Gracze wydają więcej na remake'i niż na remastery, wynika z danych
Nowe badania przeprowadzone przez Ampere Analysis sugerują, że stworzenie remake'u może być warte dodatkowego czasu i kosztów.
Remake'i kontra remastery, co wolisz? Kiedyś raczej trudno było odróżnić te dwie rzeczy, ale teraz coraz częściej widzimy, że coś, co nazywa się remakiem, faktycznie próbuje przerobić oryginalną grę, aby spełniała współczesne standardy poprzez całkowicie przebudowaną rozgrywkę, grafikę i inne elementy. Resident Evil 4 Remake jest tam świetnym przykładem. Z drugiej strony remastery często sprawiają, że gra wygląda tak dobrze, jak ją pamiętasz, często przede wszystkim w poprawkach wizualnych i nowych ofertach rozgrywki, które nie redefiniują starej formuły, ale być może sprawiają, że jest ona nieco płynniejsza.
Według nowych badań przeprowadzonych przez Ampere Analysis (za pośrednictwem VGC), jest całkiem jasne, który z dwóch najbardziej przyciąga graczy. Remake'i i remastery gier wideo wydane w 2024 i 2025 roku przyciągnęły 72,4 miliona graczy na Xbox, PlayStation i Steam, ale jeśli chodzi o wydatki, są one zwykle znacznie wyższe niż przeciętny remake.
Spośród 42 tytułów przebadanych przez Ampere, wydatki na przeciętny remake były 2,2 razy wyższe niż w przypadku przeciętnego remastera. Jest kilka wyjątków, takich jak The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, ale poza tym wydaje się, że remake'i w dużej mierze wydają się po prostu lepszą ofertą dla graczy.
To, czy to samo dotyczy programistów i wydawców, jest trochę tajemnicą. Ampere zauważa, że remake'i są droższe, wymagają więcej marketingu i czasu, podczas gdy remastery mają szybszy czas realizacji i niższy koszt, ale przynoszą mniejsze zaangażowanie. "Wydawcy decydujący między pełnym remakiem a remasterem muszą zrównoważyć planowanie franczyzy, ryzyko inwestycyjne, wiek treści, obsługę platformy i inne czynniki przy wyborze drogi" – powiedziała Katie Holt, starszy analityk w Ampere.
