Gra wideo nie jest po prostu kolejną formą sztuki: jest to fuzja różnych dyscyplin w tym szerokim kreatywnym świecie, które kończą się i harmonizują w doświadczeniu, które wymaga udziału użytkownika lub, w tym przypadku, gracza, aby funkcjonować. Dlatego zawsze ciekawie jest, gdy gra jest projektowana od początku, zaczynając od podstawy artystycznej, aby sprawdzić, czy ten punkt wyjścia udaje się dopasować do reszty elementów (technicznych, dźwiękowych i innych) w coś, co jest przyjemne. Studio Digital Minds z siedzibą w hiszpańskim mieście Cartagena, chciało pokazać wizualną siłę w The Spirit of the Samurai i to im się udało. Ale poszli o wiele dalej.
The Spirit of the Samurai, jeśli nie jesteś z nią zaznajomiony, to przygodowa gra akcji 2D z przewijaniem bocznym, której akcja toczy się w wiejskiej wiosce samurajów w starożytnej Japonii. Wcielamy się w nim w kilka postaci, z wojownikiem Takeshiem na czele. Takeshi jest wioskowym samurajem, obrońcą, który przez wieki służył jako pies stróżujący przed demonicznym nadprzyrodzonym zagrożeniem, Oni z japońskiego folkloru. Kiedy zło wkracza do naszego świata, Takeshi wyrusza w szybką podróż przez ruiny swojego świata i przyjaciół, przedzierając się przez hordy potworów i nieumarłych, aby stawić czoła źródłu zła, Jorogumo.
Do zadania Takeshi będzie miał również swojego wiernego kociego towarzysza Chisaia, a także małego leśnego ducha (kodama, takiego jak te, które widzieliśmy w filmie Księżniczka Mononoke), które będą miały swoje własne sekcje w narracji gry. Ale ciężar historii jest niesiony przez wojownika, który dzięki prostemu systemowi statystyk zapożyczonemu z gatunku RPG ulepsza swoje umiejętności i moc, aby stawić czoła jeszcze potężniejszym wrogom.
Po tym wprowadzeniu możesz pomyśleć, że The Spirit of the Samurai jest prawie jak podrasowana wersja The Messenger, Shinobi lub The Last Ninja i masz rację, ponieważ są to niektóre z głównych wpływów, które można wyciągnąć z jego rozgrywki. Ale The Spirit of the Samurai to także praca wizualna w ciągłym ruchu. Historia rozwija się za pomocą krótkich, pięknie animowanych i oświetlonych przerywników filmowych (pamiętaj, że jest to bardzo mały zespół), które następnie przechodzą w sekcje rozgrywki w stylu poklatkowym. Grywalna postać porusza się i walczy przy użyciu tej techniki animacji, wywodzącej się z poprzedniej pracy członków tego raczkującego studia, jednocześnie walcząc z innymi martwymi samurajami i potworami animowanymi tą samą techniką. Tworzy to bardzo specyficzną atmosferę, która na ekranie przypominała mi pierwsze gry z serii Mortal Kombat. I to działa: w genialny sposób ruch postaci sprawia, że wydaje się, że jest się bohaterem filmu poklatkowego o średniowiecznej Japonii. A potem przychodzi czas na wyciągnięcie katany.
Elementy sterujące The Spirit of the Samurai nie mają się do czego przyczepić. Ustawienia wstępne są bardzo dobrze znane tym z nas, którzy są fanami ARPG, pozostawiając nam przycisk do uderzenia w zwarciu i drugi do wystrzelenia z łuku dystansowego, a także popularny celownik na przedmioty jednorazowe (mikstury zdrowia lub wigoru, kunai i inne przedmioty do rzucania), unik, przycisk skoku i blok/parowanie. Są one funkcjonalne, choć czasami dokładność nie jest do końca w porządku. Skakanie jest niezgrabne, a czas toczenia i uderzania nie jest zbyt precyzyjny. Jest to coś, co można poprawić w przyszłych patchach, ale nawet teraz może "dostosować" się do twojego stylu gry, jeśli skorzystasz z drzewka umiejętności Takeshiego, które może tworzyć różne kombinacje, ucząc się ruchów mieczem podczas jego podróży.
Ten system tworzenia kombinacji w różnych postawach potwierdza koncepcję animowania postaci w technice poklatkowej. W każdej kombinacji, od ataku czołowego, ataku z wyskoku, kucania... Możesz wybrać, które ruchy chcesz przypisać, a każdy z nich różni się prędkością ataku i siłą ciosu. Aby odkryć nowe "kata", musisz dogłębnie zbadać każdą sekcję gry, oczyszczając opcjonalne obszary lub wykonując krótkie zadania poboczne, które pojawią się na Twojej drodze. Z każdym nowym poziomem doświadczenia odkrywane są również nowe ruchy, a także możesz zwiększyć swoje statystyki siły, wytrzymałości lub zręczności miecza i łuku, aby lepiej pasowały do twojego stylu gry. Dzięki tej personalizacji "szorstkość" precyzji sterowania jest zmniejszona, a The Spirit of the Samurai jest całkowicie przyjemne od początku do końca, nawet jeśli nie jesteś ekspertem w tego typu grach akcji.
Ponadto, za pomocą kadzideł, które zbierasz od poległych wrogów, możesz zdobyć składniki leczące zdrowie, ogniste strzały i inne przydatne przedmioty. Wydawałoby mi się naturalne, że niektóre materiały eksploatacyjne będą wywoływać działania na scenie (na przykład podpalenie części ekranu na kilka chwil, aby wrogowie otrzymywali ciągłe obrażenia, gdy przechodzą obok), ale może jest to bardziej brane pod uwagę przy przyszłych aktualizacjach lub, kto wie, może sequelu.
Jasne jest, że ogólne doświadczenie jako The Spirit of the Samurai jest satysfakcjonujące, nawet poza posiadaniem tak specjalnej grafiki. Aktorstwo głosowe (w języku angielskim lub japońskim) jest bardzo dobrze zrobione, a historia, która również w pewien sposób łączy się z teraźniejszością, zapewniała mi rozrywkę przez kilka godzin, aż do napisów końcowych. Jeśli lubisz bardziej liniowe gry typu Soulslike i szukasz czegoś innego, The Spirit of the Samurai jest dla Ciebie.