Polski
Gamereactor
artykuły

Czy gry wideo mogą w końcu trafić do głównego nurtu uznania?

Rozmawiamy z Caseyem Baltesem, wiceprezesem Tribeca Games & Immersive.

HQ

Powszechnie wiadomo, że gdy tylko pojawi się nowe medium, często jest ono natychmiast odrzucane jako deprawujące dusze młodych i łatwo się ulegające wpływom. Zdarzyło się to telewizji, radiu i, wierzcie lub nie, zdarzyło się nawet pismom, które Platon i Sokrates potępiali jako gorsze od dialogu twarzą w twarz w starożytnych Atenach. I oczywiście gry wideo miały swój własny udział w kontrowersjach, obwiniając za wszystko, od toksycznego zachowania po ataki terrorystyczne, ponieważ gry takie jak Doom, Mortal Kombat i GTA zyskały rozgłos.

Podczas gdy większość mediów głównego nurtu w dzisiejszych czasach zrozumiała, że granie w gry nie czyni cię automatycznie zimnokrwistym zabójcą, gry wideo są nadal często postrzegane jako rodzaj bezmyślnej rozrywki. Są jednak oznaki, że to się zmieni. Hollywood ostatnio zagłębia się w gry, a podczas pandemii Covid-19 gry takie jak Among Us i Animal Crossing znalazły zupełnie nową publiczność wśród ludzi, którzy niekoniecznie uważają się za oddanych graczy.

Czy gry wideo mogą w końcu trafić do głównego nurtu uznania?
Casey Baltes, wiceprezes Tribeca Games & Immersive. // Tribeca Festival/THIS Gamess

Być może jednym z najpewniejszych znaków, że gry wideo zyskują uznanie, był zeszły rok, kiedy Tribeca Film Festival oficjalnie zrobił miejsce dla gier w swoim programie nagród, a nawet zmienił nazwę na Tribeca Festival, aby zilustrować, że kino nie jest już jedynym celem. Podczas THIS Games, festiwalu cross-media w duńskim mieście Aarhus, rozmawialiśmy z Caseyem Baltesem, wiceprezesem Tribeca Games, o tym, jak festiwal promuje gry wideo jako formę sztuki i jak medium może zyskać większe uznanie.

To jest reklama:

"Wcześniej mogliśmy zaprosić na festiwal twórców gier takich jak God of War, Red Dead Redemption II i Death Stranding, głównie po to, by pokazać publiczności, która może wcześniej nie grała w gry, że istnieje artystyczne podejście do tego medium – wyjaśnia Baltes. "W 2021 roku udało nam się dodać element odkrycia. Nasz oficjalny wybór pozwolił nam wprowadzić nowych twórców gier i nowe gry do miksu. Pozwoliło nam to również przedstawić tytuły niezależne, tytuły, które nie były wcześniej publikowane lub tytuły, które zostały nowo odkryte. Dzięki tej ewolucji byliśmy w stanie pokazać, z braku lepszego słowa, niektóre z większych hitów, obok tytułów, które nie są jeszcze tak dobrze znane. "

Czy gry wideo mogą w końcu trafić do głównego nurtu uznania?
Oficjalne selekcje gier na Tribeca Festival 2022 obejmują dziewięć różnych tytułów obejmujących wiele różnych gatunków. // Tribeca Festival/This Games

Patrząc na oficjalną selekcję Tribeki na 2022 rok, z pewnością jest to zróżnicowany skład. Mamy imponujące produkcje AAA, takie jak A Plague Tale: Requiem i całkiem filmowe doświadczenia w postaci As Dusk Falls i Immortality. Ale znajdziemy też gry platformowe (Cuphead) i pomieszanie gatunków (American Arcadia).

Oczywiście nacisk kładziony jest na narracyjne lub wizualnie odrębne doświadczenia, które faworyzują mniej lub bardziej "artystyczne" podejście. Ale to nie znaczy, że proces selekcji Tribeca ogranicza się do gier z tradycyjną historią, ponieważ celem jest podkreślenie wszelkiego rodzaju interaktywnych doświadczeń, wyjaśnia Casey Baltes. Nawet zwariowany tytuł, taki jak Trombone Champ, wydany zbyt późno, aby być częścią tegorocznej selekcji, jest jednak wyróżniany przez Baltes.

To jest reklama:

"To, co uderza mnie w grze takiej jak Trombone Champ, to historia, którą czytam w gazetach, historie, które widzę w filmach o ludziach, którzy nigdy wcześniej w nią nie grali. Od prawdziwych puzonistów, którzy biorą go do ręki, próbując zobaczyć, o co chodzi, po szalone imprezy ludzi modujących puzon i grających razem. Ten dialog, w sensie kulturowym, opowieści, które powstają poza grą, jest tak samo częścią dialogu kulturowego, jak to, co film, telewizja, wciągające doświadczenia i gry mogą popchnąć na zewnątrz do społeczeństwa. "

Czy gry wideo mogą w końcu trafić do głównego nurtu uznania?
Nawet głupia gra, taka jak Trombone Champ, w której masakrujesz muzykę klasyczną, może być nadal nazywana artystycznym przedsięwzięciem.

To, jak "mówimy" o grach w szerokim znaczeniu - sposób, w jaki opisujemy je w filmach na YouTube, w rozmowach lub piszemy o nich w artykułach i recenzjach - odgrywa ogromną rolę w poszerzaniu ich atrakcyjności, mówi Baltes: "Spędziłem około dziewięćdziesięciu procent mojego czasu rozmawiając z ludźmi, którzy nie grają w gry. Istnieje niewielka przepaść językowa między tymi, którzy regularnie grają w gry, a tymi, którzy mogli grać tylko w jedną grę lub nigdy nie grali w gry w przeszłości. I myślę, że to, czego brakuje w rozmowie o grach, można niemal sprowadzić do najbardziej uproszczonego języka, jakiego można użyć, aby mówić o dowolnej formie kulturowej. Jak mówisz o rzeczach, które ostatnio czytałeś lub widziałeś".

Oprócz języka, wszystkie nasze zadania, poziomy, power-upy, fps i takie, które mogą nie mieć większego sensu dla nie-graczy, istnieją również inne bariery. Podczas gdy książki można czytać za darmo w bibliotece, a bieżące seriale i filmy nigdy nie są czymś więcej niż abonamentem lub biletem do kina, gry wymagają większych inwestycji. A nawet jeśli ludzie mogą sobie na to pozwolić, nie wszyscy są zadowoleni z konsoli pod telewizorem lub monstrualnego komputera do gier wypluwającego wszelkiego rodzaju fajerwerki RBG w swojej sypialni. Wreszcie, i być może najważniejsze, istnieje zrozumienie gier; jak kontrolują i ich wewnętrzna logika, która może być trudna do zrozumienia, jeśli nie dorastałeś przyklejony do Game Boya, Nintendo DS lub podobnego systemu. Dlatego w Tribeca główny nacisk kładziony jest na prezentowanie gier w sposób, który przemawia również do osób niebędących graczami.

"Zazwyczaj zaczynamy od historii lub koncepcji. Zaczynamy od opisania tego tak, jak wszystko inne", wyjaśnia Casey Baltes. "To naprawdę pomogło trochę pracować w przestrzeni immersyjnej, ponieważ najczęściej zaczynałeś od opisania projektu VR z tym, czym jest, a następnie oczywiście opisywałeś platformę i technologię. Czuję, że bariera dla kontrolera lub dla wielu innych rzeczy zmniejsza się, gdy masz natychmiastowe zainteresowanie na początku, zamiast zaczynać od wyjaśnienia: "to jest gra na PC, potrzebujesz kontrolera" i tak dalej. "

Czy gry wideo mogą w końcu trafić do głównego nurtu uznania?
Dzięki intuicyjnemu sterowaniu, ekscytującej rozgrywce i zabawnej historii, It Takes Two czerpie z doświadczenia reżysera gry zarówno z branży gier, jak i filmu.

Ponieważ gry dawno temu przewyższają filmy finansowo, a teraz nadrabiają zaległości pod względem uznania, być może zaczynamy dostrzegać konwergencję talentów. Przykłady obejmują reżysera gry Sama Barlowa, który wyreżyserował i wyprodukował trzy oddzielne filmy do swojego najnowszego projektu, Immortality, lub, idąc w przeciwnym kierunku, Josefa Faresa, który zaczynał jako odnoszący sukcesy reżyser filmowy w Szwecji, a w zeszłym roku wygrał Game of the Year z It Takes Two.

Z tego powodu Casey Baltes uważa, że gry i filmy staną się ściślej powiązane w przyszłości: "Istnieje wiele narzędzi i wiedzy, które można dzielić między branżami, aby lepiej pomóc w prawdziwej współpracy. Zrozumienie, jakie są być może niektóre z mocnych stron tej technologii w porównaniu z niektórymi słabościami lub naukami branż, aby móc faktycznie dzielić się językiem opowiadania historii, językiem filmowym, technologią i produkcją w czasie rzeczywistym, te rzeczy będą się nakładać. "

Oczywiście to, czy gry wideo będą pewnego dnia konsumowane i omawiane z taką samą łatwością, jak książki, filmy i sport, dopiero się okaże. Ale sprawy z pewnością idą w dobrym kierunku i jedno jest pewne. Gry nie mogą być już odrzucane jako bezmyślna rozrywka.

Czy gry wideo mogą w końcu trafić do głównego nurtu uznania?Czy gry wideo mogą w końcu trafić do głównego nurtu uznania?Czy gry wideo mogą w końcu trafić do głównego nurtu uznania?
Immortality, A Plague Tale: Requiem i Cuphead - The Delicious Last Course to jedne z gier wyróżnionych przez tegoroczny Tribeca Festival.


Wczytywanie następnej zawartości