu. The Day Before w formie zwiastuna wyglądała jak idealna, wspaniała mieszanka The Last of Us i The Division, podczas gdy gra, z którą spędziłem naprawdę smutny weekend w piekle, wygląda bardziej jak jakiś domowej roboty mini-mod State of Decay.

To jest reklama:
The Day BeforeThe Day Before

Wczesny dostęp, jak wszyscy wiemy (i rozumiemy), oznacza wczesny dostęp do gry, która nie jest jeszcze ukończona, ale biorąc pod uwagę, że deweloperzy, tacy jak rosyjski Fntastic, pobierają 40 funtów za swój produkt, zawsze uważam, że wystawienie oceny takiemu produktowi jest więcej niż uzasadnione, mimo że zwykle występują drobne problemy techniczne z tytułami wydanymi w tym formacie. Jednak The Day Before nie jest "trochę zabugowany" i nie zawiera tylko "kilku błędów", ale jest jednym wielkim gigantycznym błędem. The Day Before nie działa jak gra. Zawiesza się i zawiesza, wyrzuca pliki zapisu, zmusza mnie jako gracza do zaczynania od nowa, sprawia, że nagle staję się wysoki na dwa piętra i cały nadęty, sprawia, że grzęznę w ziemi i ślizgam się jak normalny dywan starego farmera i wszystko pomiędzy. To nie jest wersja beta nadchodzącej gry, to naprędce wymyślony projekt oszustwa, w którym twórcy kłamali, oszukiwali i wyłudzali pieniądze od graczy i inwestorów, a biorąc pod uwagę, że "gotowy" produkt nie spełnia ani jednej obietnicy, łatwo jest mi go odrzucić w całości. To nie była gra. To było oszustwo, a fakt, że Fntastic ogłosił, że zamyka swoją działalność zaledwie cztery dni po premierze, mówi wszystko.

The Day Before
02 Gamereactor Polska
2 / 10
+
Od czasu do czasu ładna grafika
-
Rażąco powolna mechanika gry, pusty i opuszczony świat, nie spełnia żadnej z wcześniej złożonych obietnic, przezabawnie zabugowany i niedokończony, katastrofalnie głupi wrogowie, żałosny system łupów.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

The Day Before Score

The Day Before

RECENZJA. Przez Petter Hegevall

Długo oczekiwana gra fabularna online firmy Fntastic miałaby, według wczesnych zwiastunów, połączyć The Last of Us z The Division. Petter odkrył prawdę...



Wczytywanie następnej zawartości