Hades II: Wyjaśnienie zakończenia kontrowersji
Gdy fani spieszą się, by skończyć z Timem, czują się letni w momencie, gdy pojawiają się napisy końcowe.
**OSTRZEŻENIE Ten artykuł zawiera ogromne spoilery dotyczące historii Hades II.**
Hades II pod wieloma względami przewyższa swojego poprzednika. Rozgrywka jest bardziej zwarta, jest cała dodatkowa trasa do pokonania, ogólnie jest po prostu więcej zawartości. Jednak teraz gra wylądowała w wersji 1.0 i ujawniono zakończenie, fani są podzieleni w tej kwestii, a niektórzy krytycznie oceniają sposób, w jaki Supergiant zdecydował, że historia Melinoë i Chronosa dobiegnie końca.
Co więc tak denerwuje ludzi? Po raz kolejny, jeśli naprawdę chcesz uniknąć spoilerów, sugerujemy odwrócenie wzroku już teraz. W przeciwnym razie od tego momentu będziemy psuć zakończenie. Poszedł? Dobra, dobrze. Aby dotrzeć do zakończenia w Hades II, musisz pokonać zarówno Chronosa, jak i Tyfona wiele razy. Za każdym razem, gdy pokonasz Chronosa, Melinoë rozmawia ze swoim bratem Zagreusem w przeszłości przez sny i obmyśla plan, aby na zawsze położyć kres Chronosowi.
Wszystko brzmi nieźle, prawda? Śmierć Chronosowi i tak dalej. Z wyjątkiem sytuacji, gdy wielokrotnie zadajesz sobie trud zabicia Tyfona i Chronosa, przerzucasz odpowiedzialność na Zagreusa, który zamiast zabić Chronosa na dobre, zaprasza go do przyłączenia się do Domu Hadesa i zamieszkania z jego rodziną, zamiast go więzić. To z kolei prowadzi do tego, że obecny Chronos porzuca swoją misję i wojnę z Olimpem, uwalniając twoją rodzinę i w zasadzie stając się dobrym facetem na przewidywalną przyszłość.
Fani online podzielili się sporą częścią krytyki zakończenia, w dużej mierze wskazując na to, jak niesatysfakcjonujące wydaje się ono być. Po wyruszeniu na poszukiwanie zemsty, zostajesz bez niej na samym końcu, ponieważ Chronos nagle zmienia zdanie. Również historia Melinoë, która została skutecznie zakończona przez bohaterkę pierwszej gry, sprawia wrażenie, jakby odebrano jej swój moment.
Dałem Hadesowi 10/10 i podtrzymuję tę ocenę, ale skłamałbym, gdybym powiedział, że nie widzę, skąd ludzie biorą się z zakończeniem. Wydaje się, że to trochę wykręt, mimo że wszyscy wiedzieliśmy, że tak się stanie. Hades II to roguelike, co oznacza, że prawie nigdy nie dojdziemy do punktu, w którym Supergiant powie "dobra, chłopaki, nie możecie już grać, bo pokonaliście grę". Widzieliśmy to samo w Hadesie, ale Zagreus testujący obronę Domu Hadesa wydawał się znacznie łatwiejszą pigułką do przełknięcia niż Melinoë kontynuująca tłuczenie starych bossów z powodu dużej ilości na poziomie MCU nonsensu osi czasu.
Nie zgadzam się z argumentem, że oszczędzanie Chronosa przez Zagreusa jest nie w jego charakterze. Cała podróż Zagreusa w Hadesie polega na przywróceniu swojej rodziny, więc jest mało prawdopodobne, że zabije własnego dziadka tylko dlatego, że poprosił go o to sen. Zagreus nie zamierza na stałe zakończyć Czasu, jeśli przynajmniej nie spróbuje sprawić, by zobaczył powód, więc kiedy Chronos decyduje, że nie zemści się na członkach swojej rodziny, możesz zrozumieć, dlaczego Zag zrobił to, co zrobił.
Zgadzam się jednak z innymi punktami. Zagreus jest tym, który decyduje o tym, jak zakończy się historia, okrada Melinoë, a tym samym gracza, z autonomii, którą mieli wcześniej. Ich misja zostaje w zasadzie zniweczona. Ale, co jest mocne w Supergiant, to nie jest tak, że pisarz jest całkowicie nieświadomy tego problemu. Postacie, które ścigały Chronosa, takie jak Hekate i Melinoë, mają słodko-gorzki smak w ustach, ponieważ teraz muszą znosić obecność Tytana, którego chciały zabić od tak dawna.
Tak, Hades II wpisało się w pewną dziurę z powagą tej historii, a zakończenie wydawało się albo satysfakcjonujące i powstrzyma nas przed dalszą zabawą, albo pozwoli nam kontynuować z poczuciem, że tak naprawdę nie osiągnęliśmy zbyt wiele z perspektywy narracyjnej. Jednak przez cały czas, gdy Hades II był we wczesnym dostępie, fani mieli inną teorię na temat tego, jak to się skończy. Melinoë w mitologii greckiej jest silnie kojarzona z koszmarami, więc teoria zasadniczo wskazywała na boginię torturującą Chronosa przez wieczność za pomocą Czarnego Kamienia Chaosu, przypominając mu, że jeśli spróbuje uciec lub ponownie walczyć z jej rodziną, będzie gotowa na niego polować.
To mroczne zakończenie. Prawdopodobnie zbyt mroczny dla Supergianta, który wyraźnie chciał bardziej pozytywnego spojrzenia na finał historii. Jednak dla mnie osobiście byłoby to bardziej satysfakcjonujące, gdybym zobaczył ten koniec, ponieważ wydaje mi się, że praca Melinoë może być kontynuowana bez pozostawienia zbyt wielu znaków zapytania dotyczących świata i tego, co się z nim stało. W obecnej formie zakończenie Hades II wydaje się trochę jak mokra gąbka. Jest to brak zaangażowania albo w mrok, w którym Melinoë nie jest w stanie zabić Chronosa, albo o świt nowej ery bez Czasu, gdy położyła mu kres na zawsze. Trudno powiedzieć, co Supergiant mógł zrobić inaczej, ale w miarę jak dyskusja będzie podążać za coraz większą liczbą osób zbliżających się do końca gry, będziemy musieli zobaczyć, czy sentyment się zmieni.








