It Takes Two studia Hazelight wygrało tytuł Gry Roku podczas tegorocznej gali The Game Awards, pokonując takie produkcje jak Returnal, Psychonauts 2 czy Forza Horizon 5. Widok, jak niewielka gra niezależna miażdży flagowe tytuły Sony i Microsoftu, może być zaskakujący. Mimo to jest godna tej upragnionej nagrody ze względu na odświeżająco unikatową rozgrywkę w trybie współpracy. Opublikowana przez EA gra jest dostępna wyłącznie w trybie kooperacji, a podróż każdego gracza ma inny zestaw przeszkód do pokonania. To nie jest pierwsza gra Hazelight tylko w trybie współpracy, ale z pewnością jest najlepsza.
Przede wszystkim musimy porozmawiać o doskonałej konfiguracji gry. It Takes Two jest opisywany jako rom-com, czyli gatunek, którego nie widzieliśmy nigdy wcześniej w platformówce. Tutaj rodzice Cody i May są na skraju separacji i wykonują trudny telefon, aby przekazać wiadomość swojej małej córce. Ze łzami w oczach ich córka wycofuje się do swojego pokoju, gdzie życzy sobie, aby rodzice rozwiązali ich problemy. Co zaskakujące, po tym para przekształca się w dwie lalki i musi odłożyć na bok różnice, aby powrócić do swoich ludzkich postaci. Główna fabuła jest zarówno przygnębiająca, jak i fantastyczna, i wzruszające było obserwowanie, jak ta niegdyś wojująca para łata swoje rany.
Nie możemy nachwalić It Takes Two za nowatorskie i przyjazne dla konsumenta podejście do gry. Jeśli chcesz grać online ze znajomym, twój towarzysz może pobrać bezpłatną przepustkę dla znajomych i nie musi samodzielnie kupować kopii. Przepustkę dla kumpla można łatwo znaleźć w witrynie sklepowej platformy, a jedyne, czego potrzebuje gracz, to zaproszenie do przyłączenia się do zabawy. Takie posunięcie jest obecnie rzadkością, ponieważ branża najwyraźniej ma obsesję na punkcie nakłaniania graczy do kupowania mikrotransakcji i dodatków.
Jeśli chodzi o rozgrywkę, od czasu do czasu natkniesz się na wyboje na drodze, które wymagają od ciebie i twojego partnera oderwania się i wspólnej pracy. Akcja tutaj jest wyświetlana w całości na podzielonym ekranie, dzięki czemu zawsze masz podgląd tego, co robi twój partner i możesz wykrzykiwać wskazówki. Tym, co podnosi It Takes Two ponad inne gry kooperacyjne, jest to, że ścieżka dla obu graczy jest wyjątkowa. Na przykład podczas jednej z wcześniejszych sekwencji May otrzymuje pistolet do wbijania gwoździ i musi strzelać gwoździami w ścianę, aby Cody mógł się po nich przeskoczyć, używając główki młotka.
Tutejsze bitwy z bossami są prawdziwym widowiskiem wizualnym i zapewniają bardziej skoncentrowany na walce kontrast ze zwykłą rozgrywką platformową. Są też z natury podobne do puzzli, ponieważ musisz wymyślić właściwy sposób ich usunięcia; nie ma ataków spamujących, dopóki nie uderzą w ziemię. W pierwszym i jednym z najbardziej pamiętnych spotkań z bossem bierzesz na siebie czujący odkurzacz. Tutaj jeden gracz musi wyssać kanistry z materiałami wybuchowymi, jadąc na szczycie próżni, a drugi ma za zadanie wystrzelić je w bossa.
Biorąc pod uwagę jakość It Takes Two, nie jest zaskoczeniem, dlaczego reżyser Joseph Fares był tak pewny swojego zakładu o tysiąc dolarów na początku tego roku. Ta kontynuacja A Way Out z 2018 r. reprezentuje nowy złoty standard dla kooperacji i poważnie miałbyś problem ze znalezieniem lepszej alternatywy dla gry z rodziną i przyjaciółmi w tym roku. Wiemy, że następna wycieczka Hazelight będzie skupiać się wyłącznie na współpracy, ale miejmy nadzieję, że będzie porównywalna pod względem jakości.