Cookie

Gamereactor korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość przeglądania naszej strony internetowej. Jeśli kontynuujesz, założymy, że jesteś zadowolony z naszych zasad dotyczących plików cookie.

Polski
Strona główna
artykuły
Touhou Genso Wanderer

Orchestra of Bullet Hells

Tou chyba z jakiejś gry

  • Joanna StrześnickaJoanna Strześnicka
Touhou Genso Wanderer

A teraz coś zupełnie z innej beczki. Słyszeliście kiedyś o Touhou? Oczywiście, że tak. Prawdopodobnie słyszeliście o nim, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Nie bez powodu i okrojona, i pełna wersja wideo do Bad Apple na dzień dzisiejszy ma na samym Youtubie czterdzieści milionów wyświetleń - nie licząc tysięcy wersji ikonicznej animacji przerobionej z użyciem postaci z licznych innych gier. Spytany o źródło, bardziej wnikliwy widz odpowie, że postacie pochodzą z Touhou. To jakieś anime, prawda? Ha!

Japonia to dziwny kraj, w którym na co dzień dzieją się rzeczy, które prześlizgują się niezauważone przez resztę globu. Mnóstwo tytułów gier, które na wschodzie osiągają poziom kultu, nigdy nie docierają do naszych uszu; odkrywanie skarbów japońskiego rynku przypomina wkuwanie się w żyłę złota pełną wartych uznania klasyków. Jednym z nich jest ten niepozorny shoot'em up. Mekka internetowych waifu to Shmup!

Touhou Genso Wanderer
"Kelner, w moich pociskach jest trochę ekranu". Gracze Touhou w czasie deszczu nie potrzebują parasola.
Touhou Genso Wanderer
Najtrudniejszy boss w Double Dealing Character mieści się w garści

Zacznijmy od początku. Touhou Project to proste [mechanicznie], dwuwymiarowe scrollery stworzone przez Team Shanghai Alice. W dziewięćdziesiątym szóstym roku po raz pierwszy pojawiło się "Highly responsive to Prayers", oparte na mechanice klasycznego Arkanoida. Fabuła gry otacza postać kapłanki Reimu, która utrzymuje porządek w krainie Gensokyo - gęsto zamieszkanej przez duchy i demony Yokai. Pomysł na zastąpienie statków kosmicznych ładnymi, mangowymi dziewczynkami wypalił; Touhou Project przyjęło się na tyle pozytywnie by rok później podczas targów Comiket studio opublikowało pierwszą grę w stylu shoot'em up, który później zdefiniowała całkowicie gatunek serii. W międzyczasie ZUN eksperymentował także z trybem dwuosobowym i klasycznymi bijatykami.

Pierwsze gry były jednak dostępne jedynie na komputerach PC-98, nie mając szansy na wychynięcie poza rynek japoński. Dopiero w dwutysięcznym drugim roku światło ujrzało Embodiment of Scarlet Devil, jednocześnie rozpoczynając dziedzictwo serii na klasycznych Windowsach.
Wprowadziło też większość mechanik, które pozostały częścią gry już na zawsze oraz nadały grze łatkę niemal osobnego gatunku. Strzelanie do rzeczy które strzelają do nas zawsze było podstawą shmupów - Touhou jednak wymaga bardziej skupienia i opanowania niż przedzierania się przez fale przeciwników. System określony w grze jako "Grazing" nagradza unikanie pocisków o włos (nachodzenie na sprite'a postaci, ale nie na jej hitbox), a ściąganie punktów poprzez przesunięcie postaci bliżej górnej krawędzi ekranu zmusza do poruszania się nie tylko z dala od zagrożenia. Fale pocisków sprawiają, że gracz więcej czasu spędza unikając śmierci, niż zadając obrażenia. Niedługo po EoSD, choć nie bezpośrednio dzięki Touhou, styl ten zyska nową nazwę: Danmaku, albo Bullet Hell.

Touhou Genso Wanderer
Sakuya Izayoi w Imperishable Night...
Touhou Genso Wanderer
... i w Memories of Phantasm

Podsumowując: studio wyrobiło dla siebie renomę i stało rozpoznawalne na tyle, by prędko stać się jednym z najbogatszych w fanów producentów gier indie. W roku 2010 dostało się na listę rekordów Guinnessa za bycie najżyźniejszą serią fanowskich strzelanek na świecie.

Chwila, fanowskich?

Touhou Genso Wanderer
Touhou Genso Wanderer
Touhou Genso Wanderer
Touhou Genso Wanderer